صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۴:۳۵
  • دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 13 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - 2020 December 20
کد خبر: ۷۱۱۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
فربد زاوه؛ کارشناس صنعت و خودرو در گفت و گو با راهبرد معاصر بررسی می کند:

بازار خودرو به کدام سمت و سو می‌رود؟

فرید زاوه: در خصوص ماشین های پرتیراژ که به نسبت خودروهای دیگر ارزان قیمت تر به شمار می روند، احتمالا شاهد ثبات قیمت خواهیم بود. با این حال در سال 1400 انتظار می رود در بازار خودرو، شیب قیمتی به صورت افزایشی داشته باشیم اما این شیب افزایشی به یک باره ایجاد نمی شود بلکه به صورت بسیار آرام و خزنده صورت می گیرد.

 

فربد زاوه کارشناس صنعت و خودرو در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص شیب قیمتی و پیش بینی بازارخودرو گفت: رکود در بازار خودرو تشدید و تعمیق شده است بنابراین هم در کوتاه مدت و در درازمدت انتظار تشدید رکود در بازار بسیار عادی و دور از ذهن نیست.


وی دراین باره توضیح داد: برخی این سوال را مطرح می کنند که چرا رکود تا این همه تعمیق شده وخریداری دربازار وجود ندارد در پاسخ باید گفت نبود خریدار برای خودروهای که گران بودن آنها بی دلیل است تعجبی ندارد، ضمن اینکه قدرت خرید مردم بسیارکاهش یافته است. کسانی که قدرت خرید پراید 20 میلیونی را نداشتند هرگز نمی توانند پراید 100 میلیونی بخرند بنابراین در این قیمت ها خودروهای ایرانی خریداری ندارد.


زاوه در خصوص انواع خودروها و قیمت های آنها بیان داشت: متاسفانه این موارد در خصوص ماشین های پرتیراژ و حتی کم تیراژ صدق می کند. در مورد ماشین های کم تیراژ واقعیت این است که سطح اجحاف این خودروسازان به حدی رسیده که با دلار 60 هزار تومان خودروی چینی را به مشتری ایرانی می فروشند در حالی که همان خودروهای چینی را در امارات متحده عربی با 16 هزار دلار از دم قسط بدون بهره و بدون پیش پرداخت با ماهی 100 دلار می توان خرید اما درایران خودروهای چینی نزدیک به 45 هزار دلار آب می خورد یعنی به اندازه پول یک پرادو صفر یا بی ام 530 برای خریدار هزینه ایجاد می شود در حالی که یک ماشین چینی خریداری شده نه یک برند معتبر بین المللی.


فربد زاوه کارشناس بازار وصنعت خودرو در این باره به ما گفت: بدیهی است علاوه بر خودروسازان پرتیراژ، خودروسازان کم تیراژ هم به دلیل قیمت های بالا و نبود مشتری و عدم قدرت خرید مردم دچار انقباض بازار می شوند. از این نظر می توان پیش بینی کرد که بازار خودرو دچار رکود تورمی می شود یعنی ماشین های صفر کیلومتر در تعادل آرام قیمتی به سر می برند، تعادل در برخی از مدل ها به واسطه نرخ تورم مثبت است اما در بعضی مدل ها به واسطه پیش خور شدن تورم توسط تولید کننده منفی است.


کارشناس صنعت و بازار خودرو با اشاره به چگونگی افزایش یا کاهش قیمت ها در انتهای سال و اوایل سال آینده تصریح نمود: به نظر می رسد در خصوص ماشین های پرتیراژ که به نسبت خودروهای دیگر ارزان قیمت تر به شمار می روند، احتمالا شاهد ثبات قیمت خواهیم بود. در سال 1400 انتظار می رود در بازار خودرو، شیب قیمتی به صورت افزایشی داشته باشیم اما این شیب افزایشی به یک باره ایجاد نمی شود بلکه به صورت بسیار آرام و خزنده صورت می گیرد.


وی توضیح داد: از سوی دیگر به دلیل عدم وجود خریدار در بازار تعداد ماشین های صفر کیلومتر در بازار زیاد می شود و این مساله می تواند منجر به کاهش قیمت حتی پایین تر از نرخ کارخانه نیز شود. به هر حال با شرایط رکود تورمی که در بازار حکمفرماست نمی توان انتظار افزایش معاملات را داشت لذا قابل پیش بینی است که حجم معاملات بسیار کم و جزیی خواهد بود و با تعمیق رکود سال آینده شرکت های خودروسازی بحران های بزرگی را در پیش رو خواهند داشت.

 

نظر شما
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
عالی