صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۰۹ - ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - 2020 December 11
کد خبر: ۷۰۰۴۹
مجید رضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفتگو با راهبرد معاصر تشریح کرد:

فرصت مناسب راه آهن خواف – هرات برای اقتصاد ایران

مجیدرضا حریری: هر چه میزان اتصلات ریلی بین ایران و کشورهای همسایه گسترش بیاید و به ظرفیت های جغرافیایی خود نگاه اقتصادی داشته باشیم یعنی از آنها برای توسعه اقتصادی و درآمد زایی بهره ببریم قطعا چه در شرایط تحریمی و غیر تحریمی می توانیم آورده اقتصادی خوبی برای کشور داشته باشیم.

 

مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص افتتاح راه آهن خواف هرات و عواید اقتصادی این موضوع گفت: توسعه خطوط ریلی بین ایران با کشورهای همسایه از هر جهت به نفع اقتصاد و رشد درآمدها در اقتصاد کشور به شمار می رود. یکی از موضوعاتی که سالها مورد مطالبه بوده توسعه خطوط ریلی با همسایگان است که از طرق مختلف می تواند عواید اقتصادی برای کشور به دنبال داشته باشد.

 

وی دراین باره افزود: هر چه میزان اتصلات ریلی بین ایران و کشورهای همسایه گسترش بیاید و به ظرفیت های جغرافیایی خود نگاه اقتصادی داشته باشیم یعنی از آنها برای توسعه اقتصادی و درآمد زایی بهره ببریم قطعا چه در شرایط تحریمی و غیر تحریمی می توانیم آورده اقتصادی خوبی برای کشور داشته باشیم.

 

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در این باره خاطر نشان کرد: توسعه و گسترش خطوط ریلی بین ایران و کشورهای همسایه مثل خط ریلی خواف – هرات فرصت های اقتصادی زیادی برای کشور ایجاد می کند لذا بهره برداری از موقعیت استراتژیک جغرافیایی خود برای توسعه فعالیتهای تجاری و اقتصادی یک مزیت نسبی برای ما به شمار می رود.

 

مجید رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بخش بزرگی از مرزهای جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه عمدتا مرزهای زمینی است لذا به هر میزان و هر چقدر بتوانیم راه های بیشتری را بین خود و همسایگان به هم متصل کنیم عواید بیشتری نصیب اقتصاد می شود.

 

وی در این باره توضیح داد: توسعه خطوط ریلی می تواند به کاهش قیمت حمل و نقل بار بین کشورهای همسایه و توسعه و سرعت صادرات کمک کند و هم اینکه موجب افزایش ترانزیت می شود.با توجه به اینکه ایران موقعیت خوبی نسبت به کشورهای همسایه در دسترسی به آب های آزاد دارد و تنها راه آب آزاد افغانستان به چابهار می رسد لذا باید از این فرصت ها برای تعمیق روابط تجاری و بازرگانی خود به نحو احسن استفاده کنیم و به دنبال ایجاد یک شبکه سراسری ریلی د رمنطقه میان خود و همسایگان باشیم.

 

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره راه آهن خواف –هرات توضیح داد: راه آهن خواف به هرات علاوه بر همه مزایای عمومی که ما برای ریل راه آهن و دسترسی داخلی و خارجی برای کشور تعریف می کنیم یعنی می تواند بخشی از راه آهنی باشد که در احیای راه جاده ابریشم مورد نظر چین است. به نظر می رسد احیای راه های  قدیمی که بشر در گذشته های دوربه این نتیجه رسیده بود که این ها بهترین راه های تجاری است دردستور کار کشورهای آسیا قرار گرفته و چین دراین زمینه آماده سرمایه گذاری سنگینی است .

 

وی دراین خصوص توضیح داد: با توجه به اینکه ایران می تواند مرکز اتصالات راه بین شرق و غرب عالم باشد و از طریق ریلی، زمینی، هوایی و دریایی کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی را بنا به موقعیت خوب جغرافیایی خود به هم وصل کند لذا این موضوع ثمرات اقتصادی قابل توجهی برای ما به دنبال دارد که می تواند موقعیت ایران را در سطح منطقه و در سطح جهان ارتقاء ببخشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: