صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۱۶ - ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - 2020 December 10
کد خبر: ۶۹۹۶۵

ارزش صندوق پالایشی یکم/ دارا دوم امروز پنجشنبه 20 آذر

ارزش پالایشی یکم در پایان معاملت این هفته منتهی به پنجشنبه 20 آذر کاهش 6 درصدی را شاهد بود.

به گزارش راهبرد معاصر ارزش پالایشی یکم این هفته کاهش 6 درصدی را تجربه کرد و به قیمت عرضه تویط دولت رسید.

بر این اساس ارزش هر واحد دارا یکم به 10 هزار و 26 تومان رسید. همچنین ارزش 200 واحد صندوق پالایشی یکم به 5 میلیونو 13 هزار تومان کاهش یافت.

پالایشی یکم دوباره به قیمت فروش دولتی خود رسید این در حالی است که هفته گذتشه قیمت هر واحد از پالایشی یکم 10 هزار و ششصد و هفده تومان بود که شش درصد سد را نشان می داد.

ارزش ذاتی(NAV) هر واحد این صندوق هم اکنون ده هزار و سیصد تومان یعنی ۳۰۰ تومان بیشتر از قیمت معاملاتی ای تی اف دوم است.

 

نمادهای پالایشی هم در مسیر کاهش قیمت

 

 

ارزش نمادهای پاایشی نیز همچون صندوق پالایشی این هفته برخلاف کلیت بازار کاهش یافت بیتشرین کاهش مربوط به شبریز بود که 13 درصد افت کرد. البته شبندر در این گروه مستثنی بود و ارزش هر سهم در هفته جاری 4 درصد رشد کرد.

 

نام شرکت بورسی   ارزش هر سهم چهارشنبه 19 آذر (تومان)           ارزش هر سهم جهارشنبه 12 آذر

شبندر     ۳۱۴۶     3019

شبریز     ۳۶۹۶     3210

شپنا        ۱۷۴۷     1870

شتران     ۱۳۵۷     1476

شاخص بورس در هفته جاری چقدر رشد کرد؟

 

 

شاخص بورس در پایان هفته سوم آذر ماه با ایستادن روی سطح یک میلیون و ۵۰۶ هزار و ۲۶۸ واحدی ایستاد که نسبت به هفته گذشته رشد ۳۵ هزار واحد را نشان می دهد.

پالایش یکم به قیمت پذیره‌نویسی سقوط کرد

روز گذشته سهامداران پالایش یکم ، روز پایانی هفته معاملاتی جاری بورس را با کامی تلخی و با افت ۰/۹۵ درصدی ارزش این سهم به پایان رساندند و تلخی کام آنها زمانی بیشتر شد که دیگر نماد‌های صندوق ETF سهامی عموما – به جز دارا یکم که از قضا این صندوق هم دولتی است ! – سبزرنگ بودند.

 

به گزارش کاماپرس، پالایشی یکم حالا به کابوس سهامدارانی تبدیل شده است که چند ماه قبل پول خود را به نیت کسب سودی منطقی یا برای جلوگیری از سقوط ارزش پولشان به بورس آوردند اما حالا بعد از گذشت بیش از ۳ ماه باید به این که همان پول سه ماه پیش خود را از این سهم می گیرند، دلخوش باشند، پولی که در این سه ماه بر اثر تورم قدرت خود را بیش از پیش از دست داده است.

در این میان شکوه و شکایت مردم از دولت نیز به جایی نرسیده است چرا که دولت با وجود آن که بارها توسط مسئولان مختلف خود مردم را به مشارکت و سرمایه گذاری در بورس ترغیب کرده و ارزنده بودن سهم پالایشی را مورد تاکید قرار داده ، اکنون حتی از دلگرمی دادن لفظی به سهامداران این صندوق در مورد آینده آن شانه خالی می کند.

 

ETF های بازار مثبت البته به جز پالایش یکم و دارا یکم!

 

روز گذشته چهارشنبه ۱۹ آذرماه در آخرین روز معاملاتی هفته جاری، گروه صندوق‌های ETF بیشترین سهم را از ارزش معاملات  بازار بورس داشتند و نماد‌های صندوق ETF سهامی عموما به رنگ سبز درآمدند ، اما هر دو صندوق سرمایه گذاری قابل معامله  دولتی یعنی پالایش و دارا یکم همچنان در مدار نزولی حرکت کردند.

 

پالایش یکم روز گذشته با افت ۰/۹۵ درصدی ارزش دقیقا به قیمت پذیره‌نویسی یعنی ۱۰ هزار تومان رسید و آه از نهاد سهامداران خود بلند کرد. حالا بسیاری از سهامداران پالایشی یکم  قید سود کردن را زده اند و به فروش و فرار از این سهم پیش از سقوط های احتمالی بعدی فکر می کنند تا حداقل اصل پول خود را نجات دهند و دولتمردان نیز همچنان در برابر سودده نبودن سهامی که مردم را به سرمایه گذاری در آن تشویق کردند – حداقل تا این مقطع –  سکوت اختیار کرده اند و از پاسخگویی خودداری می کنند.

پالایشی یکم تا یک ماه آینده به سود می‌رسد

یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر ارزنده بودن سهام موجود در صندوق پالایشی یکم از رشد قیمت و سودآوری این سهام تا یک ماه آینده خبر داد.

 

به گزارش کاماپرس، پالایشی یکم بعد از مدتها انتظار در حالی به تابلو بورس آمده است که انتظارات فراوانی از سودآوری این سهام وجود دارد با این حال دومین صندوق سرمایه گذاری قابل معامله دولتی چندان مطابق انتظارات حرکت نکرده و روند پر افت و خیزی را از روز گشایش تا امروز طی کرده است.

 

با این حال کارشناسان بازار سرمایه بر ارزندگی سهام پالایشی یکم تاکید دارند.

نمادهای پالایشی دوباره رشد می کنند

 

در همین رابطه  محمد علی احمدزاده اصل کارشناس بازار سرمایه با بیان این که پالایشی یکم تا یک ماه آینده به سود می رسد به باشگاه خبرنگاران جوان گفت:سهام صندوق پالایش یکم از ارزش بالایی برخوردار است و فروش آن طی یک یا دوماه آینده می‌تواند به ضرر سهامدار تمام شود.

 

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بعضی از اشخاص اعم از حقیقی‌ها یا حقوقی‌ها که درمدت دنبال کسب سود هستند و به دلیل رفتار سوداگرانیشان از روز بازگشایی صندوق پالایش یکم  اقدام به فروش این سهم کردند، نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد قطع به یقین افرادی که از بازار خارج شده اند مجبور می‌شوند که طی چند روز آینده این سهام را با قیمت بالاتری خریداری کنند.

 

احمدزاده اصل در رابطه با امر بازار گردانی در صندوق پالایش یکم، گفت: بازار گردانی یک امر کنترلی است، که در مرحله نخست اجازه نمی دهد که بازار از حالت عادی خارج شود و در مرحله بعدی به بالا نگه داشتن حجم نقدینگی کمک می کند، اینکه عده‌ای انتظار دارند که بازار گردانان منابعشان را در امر سوداگرانه خرج کنند، نادرست است.

 

وی گفت:نمادهای شرکت های پالایشگاهی‌ از ابتدای سال با رشد خوبی مواجه بودند و  برای بازه ای دچار اصلاح شدند اما دوباره رشد خواهند کرد.

 

نظر شما