صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۵:۴۰
  • پنجشنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 08 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۸ - ۳۰ دی ۱۳۹۹ - 2021 January 19
کد خبر: ۷۴۵۷۱
« یادداشت اختصاصی» فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه

دولت مسبب ریزش های بورس است

اگر دولت در ابتدای سال جاری عطش تقاضا را تا حدود زیادی خنثی می کرد و در کنار آن به همین ترتیب انتظارات از بورس و سود آوری را به سطح معقولی هدایت می کرد قطعا وضعیت به امروز منتهی نمی گردید

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ یکی از بحث هایی که از مرداد ماه سال جاری همزمان با ریزش های سهام شرکت ها در بازار سرمایه ایجاد شد اعتماد به دولت و فراخوان های دولت به بازار سرمایه بود لذا به دلیل عدم بخشی از سرمایه گذاران بخصوص سرمایه گذاران ناآشنا به بازار سرمایه بخشی از سرمایه های خرد از بورس خارج شد از آن زمان تا کنون شاهد فراز و فرودهایی در بورس بوده ایم که روند اصلاحی بازار و افت هایی را به نمایش گذاشته که به هر حال غیر قابل قبول و منجر به زیان بسیاری به آورده های مردم به بورس شده است.

 

قطعا تا زمانی که عوامل اثر گذار بر وضعیت بورس اعم از مسائل مثبتی که شاخص های بورس را افزایش می دهد یا عوامل منفی که موجب ریزش های پیاپی می شود کنترل نشود نمی توان از رویه مثبت و رو به جلو و مطلوب و معقولی بربورس سخن گفت. متاسفانه آنچه در بورس دیده می شود از روش های دستوری قیمت گذاری تا مدیریت هایی که به هیچ وجه نباید در بازار سرمایه مانند سایر بخش های اقتصادی اعمال شود همه و همه به افزایش التهابات در بورس دامن زده است که نتیجه آن خروج سرمایه ها و اعتراض سهامداران و مال باختن آنهاست.

 

کاهش نرخ ارز در کنار قیمت گذاری های دستوری و بالا بودن سطح عمومی قیمت ها از جمله عوامل موثری در افت های اخیر بورس به شمار می رود لذا نباید انتظار داشته باشیم شکل ظاهر بورس مثل امروز که از ابتدای صبح از 20 هزار واحد منفی به یک باره به صفر شاخص رسید دچار تغییرات چندانی شود رسیدن به این وضعیت و افت هایی این چنینی در بازاری که به صورت دستوری کنترل می شود یک امر طبیعی به شمار می رود.

 

 شکی دراین موضوع وجود ندارد دولت اثر گذار ترین رکن در بازار سرمایه ایران به شمار می رود از این منظر افت ها و صعودهایی که در بازار دیده می شود را می توان به حضور یا عدم حضور حمایت یا عدم حمایت دولت نسبت داد. اگر دولت در بازار حضور به موقع داشته باشد چه در زمان عرضه و تقاضای زیاد  به هر حال وضعیت تا حد مشخصی قابل کنترل بود.

 

به هر حال اگر دولت در ابتدای سال جاری عطش تقاضا را تا حدود زیادی خنثی می کرد و در کنار آن به همین ترتیب انتظارات از بورس و سود آوری را به سطح معقولی هدایت می کرد قطعا وضعیت به امروز منتهی نمی گردید چرا که وقتی دولت به عموم مردم جامعه برای سرمایه گذاری در بورس فراخوان می دهد و افراد غیر حرفه ای را به بورس دعوت می کند که از بازار سرمایه تجربه ای ندارند دعوت دولت برای مردم نوعی تضمین به شمار می رود بنابراین اکنون که بازار با ریزش ها مواجه است مردم این موضوع را به دولت نسبت می دهند لذا با  ریزش ها و عدم اعتماد مردم به بازار سرمایه  مسئولیت سنگینی متوجه دولت است که امیدواریم دولت به نحو مقتضی کار را به انجام برساند.

 

قطعا یکی از مهمترین دلایلی که در روزهای اخیر موجب ریزش های متوالی در بورس شده کاهش نرخ دلار است. این مساله در مباحث بنیادی نرخ فروش محصول شرکت و صنعت که براساس نرخ های جهانی مورد محاسبه قرار می گرفت ضریب دلار 20 تا 25 تومانی نیمایی لحاظ می گردید به هر حال ارزش شرکت ها را افزایش داده بود اما با کاهش نرخ ارز این وضعیت در حال حاضر دچار سیر معکوس شده ایم به این معنا که با کاهش نرخ دلار سود شرکت ها نیز کاهش می یابد این وضعیت بخصوص در شرکت های صادرات محور  یا شرکت هایی که سود و زیان آنها براساس نرخ ارز محاسبه می شود طبیعی است لذا در صورت روند کاهش نرخ ارز این موضوع بسیار طبیعی است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: