صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۹:۳۳
  • يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 19 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۲ - ۰۲ دی ۱۳۹۶ - 2017 December 23
کد خبر: ۷۴

آنچه که عراق ضعیف را قوی کرد

نخست وزیر عراق پس از 3 سال نبرد پر هزینه و سخت علیه داعش، اکنون به جای احساس ضعف در مقابل حرکت های جدایی طلبانه کردی، چنان احساس قوت می کند که به اربیل هشدار می دهد که اجازه کاربرد خشونت علیه شهروندان ساکن اقلیم را نخواهد داد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق، در واکنش به ناآرامی های منطقه کردستان که در اعتراض به وضعیت معیشتی و فساد مسئولین دولت اقلیم انجام شده، هشدار داد که بغداد اجازه کاربرد زور علیه شهروندان ساکن اقلیم را نمی دهد.

نزدیک به 4 سال بیش، زمانی که موصل بدست داعش سقوط کرد، دولت عراق، شکستی را تجربه کرد که نشان می داد برای مقابله با خطر تروریسم، بسیار ضعیف است. با گذشت زمان اما اکنون، دولت مرکزی عراق، به نقطه ای از قوت رسیده که نه تنها داعش را به کلی از خاک خود را اخراج کرده بلکه طرح های جدایی طلبانه مسعود بارزانی را هم با شکست مواجه ساخته است. اکنون، حیدر العبادی، آن قدر احساس قدرت می کند که به حکومت اقلیم کردستان هشدار دهد؛ بر خلاف گذشته که دولت مرکزی همواره به دنبال امتیاز دهی به اربیل جهت حفظ آن در چارچوب عراق بود.

حال سوال اینجاست که چه چیزی باعث شده عراق پس از 3 سال جنگ شدید با داعش، نه تنها احساس ضعف نمی کند بلکه از موضع قدرت با گروه های تحت حمایت امریکا صحبت می کند. با ظهور داعش، بر همگان اثبات شد که تشکیلات امنیتی رسمی عراق، شامل ارتش و پلیس فدرال، یارای تقابل با تهدیدات امنیتی عراق را ندارند و از همین رو، تشکیل سازمان حشدالشعبی به عنوان آلترناتیو تشکیلات رسمی امنیتی با استقبال مواجه شد. حشدالشعبی سازمانی متشکل از بیش از 100 هزار نیروی عمدتا شیعه که البته برخی نیروهای سنی، کرد و مسیحی را هم در کنار خود دارند. بنا بر گزارش اندیشکده کارنگی به نوشته علی منصور، نزدیک به 80% مردان شیعه 18 تا 30 ساله عراقی برای پیوستن به این سازمان نام نویسی کرده اند و این نشان از محوبیت و کارآیی بالای این سازمان داد. بنابراین باید گفت، آن چه که باعث شده امروز دولت مرکزی عراق پس از 3 سال نبرد سهمگین با تروریست ها، از موضع قدرت و نه ضعف با دولت اقلیم کردستان سخن گوید، نیروهای حشدالشعبی هستند که در تمامی میدان های نبرد موفق ظاهر شده اند و توانسته اند معادلات امنیتی و نظامی موجود در منطقه را بسیار تحت تاثیر قرار دهند.

نظر شما