صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۳۰ دی ۱۳۹۹ - 2021 January 19
کد خبر: ۷۴۴۶۵
مصطفی نقی پورفر؛ دبیر انجمن فین تک در گفتگو با راهبرد معاصر بررسی می کند:

آینده جهان با وجود بیت کوین به کدام سمت خواهد رفت؟

 مصطفی نقی پورفر: کشورهای مختلف با بیت کوین ها برخوردهای مختلفی داشته اند. برخی کشورها بیت کوین را به عنوان نوعی دارایی پذیرفته اند، برخی کشورها به عنوان پول، کشورهای مرددی هم هستند که همچنان درباره بیت کوین تصمیمی اتخاذ نکرده اند و برخی نیز ممنوع کرده اند که البته ممنوعیت ایجاد شده فایده ای برای آنها ندارد.

 

مصطفی نقی پورفر دبیر انجمن فین تک و موسس و مدیر آزمایشگاه نوآوری بلاک چین در گفت و گو با راهبرد معاصر در پاسخ به این سوال که آیا بیت کوین یا فناوری رمز ارزها و بلاک چین به عنوان فناوری زیر ساختی برای کشور می تواند اثر بخش باشد گفت: قطعا فناوری بلاک چین و رمز ارزها در تحول دیجیتالی کشور بسیار موثر و کمک کننده خواهند بود همانند هوش مصنوعی، فناوری اینترنت اشیا و فناوری بلاک چین هم که یکی از فنانوری های به روز دنیای امروز به شمار می رود لذا استفاده مطلوب از فناوری های روز و توجه به عوایدی که از آنها حاصل می شود می تواند موجب تقویت وبرخورداری بیشتر ما از منافع و منابع اقتصادی آنها شود.

 

وی دراین باره توضیح داد: بیت کوین یکی از کاربردهای فناوری بلاک چین است و تنها کاربرد این فناوری و تنها رمز ارز هم نیست، از این نظر انتظار می رود مسئولین توجه ویژه ای به فناوری های مرتبط با رمز ارزها که در واقع از بلاک چین به عنوان فناوری زیر ساختی استفاده می کنندداشته باشند چرا که رمز ارزها آینده پول دنیا به شمار می روند.

 

وی در پاسخ به اینکه آیا بیت کوین نوعی پول به شمار می رود توضیح داد:  کشورهای مختلف با بیت کوین ها برخوردهای مختلفی داشته اند. برخی کشورها بیت کوین را به عنوان نوعی دارایی پذیرفته اند، برخی کشورها به عنوان پول، کشورهای مرددی هم هستند که همچنان درباره بیت کوین تصمیمی اتخاذ نکرده اند و برخی نیز ممنوع کرده اند که البته ممنوعیت ایجاد شده فایده ای برای آنها ندارد.

 

نقی پورفر در خصوص برخورد مسئولین ایرانی با استخراج بیت کوین تصریح نمود: لذا اینکه بیت کوین ها دارایی یا پول فرض شود در کشورها به شیوه های مختلفی مورد بحث و نظر است اما در ایران همچنان شاهد تصمیم گیری خاصی از سوی مسئولین برای مواجهه با بیت کوین و رمز ارزها نبوده ایم.

 

مصطفی نقی پورفر دبیر انجمن فین تک و موسس و مدیر آزمایشگاه نوآوری بلاک چین در پاسخ به این سوال که هزینه فرصت سرمایه گذاری روی رمز ارزها با استفاده از منابع نفتی نسبت به صادرات یا صادرات برق چگونه است و برای ما چقدر فرصت اقتصادی ایجاد می کند اگر روی آن تمرکز کنیم گفت: این سوال در مقطعی پرسیده می شود که وزارت نیرو اعلام کرده به خاطر ماینرها نیروگاه ها مازوت می سوزانند در حالی که بیان این موضوع به جز فرار به جلو و عدم پاسخگویی و پذیرش درست مسئولیت نیست بنابراین می توان گفت در این موضوع فرافکنی صورت گرفته است چرا که مشکل سوزاندن مازوت در سال های گذشته و سردی هوا وجود داشته است. اما یکی از کارهایی که در مورد رمز ارزها می توان انجام داد این است که قسمتی از پول انرژی را در قالب بیت کوین داشته باشیم به این معنا که بخشی از مطالبات پول نفت و گازی که به کشورهای مختلف صادر کرده ایم و به دلیل تحریم ها ارز به ایران نمی دهند می توانیم در قالب رمز ارزها وارد کنیم این یکی از فرصت های پیش روی ماست ضمن اینکه کماکان می توانیم برق صادر کنیم و ماینینگ ها نیز می تواند بازدهی بهتری در سرمایه گذاری برق عاید کشور کند.

 

کارشناس ارزهای دیجیتال در خصوص اینکه رمز ارزها درآینده در تجارت بین الملل چه جایگاهی خواهند داشت بیان داشت: رمز ارزها  یکی از دارایی های اصلی دیجیتال در آینده به شمار می روند کما اینکه الان هم جزء دارایی های معتبر به شمار می روند به این نحو که در حال حاض ارزش رمز ارزها در دنیا به یک تریلیون دلار رسیده باید توجه داشته باشید که سال 2016 همین یک تریلیون دلار فقط 5 میلیارد دلار بود یعنی در همین چهار سال حدودا دویست برابر افزایش یافته و سود آوری کرده است بنابراین این نوع از دارایی ها در آینده دنیا دارایی های دیجیتالی یا رمز ارزها جایگاه قابل توجهی خواهند داشت. در واقع وقتی که دنیا به سمت رمز ارزها می روند اثر دارایی های فیزیکی نسبت به اکنون کمتر می شود لذا قطعا رمز ارزها یکی از دارایی های دیجیتال دنیا خواهند بود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: