صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۵۴ - ۲۶ دی ۱۳۹۹ - 2021 January 15
کد خبر: ۷۴۱۷۰

ارزش صندوق پالایشی یکم/ دارا دوم امروز جمعه 26 دی 

ارزش پالایشی یکم در پایان معاملات این هفته منتهی به جمعه 26 دی 99 با کاهش 4.17 درصدی مواجه شد.  

به گزارش راهبرد معاصر ارزش پالایشی یکم پایان معامیلات این هفته کاهش یافت و ارزش هر واحد صندوق پالایشی یکم به  6 هزار و 73 تومان رسیدبر این اساس ارزش 500 واحد صندوق دارا دوم به 3 میلیون و 36 هزار تومان رسید. 

 

 آخرین ارزش روز صندوق دولتی ETF پلایشی یکم 

در پایان معاملات روز گذشته (چهارشنبه ۲۴ دی ماه) که شاخص کل بورس تهران با افت بیش از ۳۰ هزار وادی همراه شد و تا سطح یک میلیون و ۲۹ هزار واحد عقب نشست، از ارزش صندوق دولتی پالایشی یکم شامل سهام چهار پالایش نفت بندرعباس، تبریز، اصفهان و تهران نیز کاسته شد. به طوری که هر سهم دارا دوم با کاهش ۴/۱۷ درصدی مواجه شد و با قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله ۶۰,۷۳۰ و ۶۰,۲۸۰ ریال به کار خود پایان داد. حال پرسش مطرح است که ضرر این صندوق دولتی (دارا دوم)  که با قیمت اولیه ۱۰ هزار تومانی هر واحد بین مردم با کمترین دانش بورسی به فروش رسید، تا امروز به چقدر رسیده است؟ 

هر واحد از صندوق دولتی پالایشی یکم با هدف توزیع ثروت بین مردم و تامین مالی دولت، در زمان پذیره نویسی با قیمت ۱۰ هزار تومان به فروش رفت به طوری که متقاضیان برای خرید ۵۰۰ واحد ۵ میلیون تومان پرداخت کردند، اما در حال حاضر با توجه به ادامه ریزش های شاخص کل، ارزش دارا دوم نیز در مسیر نزولی قرار گرفت که با توجه به قیمت هر سهم در پایان معاملات روز گذشته، آخرین ارزش این صندوق ETF به ۳ میلیون و ۳۶ هزار و ۰۰ تومان رسید و سهامداران اولیه را در صورت سهامداری متحمل ضرر ۴۰ درصدی کرد. 

 

پالایش یکم مثبت می‌شود؟

بختیار نصر آبادی مدیر صندوق دارایکم، در رابطه با اینکه آیا مردم از پذیره نویسی در امر دارا سوم استقبال می‌کنند یا خیر؟ تصریح کرد: یکی از تصمیماتی که دولت طی چند سال اخیر در رابطه با واگذاری دارایی هایش داشت امسال شاهد بودیم که  آن را تحت عنوان صندوق‌های ETF عملی کرد که این مسئله  تا حدودی به دولت و سهامداران سود رساند. 

او افزود: دولت می‌توانست این سهم‌ها را به جای آنکه در قالب صندوق‌های دولتی عرضه کند بیاید آن‌ها را به صورت سهم‌های خرد در بازار عرضه کند، یا آنکه روش بلوکی را انتخاب کند، اما از آن جایی که این دو اقدام می‌توانست معاملات را محدود کند یا اثر منفی بر بدنه بگذارد، به همین علت  صندوق‌های معاملاتی را برگزید. 

مدیر صندوق دارایکم تصریح کرد: در دارایکم مسئولان بازار سرمایه و دولت توانستند به تجربه‌های خوبی دست پیدا کنند، به علت آنکه تعداد حداکثری مردم و سهامداران از بازدهی این صندوق حتی در زمان پذیره نویسی آگاهی چندانی نداشتند، اما وقتی که معاملات ثانویه صورت گرفت سهام‌های صندوق ناگهان با بازدهی صد و بیست درصدی مواجه شدند. 

 

نصر آبادی گفت: عاملی که سبب شد استقبال مردم از صندوق پالایشی زیاد شود همین تجربه و دیدگاه مثبتی بود که مردم از صندوق دارایکم به دست آوردند، نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد اشتباهی است  که عموم افراد در بازار سرمایه با آن مواجه شدند فکر می‌کردند که بازار صندوق دارایکم به خواست دولت صورت گرفت، اما واقعیت این نبود، بلکه بازدهی دارایکم به دلیل شرایط بازار و تاثیر متغیرهای اقتصادی در چند ماه نخست سال بود. 

او بیان کرداز زمانی که خبر عرضه صندوق‌های پالایشی‌ها صورت گرفت پالایشی‌ها شروع به اقداماتی کردند که سبب شد افراد فکر کنند این حرکت به علت آن است که  دولت قراره  سهام خود را در بورس عرضه کند در حالی که این گونه نبود، بلکه  وقتی نزدیک به پذیره نویسی پالایش یکم  شدیم،  علارغم افزایش سمت خرید سازمان خصوصی سازی از طریق کدهایی که داشت شروع به عرضه سهام چند شرکتی کرد که  سهمشان در صندوق پلایش یکم قرار داشت، پس در اصل این امر  نشان از عدم کمک دولت به صندوق پالایش یکم بود. 

مدیر صندوق دارایکم بیان کرد: عدم دانشی که در صندوق دارایکم سبب کاهش خرید صندوق دارایکم شد ، در بحث پالایش یکم  همین امر مذکور  بر زیانشان  تمام شد شد، به علت آنکه صندوق پالایش یکم زمانی استارت پذیره نویسی را زد که بازار در شرایط خوبی قرار نداشت. 

نصر آبادی گفت: اینکه افراد انتظار داشتند با خرید صندوق‌های پالایش یکم می توانند مانند دارایکم به سود برسند باید گفت که توقع نابجایی بود ، به همین دلایل نمی‌توان دولت را مقصر دانست به خاطر آنکه او فقط یک ابزاری را به منظور سرمایه گذاری در اختیار مردم قرار داد آن‌ها خودشان می‌توانستند تصمیم بگیرند که سهم را بخرند یا برعکس؟ 

 

او  در رابطه با عرضه دارا دوم، گفت: وزارت اقتصاد قرار است به عنوان متولی سهام سه بانکی که از صندوق دارایکم باقی مانده است را در قالب دارا دوم عرضه کند اینکه آیا عرضه این صندوق‌ها درست یا خیر؟ خود دو بعد دارد در مرحله نخست می‌توان به این مسئله اشاره کرد که آیا اصلا عرضه کردن این صندوق‌ها در این شرایط کاردرستی است و دوم اینکه آیا این شرکت‌ها ارزنده هستند یا خیر؟ 

 

مدیرصندوق دارایکم بیان کرد: اکثریت کارشناسان در رابطه با سوال دوم (میزان ارزندگی) معتقد هستند که عرضه این صندوق تا حدودی در مرحله نخست همانند عرضه اولیه خواهد بود و افراد با سرمایه گذاری در آن سود نسبتا خوبی را بدست خواهند آورد در رابطه با زمان عرضه نیز  نمی‌توان اظهار نظر خاصی را به عمل آورد به علت آنکه ممکن است با توجه به ریاست جمهوری آمریکا و احتمال کاهش تحریم‌ها اوضاع سهام‌های بانکی ارزندگیشان  افزایش پیدا کند. 

نصر آبادی بیان کرد: صندوق‌های سرمایه گذاری جز دارایی‌های موجود در پرتفوی، یعنی اینکه  نمی‌توان گفت  که این صندوق باید فارغ از سهام‌های موجود خود یک قیمت فزاینده‌ای داشته باشد، به علت آنکه NAV صندوق‌ها مشخص است. 

او افزود: صندوق‌های سرمایه گذاری هیچ دارایی غیر بورسی ندارند البته ممکن است آن بخشی که برای بازار گردانی در نظر گرفته شده مربوط به اسناد خزانه یا سپرده بانکی باشد، نکته‌ای که حائز اهمیت است اگر کسی قصد دارد که در این صندوق سرمایه گذاری کند حتما باید به ارزش خالص آن توجه داشته باشد. 

مدیر صندوق تصریح کرد: این صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه گذاری معمولا به دلیل ماهیت سرمایه گذاری که دارند یک NAV را محاسبه می‌کنند و بعد در بازار قیمت یونیت هایشان پایین‌تر از ارزش خالص دارایی محاسبه می‌شود. 

نصر آبادی تاکید کرد: اگر قیمت یونیت‌ها در صندوق‌ها حدود ۲۰ درصد پایین‌تر از NAV باشد، یک امر طبیعی به حساب می‌آید. 

او در رابطه با اینکه آیا حقوقی‌ها نقش موثری در کاهش قیمت پالایش یکم دارند یا خیر؟ تصریح کرد: ما نمی‌توانیم بگوییم که حقوقی‌ها در اُفت ارزش سهام این صندوق نقش چشمگیری داشتند یا برعکس آن  بلکه مسئله حائز اهمیت حجم بالای شناوری این صندوق‌ها است، به علت آنکه  عموم خریدهایی توسط حقوقی ها صورت گرفت  را خود صندوق به عنوان بازار گردان آن را انجام دادند. 

نصر آبادی در رابطه با تامین کسری بودجه دولت از طریق فروش صندوق‌های دولتی در بازار سرمایه، گفت: دولت توانست از طریق دارایکم ۶ هزار میلیارد و از جانب پالایش یکم ۱۳ هزار میلیارد سرمایه بدست آورد. 

او بیان کرد: خیلی از افراد می‌گویند که چرا دولت نمی‌آید از صندوق پالایش یکم حمایت در جوابشان باید گفت، اگر دولت بودجه داشت که این صندوق‌ها را عرضه نمی‌کرد، پس می‌توان گفت که نباید انتظار بیش از اندازه داشت. 

مدیر صندوق دارا یکم در رابطه با عرضه باقی مانده سهام صندوق پالایش یکم به سه بانک تجارت، صادرات و ملت، اظهار کرد: ارزش این سهم‌ها حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان است، که از این میزان ۲۳ هزار میلیاردش مربوط به بدهی دولت به بانک‌ها است نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد  در حال حاضر وقتی دولت توان پرداخت بدهی اش را به بانک‌ها ندارد چه بهتر که  امر مذکور را این از طریق واگذاری سهام انجام دهد. 

نصر آبادی تاکید کرد: اکنون باید دید که این سهم‌ها قرار است با چه قیمتی عرضه شود به علت آنکه در حال حاضر  قیمت‌ها منصفانه نیست و تا زمانی که این مسئله به درستی صورت نگیرد نباید عرضه‌ای رخ دهد. 

او بیان کرد: دولت دارد با این کار بانک‌ها را موظف می‌کند که نرخ سود سپرده ها و تسهیلاتی که  به مشتریان خود می دهند را کنترل کنند. 

مدیر صندوق دارایکم در رابطه با زمان بازگشایی نماد سه بانک مذکور، گفت: اگر شرایط بازار بهبود پیدا کند و ابهامی که در رابطه با عرضه این صندوق‌ها وجود دارد رفع شود قطع به یقین هرچه سریع‌تر این نمادها باز خواهند شد. 

نصر آبادی در رابطه با امر بازار گردانی، گفت: مبلغی که اکنون برای امر بازارگردانی صندوق‌های پالایش یکم و دارایکم در نظر گرفته شده بسیار ناچیز، به علت آنکه تعلق دادن پنج درصد از ارزش سهامی که ۱۰۰ صدرصد قابلیت شناوری دارد نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. 

او بیان کرد: دولت باید طی یک طرحی مبلغ بازارگردانی را از ۵ به ۱۵ درصد ارتقاء دهد و یا یک رکن خاص برای بازارگردانی جاگزین کند. 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: