صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۶:۰۶ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - 2021 January 30
کد خبر: ۷۵۷۱۲
راهبرد معاصر گزارش می دهد؛

«دیده بان شفافیت و عدالت»؛ ماجرای یک عذرخواهی

عذرخواهی آقای توکلی و پس گرفتن ادعاهایش کار پسندیده ای است؛ اما آیا آبروهای ریخته با معذرت خواهی به آنان برمی‌گردد؟ اینکه سازمان «ديده‌بان شفافيت و عدالت» با دارا بودن ظرفیت بسیار بالا برای ورود به موضوعات مهم، وارد حاشیه سازی شود و با طرح اتهامات مجبور به عذرخواهی شود، نتیجه ای جز خدشه دار شدن اعتبار این سازمان و البته شخص احمد توکلی نخواهد داشت.

 

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ «ادعای احمد توکلی درباره غسال آیت الله مصباح یزدی نادرست و کذب بوده و اصلا چنین چیزی صحت ندارد و شایعه است». این پاسخ قاطع حجت الاسلام والمسلمین علی مصباح یزدی فرزند مرحوم آیت الله مصباح یزدی به تازه‌ترین ادعای «احمد توکلی» است. گفتنی است احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و حسین رجایی، معاون «سازمان دیده بان شفافیت و عدالت» اخیرا در یادداشت مشترکی، مدعی شده بودند که غسال آیت الله مصباح یزدی، یک ابَر بدهکار بانکی است که جنازه‌های روحانیون سرشناس را به خانه خود می‌برد و غسل می‌دهد!

 

در ادامه یاداشت سازمان «ديده‌بان شفافيت و عدالت» که در سال‌های اخیر چشم به بسیاری از بی عدالتی‌ها بسته و  ظاهرا  تنها به دنبال جنجال‌آفرینی و طرح اتهامات بی اساس بوده، آمده است «به علما و امراء هشدار میدهیم که به جای معاشرت با ثروت اندوزان، با حفظ حقوق و احترام کلی به همه ملت از جمله ثروتمندان، با مستضعفان متدین و وطن خواه بجوشند تا سلامت و پاک بمانند و مردم از این طریق در سلامت پاکی سر کنند». به نظر می رسد توکلی برای اثبات ادعای خودش (ارتباط ثروتمندان ناشناس با روحانیون سرشناس) نیاز به مصداق تراشی داشته که علامه مصباح یزدی را در مظان اتهام قرار داده است. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیت آیت الله مصباح و در توصیف شخصیت ایشان تاکید داشتند «پارسائی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهدت بلندمدت است».

 

حمید رسایی در یادداشتی با انتقاد شدید از شایعه پراکنی احمدتوکلی علیه علامه مصباح نوشت «اتهامی که توکلی متوجه استاد کرد را حتی دشمنان بی‌دین و بی‌انصاف هم ادعا نکرده بودند». رسایی در این یادداشت خطاب به توکلی آورده است «شما با ادعای کذبتان سبب هتک حرمت یک عالمِ مجاهد شدید و  این کارتان نزد خداوند بی‌جواب نخواهد ماند».  همچنین رجا نیوز در یادداشتی تفصیلی به قلم احمدحسين شريفی در پاسخ به شبهه افکنی احمد توکلی در خصوص ارتباط آیت الله مصباح و دفتر ایشان با یک بدهکار بانکی آورده است « اولاً، غسال ايشان چنين فردي نبوده است؛ ثانياً، بدن مطهر ايشان در منزل چنين فردي غسل داده نشده است؛  ثالثاً، آيت‌الله مصباح در طول عمرشان با چنين فردي ارتباط نداشته‌اند و بعيد مي‌دانم که حتي يکبار ايشان را ديده باشند.  رابعاً، آيت‌الله مصباح اساساً دفتر و بيتي به معناي مصطلح نداشتند که وجوهاتي دريافت کنند يا چنين افرادی با قصدهای سوء بخواهند در آن نفوذ کنند و از ايشان سوء استفاده کنند؛ خامساً، زندگي شخصي آيت‌الله مصباح و فرزندانش که از زاهدانه‌ترين و کم‌مؤنه‌ترين زندگي‌هاي ممکن در اين عصر بوده و هست؛ در مرأي و منظر همگان است؛  و سادساً‌، همه مسائل مالي مؤسسه امام خميني(ره) نيز با شفاف‌ترين شکل ممکن، سالانه توسط مسؤولان ذي‌صلاح رسمي کشور بررسي مي‌شده و مي‌شود و در تمام اين سال‌ها حتي يک ريال، تأکيد مي‌کنم حتي يک ريال، تخلف مالي در اين مؤسسه وجود نداشته است».

 

محمدجواد ابطحی، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری نیز در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با اشاره به بیماری پارکینسون احمد توکلی و با بیان اینکه «نمی‌توان از آقای توکلی درباره اظهاراتشان توقعی داشت» تاکید می‌کند «اگر ایشان اسنادی دارند ارائه کنند، ما که با ایشان تعارفی نداریم و بیشتر از آقای توکلی هم نگران نفوذ افراد با چهره‌های موجه در بین مسئولان و چهره‌های نظام هستیم و به خوبی می‌دانیم که از ابتدای انقلاب اسلامی مسئله نفوذ وجود داشته است.» عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با بیان این مطلب که «فضای رسانه‌ای علیه آقای مصباح است تا بگویند غسال ایشان ثروتمند و رانت‌خوار» است، تاکید کرد: فرضا هم که باشد، این مساله چه ربطی به آقای مصباح دارد؟

 

سابقه احمد توکلی در طرح اتهامات بی اساس

سابقه طرح اتهامات علیه مسئولان از سوی احمد توکلی و وبسایت منتسب به وی در سالهای اخیر بارها حاشیه ساز بوده تا جایی که توکلی دربرخی موارد مجبور به عذرخواهی و اذعان به طرح اتهامات بی اساس شده است.

 

 در مهرماه 90 درپی انتشار خبر سایت الف وابسته به احمد توکلی با عنوان " احتمال خداحافظی ضرغامی از صدا و سیما" این سایت با تکذیب خبر خود از ضرغامی عذرخواهی کرد . احمد توکلی در تکذیبیه این خبر آورده بود: «پیرو انتشار خبر احتمال استعفای عزت الله ضرغامی از ریاست صدا و سیما با خبر شدیم اصل خبر صحت نداشت و ایشان در سلامتی به کار خود ادامه می دهد» . در مرداد 93 احمد توکلی، به دلیل انتشار خبر خروج وزیر علوم وقت از کشور بعد از استیضاح، از فرجی دانا عذرخواهی کرد. در دی ماه 95 توکلی به دلیل اینکه به اشتباه «ولی الله سیف»، رییس وقت بانک مرکزی را از سهامداران بانک کارآفرین عنوان کرده بود از سیف عذرخواهی می‌کند.  در مهر ماه 96 توکلی، وزیر وقت اقتصاد ( علی طیب نیا) را متهم می کند که دولت برای باغچه شخصی وی یک کیلومتر و نیم لوله گاز اختصاصی کشیده است. ماجرا از این قرار بود که توکلی در کانال تلگرامی اش از دیدار با مردم سولقان نوشته و مدعی شده بود «از سولقان به سمت سنگان برای آنکه باغچه وزیر اقتصاد دولت یازدهم از گاز بهره مند شود، یک و نیم کیلومتر به سمت سنگان انجام شده است و این یکی دیگر آتش به جان آدم می زند». علی طیب نیا اما به شدت ادعای احمد توکلی را تکذیب کرد و در این باره گفت: «این طرح را شرکت گاز کامل نکرد و تا ۲۵۰ متری باغچه ما جلوتر نیامدند که پیگیری های دهیاری هم نتیجه نداد و بنده خودم، نه لوله کشی۱۵۰۰ متر مورد ادعا، بلکه ۲۵۰ متر باقی مانده با هزینه شخصی را انجام دادم».

 

ضرورت تحقیق در اخبار و حفظ آبروی افراد

در نگاه اول، عادت احمد توکلی به پذیرش اشتباه و حلالیت طلبی، یک ویژگی اخلاقی محسوب شود؛ اما تکرار اشتباه در موضع گیری ها، ابدا حسن نیست و یک سیاستدار در قامت احمد توکلی شاید لازم است، صبوری و تحمل در دانسته هایش از افراد را هم چاشنی کار خود کند. شاید گوینده اخبار به وی فرد فاسقی باشد که لازم است درباره او و خبرش تحقیقی بکند و سپس درباره آبروی افراد، در محافل عمومی سخن بگوید. احمد توکلی خود احتمالا بیش از هر فرد دیگری، آیه ششم سوره حجرات را خوانده است که می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ»: اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، اگر فاسقى براى شما خبرى آورد، بررسى و تحقيق كنيد تا مبادا گروهى را به نادانى آسيب رسانيد، آن گاه از كرده خود پشيمان گرديد.

 

 

در ماجرای اخیر احمد توکلی در پاسخ به انتقادات رسانه‌ها و فعالان سیاسی عنوان کرد «برخی تلاش می کنند در سایه بزرگ کردن یک موضوع فرعی (که مسبب آن نیز ما نبودیم) اصل موضوع را در سایه قرار دهند». اصل موضوع مورد نظر احمد توکلی بر اساس یادداشت منتشر شده؛ هشدار به بزرگان، زمامداران و علما است که «به جای معاشرت با ثروت اندوزان، با حفظ حقوق و احترام کلی به همه ملت از جمله ثروتمندان، با مستضعفان متدین و وطن خواه بجوشند تا سلامت و پاک بمانند». اما آیا به واقع شانتاژ رسانه‌ای جریان ضدانقلاب و موج سواری رسانه‌‌های اصلاح طلب پیرامون همان «اصل موضوع» مد نظر احمد توکلی بود؟ یا آنچه دستاویز شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان قرار گرفت، حاشیه سازی و ادعاهای توکلی در خصوص آیت الله مصباح یزدی بود؟ این در حالی بود که طرح اتهام به علامه مصباح یزدی صرفا برداشت اشتباه احمد توکلی از صحبت آقای صدیقی بوده که ایشان هم در صحبتش (که بعدا آن را غیردقیق دانست) از فرد غسال اسم نبرده بود. پس نمی‌توان از صحبت ایشان نتیجه گرفت که غسال آقای حق‌شناس و آقای مصباح الزاما یک نفر (همان ابر بدهکار بانکی) بوده است.

 

عذرخواهی آقای توکلی و پس گرفتن ادعاهایش کار پسندیده ای است؛ اما آیا آبروهای ریخته با معذرت خواهی به آنان برمی‌گردد؟اینکه سازمان «ديده‌بان شفافيت و عدالت» با دارا بودن ظرفیت بسیار بالا برای ورود به موضوعات مهم تر، وارد حاشیه سازی شود و با طرح اتهامات مجبور به عذرخواهی شود، نتیجه ای جز خدشه دار شدن اعتبار این سارزمان و البته شخص احمد توکلی نخواهد داشت.

 

در هر صورت طرح اتهام علیه آیت الله مصباح یزدی در شرایط فعلی و بستر سازی برای رسانه‌ها معاند و برخی جریانات داخلی برای سواستفاده و تخریب وجهه علامه مصباح آن هم از سوی احمد توکلی، عجیب و البته قابل تامل است. اینکه چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری 1400 چرا «سازمان دیده بان شفافیت و عدالت» با وجود ضرورت ورود به مقوله مبارزه با فساد و سو مدیریت‌های مختلف، وارد حاشیه سازی سیاسی شده و زمینه تخریب وجهه روحانیون را کلید میزند نیز جای سوال دارد که شاید در ماه‌های باقیمانده به انتخابات بتوان با علنی شدن برخی ارتباطات سیاسی به پاسخ دست یافت. در هر صورت عذرخواهی صریح احمد توکلی به واسطه ادعای خلاف واقع در خصوص آیت الله مصباح یزدی ضرورتی است که علاوه بر خانواده علامه،  شاگردان و دوستان ایشان، رسانه‌ها و فعالان سیاسی دلسوز انقلاب نیز بر آن تاکید دارند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: