صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۳۴ - ۲۶ دی ۱۳۹۹ - 2021 January 15
کد خبر: ۷۴۰۱۱
نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در گفتگو با راهبرد معاصر تاکید کرد:

آمریکا باید خسارات مادی و معنوی خروج از برجام را جبران کند

نصرالله پژمانفر: هنگامی که آمریکایی ها به صورت یک طرفه از برجام خارج شدند و تحریم های بیشتری را علیه ما اعمال کردند، به هر حال خسارت های مادی و معنوی مثل عدم ارسال دارو و تجهیزات پزشکی به ما تحمیل شد. از این رو آنها باید متناسب با خسارتی که به ما وارد کردند را جبران کنند.

 

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی درگفت و گو با راهبرد معاصر بیانات مقام معظم رهبری را درباره بازگشت آمریکا به برجام و جبران خسارت های وارد شده به ایران گفت: آنچه مقام معظم رهبری درباره بازگشت آمریکا به برجام و انجام تمامی تعهدات بدون قید وشرط بیان داشتند همان نکته ای است که در تمامی قراردادها و توافق نامه های بین المللی باید اجرا شود و طرفین آن را به صورت کامل اجرا کنند در حالی که آمریکا در مساله برجام یک بار دیگر به دنیا بی تعهدی و پشت پا زدن به قوانین ومقررات و عهد نامه های بین المللی را نشان داد.

 

وی دراین باره افزود: از این رو علی رغم اینکه اصراری بر بازگشت آمریکا به برجام نداریم و بسیاری از مشکلات اقتصادی را می توان با درون نگری و استفاده بهینه از ظرفیت ها حل کرد اما اگر رئیس جمهور جدید آمریکا تمایلی برای بازگشت کشورش به برجام دارد در وهله اول آمریکا باید تعهدات برجامی خود را یک به یک اجرا کند.

 

نماینده مجلس شورای اسلامی دراین باره توضیح داد: آمریکایی ها مثل ایران که به تعهدات خود در برجام عمل کردند باید یک به یک به سرعت تعهدات خود را اعم از بانکی و برداشتن تحریم های بانکی و نفتی وتحریم کشتی رانی و سایر تحریم هایی که اعمال کردند را بردارند. با توجه به اینکه ما در برجام هیچ گونه اقدامی از 5+1 تا کنون ندیده ایم و ایران  تنها کشوری بود که مفاد مندرج در برجام را به بهترین شکل ممکن اجرا کرد.  لذا ما دیگر دست روی دست منتظر نمی نشینیم چرا که برجام یک تعهد چند جانبه است نه یک جانبه که ایران موظف به اجرای مفاد آن باشد و دیگران صرفا تماشاچی!

 

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در خصوص جبران خسارت آمریکا به ایران گفت: هنگامی که آمریکایی ها به صورت یک طرفه از برجام خارج شدند و تحریم های بیشتری را علیه ما اعمال کردند به هر حال خسارت های مادی و معنوی مثل  عدم ارسال دارو و تجهیزات پزشکی و ...به ما تحمیل کردند از این رو چون آمریکایی ها بدون هیچ دلیلی به صورت یک طرفه از برجام خارج شدند و تاخیر بسیار جدی در عمل به مفاد برجام داشتند آنها باید متناسب با خسارتی که به ما وارد کردند جبران کنند.

 

پژمانفر درباره برجام پلاس و برجام های دیگری که طرف آمریکایی به دنبال تحمیل آن به ایران است نیز گفت: به هر حال رئیس جدید دولت آمریکا باید به خوبی بداند که ما هیچ گاه تسلیم برجام های دیگری نمی شویم و هیچ زمانی مذاکره دیگری را قبول نمی کنیم چرا که مذاکرات برجامی ما انجام شد، ما به تعهدات خود پایبند بودیم اما قصور و خیانت از سوی طرف آمریکایی و اروپایی بود.

 

 وی دراین باره تاکید کرد: بنابراین ما منتظر جبران خسارت های مادی که در ارتباط با تاخیر برجام به ما وارد شد هستیم در غیر این صورت هر گونه نشستی وسخن گفتنی درباره برجام با آمریکا بی فایده است. به هر حال از نظر ما برجام تمام شده است.  آنچه مد نظر دو طرف یا طرفین در برجام بوده طی سال های متمادی مورد بحث و نظر قرار گرفته تا به تصویب رسیده لذا هیچ دلیل موجه ای برای نشستن بر سر میز با آمریکا ومذاکره مجدد وجود ندارد بنابراین اینک نوبت طرف آمریکایی و اروپایی است که به برجام و اجرای تعهدات خود بازگردند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: