صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۰:۳۰
  • پنجشنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۱
  • Thursday 28 July 2022
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۱۷ دی ۱۳۹۹ - 2021 January 06
کد خبر: ۷۲۹۰۳
مسعود اخوان، تحلیلگر مسائل حقوق بین الملل در گفت و گو با راهبرد معاصر بررسی می کند:

پرونده حقوقی ترور شهید سلیمانی به کجا رسیده است؟

مسعود اخوان: انتظار داریم بُعد حقوقی حرکتی که آغاز شده به سرانجام برسد اما در کنار آن افشاگری هایی وجود دارد که در مجامع بین المللی صورت گرفته و افکار عمومی دنیا را بر علیه رژیم دشمن آمریکا و رژیم صهیونیستی تحریک می کند.

 

مسعود اخوان تحلیلگر مسائل حقوق بین الملل در گفت و گو با راهبرد معاصر در پاسخ به این پرسش، ایران در یک سال گذشته به دنبال پیگیری ماجرای ترور سردار سلیمانی از مراجع حقوقی بود آیا بعد از گذشت این مدت توانسته ایم در بعد حقوقی بین المللی به نتیجه ای دست پیدا کنیم؟ گفت: مباحث حقوق بین الملل خواه ناخواه با مسائل سیاسی تنیده شده است طوری که مقام معظم رهبری فرمودند بخشی از انتقام سخت حضور میلیونی مردم ایران و عراق و سایر کشورها در تشییع جنازه این سرداران بود که برخلاف توقع سردمداران کاخ سفید فهمیدند که چه اشتباه بزرگی کرده اند و مساله روشن و مشخص شد که مقاومت قائم به شخص نیست هر چند که وجود سردار سلیمانی که شخصیتی ویژه بود ضرورت دارد اما اصل موضوع انتقام سخت به تعبیری از همان زمان شهادت آغاز شده است و مدت آن انقضا ندارد بلکه گام هایی دارد که باید به آن توجه داشت.

 

وی ادامه داد: یکی از این مباحث پیگیری حقوقی پرونده سردار سلیمانی است. این پرونده ابعاد مختلفی دارد. یک بخش در کشور ایران و بخش دیگری در عراق و بخشی در محاکم بین المللی مورد پیگیری است. مسئولین ذیربط بعضا توضیحاتی داده اند. بعد از اتمام این دوره ریاست جمهوری آمریکا عاقبت خوشی برای عوامل این ترور پیش بینی نمی شود. ما انتظار داریم بعد حقوقی حرکتی که آغاز شده به سرانجام برسد اما در کنار آن افشاگری هایی وجود دارد که در مجامع بین المللی صورت گرفته و افکار عمومی دنیا را بر علیه رژیم دشمن آمریکا و رژیم صهیونیستی تحریک می کند. نکته دیگری که نباید در این راستا از یاد برد این است، دشمن هربار با شکست خوردن روبه رو می شود پناه به ترور می آورد. در حرکت رو به جلویی که در پرونده واکسن کرونا داشتیم شخصیتی تاثیر گذار نظیر شهید محسن فخری زاده را با برنامه ریزی دشمنانه و بدون توجیه خود را افشا کردند. در این رابطه خروج آمریکا از منطقه می تواند یک راه حل باشد آنها برای حضور دراز مدت در منطقه غرب آسیا میلیاردها دلار هزینه کردند اما با این حرکات نابخردانه و جنایتکارانه روند اخراج خود از منطقه را تسریع کردند. این حرکت ها نابودی رژیم جعلی صهیونیستی را تسریع کرد و به جلو انداخت.

 

این تحلیلگر درباره اینکه ایران برای جلوگیری از تکرار چنین ترورهایی باید چه سیاستی در پیش بگیرد؟ پاسخ داد: ما از طرف خود اطمینان داریم که جانشین سردار سلیمانی در همان مسیر قرار دارد اما نکته مورد اهمیت این است که ما در این رابطه باید نیروهای دیگر را نیز با هم منسجم کنیم. اینکه آنها جنایت خود را ادامه خواهند داد یا خیر سوالی است که باید دشمن پاسخش را بدهد و بدانیم چرا به ترور دست می زنند؟ اما اینکه از منطقه اخراج می شوند و تجزیه دولت های عراق و سوریه و نقشه جدید خاورمیانه و موضوع جنجالی معامله قرن همه این برنامه ها تحت الشعاع حرکت های جنایتکارانه آمریکا قرار گرفت و شاید می توان گفت این حرکت ها در آغاز از باب قدرت نمایی بود. اما حرکت هایی رو به جلو نبودند و نوعی عقب نشینی تلقی شدند و ما در آینده نزدیک قدم هایی بعدی را بر می داریم. نیروهای آمریکایی بر اساس مصوبه قانونی مجلس عراق اخراج خواهند شد و مناطقی که پایگاه های آمریکا در آن قرار دارد همه به نوعی در معرض تهدید و اخراج قرار گرفته اند. بر این اساس آمریکایی ها احساس خطر دارند و ما نیز آینده را روشن می بینیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: