صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۸:۴۱
  • يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 12 May 2024
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۸ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - 2021 January 29
کد خبر: ۷۵۷۳۴

ارزش سهام عدالت یک میلیونی و 500 هزار تومانی در سامانه استعلام| امروز جمعه 10 بهمن 99

ارزش سهام عدالت امروز جمعه 10 بهمن 99 را در ادامه بخوانید. ارزش سهام عدالت در پایان معاملات این هفته کاهش 1.3 درصدی را تجربه کرد.

به گزارش راهبرد معاصر ارزش سهام عدالت در پایان معاملات چهارشنبه کاهش 1.3 درصدی را تجربه کرد. بر این اساس ارزش سهام عدالت 500 هزار تومانی به 8 میلیون و 450 هزار تومان رسید که ارزش 60 درصد قابل فروش آن  ۵ میلیون و 70 هزار تومان و ۳۰ درصد آن به ۲ میلیون و 535 هزار تومان رسید.

همچنین ارزش سهام عدالت یک میلیون تومانی نیز به 15میلیون و 928 هزار تومان رسید که ارزش 60 درصد فروش سهام عدالت آن به 9 میلیون و 556 هزار و 800 تومان و ارزش 30 درصد آن به 4 میلیون و 778 هزار و 400 تومان رسید.

عملکرد هفتگی سهام عدالت

با شروع معاملات این هفته از بازار سهام ارزش سهام عدالت ۹/۹ میلیون تومان بود، اما در جریان معاملات مثبت روز‌های ابتدایی بازار سهام ارزش سهام عدالت رشد کرد و در روز دو شنبه به ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید، ارزش سهام عدالت در روز سع‌شنبه به ۱۰/۵ میلیون بازگشت و دیگر تغییر خاصی نداشت.

 

 

 

ارزش ۱۰/۵ میلیون تومانی سهام عدالت در حالیست که ارزش این سبد در دوره قبل از اصلاح حدود ۲۱ میلیون تومان بوده است.

 

 

 

نصف شدن ارزش سهام عدالت در شرایطی رخ داده که فروش این سبد در بازار سهام متوقف شده و دارندگان سهام عدالت فقط شاهد تماشای ریزش ارزش دارایی خود هستند.

 

 

علاوه بر این در روز‌های گذشته اخباری مبنی بر اعطای کارت اعتباری به اندازه مبلغ سهام عدالت منتشر شد، اما هنوز خبری از کارت اعتباری برای سهامداران عدالت نیست.

 

 

 

با این وجود و طبق وعده قبلی متولیان قرار بود بهمن ماه ۳۰ درصد سوم سهام عدالت هم آزادسازی شود، اما رییس جدید سازمان بورس گفته که آزادسازی ۳۰ درصد سوم سهام عدالت فعلا در دستور کار نیست.

 

 

 

سهام عدالت با در نظر گرفتن افزایش سرمایه نمادهایی، چون فملی، شتران و … محاسبه می‌شود، اما این افزایش سرمایه‌ها هنوز اعمال نشده است و اگر این افزایش سرمایه‌ها اعمال نشود ارزش سهام عدالت کمتر از ۹ میلیون تومان خواهد بود.

 

وعده رئیس جمهور درمورد سهام عدالت محقق می‌شود؟

ابلاغیه مقام معظم رهبری در مورد آزادسازی سهام عدالت ٩ اردیبهشت ماه صادر شد و مشمولان از ١٠ اردیبهشت تا ١٠ خردادماه این اختیار را داشتند که روش مستقیم یا غیر مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کنند.

 

بر این اساس و طبق آمار، از ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت، ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کردند. این افراد از ٨ خردادماه امکان فروش ۳۰ درصد از سهام خود را با مراجعه به بانک ها یا کارگزاری ها داشتند. بر این اساس رئیس جمهور وعده داد که ۳۰ درصد دیگر سهام عدالت برای عید غدیر و ۳۰ درصد دیگر هم برای ۲۲ بهمن آزاد می‌شود که البته ۳۰ درصد وعده داده شده برای عید غدیر تحقق یافت.

وعده روحانی در شرایطی داده شد که بازار سرمایه در روزهای اوج خود قرار داشت؛ به طوریکه ارزش واقعی سهام عدالت به ارزش اولیه حدود ۵۰۰ هزار تومان، تا ۳۰ میلیون تومان هم رسیده بود؛ اما با برگشتن ورق بازار سرمایه، ارزش سهام عدالت نیز رو به کاهش گذاشت و درحال حاضر  ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه حدود ۵۰۰ هزار تومان، کمی کم‌تر از ۱۰ میلیون تومان است.

 

البته این تنها اتفاق ناخوشایند درمورد سهام عدالت نبود و باید گفت گرچه آزادسازی این سهام صورت گرفت اما مشمولان به طور مستقیم امکان معامله نداشتند و باید سفارش فروش خود را در کارگزاری ها و بانک ها ثبت می کردند؛ اتفاقی که از یک طرف باعث افزایش فشار فروش در بازار شد و به روند نزولی بازار دامن زد و از طرف دیگر سفارش بسیاری از مشمولان فروش نرفت و این افراد پول حاصل از فروش خود را دریافت نکردند. حتی کار به جایی رسید که به طور کلی فرایند فروش سهام عدالت برای مدتی متوقف ماند.

 

با همه این اوصاف، قرار بود طبق وعده رئیس جمهور بخش سوم سهام عدالت در ۲۲ بهمن ماه آزاد شود تا پرونده آزادسازی سهام عدالت در سال جاری بسته شود، اما آنطور که فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی به ایسنا اعلام کرده است "تاریخ مذکور با توجه به شرایط آن زمان بازار اعلام شده و در نهایت متناسب با شرایط بازار تصمیم گرفته می شود."

 

 

سهام عدالت کمی جان گرفت

در جریان معاملات این هفته ارزش سهام عدالت حدود ۵۰۰ هزار تومان رشد کرد و به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. اتفاقی که بارقه امیدی را زنده کرده تا با کمی ارزشمند شدن سهام عدالت صاحبان این سهام کمی امیدوار شوند.

 

بدین ترتیب ۳۰ درصد برگه‌های سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی بیش از ۳٫۱ میلیون تومان و ۶۰ درصد این برگه‌ها بیش از ۶٫۲ میلیون تومان ارزش پیدا کرده است.

 

در برگه‌های یک میلیون تومانی نیز که اکنون ارزش آن به حدود ۲۱ میلیون تومان رسیده، ۳۰ درصد آزادسازی شده آن ۶٫۲ میلیون تومان و ۶۰ درصد آزادسازی شده آن ۱۲٫۴ میلیون تومان می‌شود.

 

هرچند مدتیست که روند فروش سهام عدالت تقریبا متوقف مانده اما با بهبود بازار سهام ممکن است این فروش‌ها از سر گرفته شود. آیا این اتفاق در دو ماهه پایانی سال رخ خواهد داد؟

آزادسازی سهام عدالت منتفی شد

اوایل خرداد ۳۰ درصد اول سهام عدالت آزاد شد. قرار بود ظرف کمتر از یک هفته از آزادسازی ۳۰ درصد اول، پول فروش آن به حساب مردم واریز شود. وعده‌ای که کم و بیش محقق شد. اما آزادسازی ۳۰ درصد دوم این سهام در ۱۸ مرداد، سرآغاز مشکلات دارندگان سهام عدالت بود.

 

در ۱۸ مرداد، ارزش سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی به ۱۹ میلیون و ۵۶۳ هزار تومان و ارزش سبد سهام عدالت یک میلیون تومانی به بیش از ۳۹ میلیون تومان رسیده بود. یعنی دارندگان سهام عدالت یک میلیون تومانی می‌توانستند با فروش ۶۰ درصد سهام عدالت خود در مردادماه منتظر واریز حداقل ۲۴ میلیون تومان باشند و دارندگان سهام ۵۰۰ هزار تومانی هم می‌توانستند سهام خود را ۱۲ میلیون تومان بفروشند.

 

سهام ۴۰ میلیونی مرداد چقدر شد؟

اما در ۸ ماه گذشته، روند فروش سهام عدالت با مشکلات بسیاری مواجه شده. از توقف فروش سهام عدالت گرفته تا افت بی‌سابقه شاخص کل که منجر به سقوط ارزش سهام عدالت شد.

 

به گونه‌ای که ارزش سهام عدالت به حدود ۱۰ میلیون تومان رسید و حتی در مواردی ارزش ۳۰ درصد اولیه آن به زیر ۳ میلیون تومان هم رسید.

 

تنها امید دارندگان سهام عدالت به ۲۲ بهمن و وعده آزادسازی ۳۰ درصد سوم این سهام بود. مردم گمان می‌کردند با آزادسازی ۳۰ درصد سوم، احتمالا طلسم چند ماهه فروش این سهام باز می‌شود و آنها می‌توانند اندک درآمدی از فروش آن کسب کنند. اما حالا دولت اعلام کرده «فعلا برنامه‌ای برای آزادسازی سهام عدالت در ۲۲ بهمن نداریم.»

 

بدین ترتیب آزادسازی بخش سوم سهام عدالت احتمالا به دوره‌ای موکول شود که شاخص بورس مجددا روندی صعودی به خود بگیرد. اما واکنش مردم به این ماجرا چیست؟

 

 

 

مطالب مرتبط
نظر شما