صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۰۳ دی ۱۳۹۹ - 2020 December 23
کد خبر: ۷۱۴۶۹
ناصر ایمانی، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

صحبت های رییس جمهور در خصوص قانون اساسی رویکرد فرافکنانه دارد

ناصر ایمانی: ایشان علاوه بر این که معاونان و مشاوران حقوقی دارند خود نیز یک حقوقدان است از این رو من تصور می کنم این اظهارنظرها رنگ و بوی انتخاباتی دارد. ایشان در تلاش است تا برای انتخابات بعدی و کاندیداهای دولتی زمینه سازی کند از این رو سعی می کند مرتباً با مجلس سر شاخ شود.

 

ناصر ایمانی کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با راهبرد معاصر با اشاره به  صحبت های روحانی درباره قانون اساسی که مخاطبش به مجلس یازدهم بود گفت: اینکه آقای روحانی به دنبال چیست سوالی است که باید از خود ایشان پرسیده شود؟ اما انچه که می توان گفت این است که این صحبت های ایشان برای اختلاف افکنی بین قوای سه گانه تلقی می شود. واضح است که بر طبق اصول قانون اساسی نمایندگان حق نظارت بر تمام امور کشور را دارند و نه تنها کار وزرا بلکه به غیر از کار وزرا نیز حق نظارت دارند. این اصل قانون اساسی است و می توانند وزرا را عزل کنند. کسی می تواند وزیر را عزل کند که بتواند به کار وزیر نظارت داشته باشد. اگر نتواند نظارتی داشته باشد معنای برکناری و رای بر استیضاح معنا ندارد.

 

وی در ادامه تصریح کرد: ایشان یک حقوقدان هستند و در سال 92 به عنوان یک حقوقدان از مردم رای گرفته اند و به خوبی به این موضوعات واقف هستند. حتی در جمله ای که گفتند رییس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است. ایشان می دانند که تفسیر این قانون به عهده شورای نگهبان است و شورای نگهبان قبلا این اصل را تفسیر کرده است. در تفسیر گفته شده است که رییس جمهور مسئول اجرای قانون در حوزه قوه مجریه است. ایشان همه این مطالب را می دانند ولی چرا این مطالب را بیان می کنند جای سوال و تعجب دارد؟

 

ایمانی ادامه داد: ایشان علاوه بر این که معاونان و مشاوران حقوقی دارند خود نیز یک حقوقدان است از این رو من تصور می کنم این اظهارنظرها رنگ و بوی انتخاباتی دارد. ایشان در تلاش است تا برای انتخابات بعدی و کاندیدا های دولتی زمینه سازی کند از این رو سعی می کند مرتبا با مجلس سر شاخ شود.

 

او در پاسخ به این سوال با توجه به حاشیه های بوجود اماده مشخص است که مجلس همراه دولت نیست و بالعکس گفت: من تصور می کنم مجموع برآیند مجلس طی چند ماه گذشته در جهت کمک به دولت بوده است. البته من در مجموع عرض می کنم نه تک تک موارد. مجلس در مواردی احساس می کند دولت کوتاهی می کند ولو ناخواسته و مجلس سعی می کند آن را اصلاح کند مثل لایحه بودجه 1400 و این به معنای عدم هماهنگی با دولت نیست. مجلس در مورد مسائل هسته ای نهایتا باید با شورای عالی امنیت ملی هماهنگ شود که کرد و قانون گذاشت. مجلس نباید الزاما با دولت هماهنگی داشته باشد بلکه مجلس باید با شورای امنیت ملی هماهنگ شود که در این شورا چند تن از مقامات دولتی نیز حضور دارند. رییس جمهور رییس این شورا است و وزیر امور خارجه و وزیر اطلاعات نیز در این شورا حضور دارند. از این رو مجلس قطعا هماهنگی های خود را داشته است و من تصور نمی کنم مجلس در طول دوران کارکرد خود اراده ای به سرشاخ شدن با دولت داشته باشد. از اظهارات برخی از نمایندگان بگذرید نمی توان این اظهار نظرها را به عنوان عملکرد مجلس تلقی کرد مجلس یعنی مصوباتی که دارد نه اظهار نظر تک تک نمایندگان.

 

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه دولت باید تمام توان خود را برای رفع مشکلات بگذارد نه اینگونه موارد پاسخ داد: اینکه طبیعی است بارها و بارها رهبری نظام این را درخواست کرده و گفته اند من اظهارات دیروز آقای قالیباف را گوشزد می کنم که گفته اند همه ما موظف هستیم که به دولت کمک کنیم. حس مجلس به این است اگر چه رضایتی از دولت ندارد چون رهبری فرموده اند که تا روز آخری که دولت بر سر کار است باید با دولت همکاری کنید و حتی خود رهبری هم همکاری های زیادی با این دولت کردند و مجلس و همه قوا را موظف کرده اند. اما این بدین معنا نیست که هرجا دولت در مسیر اشتباه بود جلوی او را نگیرند. طبعا کار مجلس همین است ولی فکر می کنم دولت بنای بر همکاری و هماهنگی ندارد. در این شرایط کشور، عقل سالم بر این حکم می کند که همه با هم هماهنگ و متحد باشند. برای اینکه بتوانند در این شرایط مشکلات کشور را حل کنند اینکه قوه مجریه بیاید و درباره قوه مقننه حرف هایی بزند این ها رنگ و بوی سیاسی دارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: