صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۳۱ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - 2021 January 24
کد خبر: ۷۵۰۲۵
علی اکبر علیزاده برمی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با راهبرد معاصر گفت:

«تجمیع یارانه ها»؛ هدف اقتصادی مجلس یازدهم در بررسی بودجه 1400

وقتی که ارز تک نرخی و یکسان سازی قیمت ها دنبال شود، فضای لازم برای ایجاد رقابت بین تولید کنندگان به وجود می آید. در ماجرای ارز جهانگیری یک شبه اموال ملت غارت شد و میلیاردها دلار از جیب مردم به جیب غارتگرانی رفت که دولت هیچ گاه در پی معرفی آنها به دستگاه قضا بر نیامد.

 

علی اکبر علیزاده برمی، نماینده مردم دامغان و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفت و گو با «راهبرد معاصر» درباره الزام دولت و مجلس به پرداخت یارانه های حمایتی از مردم گفت: یکی ازمواردی که مجلس شورای اسلامی ملزم به انجام آن توسط دولت است حمایت یارانه ای و معیشتی از مردم بالاخص اقشار آسیب پذیر جامعه است به نحوی که مجلس شورای اسلامی از دولت خواست تا نزدیک به شصت میلیون ایرانی را تحت پوشش حمایتی خود قرار دهد.

 

وی افزود: متاسفانه سیاست های غیر اقتصادی دولت در سال های گذشته که منجر به افزایش نقدینگی و تورم بالایی در جامعه شده ما را ملزم به حمایت های همه جانبه از مردم می کند به این دلیل که اگر تورم بالا برود بسیاری از مردم در تامین مخارج خود درمانده می شوند. بنابراین دولت و مجلس نباید این افراد را به حال خود رها کنند بلکه باید با پرداخت کمک هزینه، بخشی از نیازهای معیشتی اقشار نیازمند جامعه را تامین کنند.

 

عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی درباره انتشار خبر تخصیص یارانه حمایتی 100 هزار تومانی گفت: هنوز به جمع بندی خاصی درباره رقم پیشنهادی نرسیده ایم بنابراین نمی توان آنگونه که رسانه ها اعلام کرده اند مبلغ صد هزار تومان را تایید کرد. ما از ده سال پیش تا کنون یارانه انرژی را که همان 45 هزار و 500 تومان است را به اکثر مردم جامعه پرداخت می کنیم که این رقم فقط برای این است که دولت نشان دهد به مردم یارانه پرداخت می کند در حالی که به هیچ وجه رقم قابل توجهی به شمار نمی رود. در اثر وضعیت تورمی ارزش آن به شدت کاهش یافته است.

 

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح نمود: دولت و مجلس موظف به تصویب طرحی برای حمایت از مردم بخصوص اقشار و دهک های کم درآمد جامعه هستند بنابراین بر آن هستیم تا یارانه ها به صورت کلی تجمیع شود.

 

علیزاده توضیح داد:  کلیت قضیه این است که مجلس به دنبال آن است تورمی که ممکن است در اثر افزایش نرخ ارز ترجیحی که به واردات کالای اساسی اختصاص داده می شد بالا برود دیوان محاسبات و کمیسیون های تخصصی دیگر مابقی یارانه را یا به تولید کننده بپردازند که کالاهای اساسی ارزان به دست مصرف کننده برسد یا اینکه به صورت مستقیم مابقی ارز افزایش یافته را به مصرف کننده بدهند که خود مصرف کننده یارانه را در مخارج معیشتی خانواده مدیریت کند.

 

وی درباره کاهش رانت از ارز دولتی و فضا سازی برای رقابت در تولید با یکسان سازی نرخ ارز گفت: به هر حال وقتی که ارز تک نرخی و یکسان سازی قیمت ها دنبال شود فضای لازم برای ایجاد رقابت بین تولید کنندگان برای ایجاد رضایت بیشتر در مشتری به وجود می آید بنابراین این موضوع را می توان به فال نیک گرفت ضمن اینکه با حقیقی شدن قیمت ها خود به خود قسمتی از سهم بازار به صورت طبیعی فروکش می کند.

 

علی اکبر علیزاده برمی در پایان تصریح نمود:  نکته مهم این موضوع حفظ ارزش ریال است که منجر به حفظ  ثروت عموم جامعه می شود چرا که در ماجرای ارز جهانگیری یک شبه اموال ملت غارت شد و میلیاردها دلار از جیب مردم به جیب غارتگرانی رفت که دولت هیچ گاه در پی معرفی آنها به دستگاه قضا بر نیامد و اینک در خیابان ها راست راست راه می روند بنابراین تغییرات در نرخ ارز برای از بین بردن رانت خواری گزینه مناسبی است و باید از آن استقبال کرد.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: