صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۴:۴۲
  • يکشنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
  • Sunday 28 August 2022
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - 2021 February 11
کد خبر: ۷۷۱۲۳
حسین اکبری؛ سفیر پیشین ایران در لیبی در گفتگو با راهبرد معاصر بررسی می کند:

«آمریکا و عربستان»؛ بازی در زمین یمن به کجا خواهد رسید؟

حسین اکبری: تنها راه این است که عربستان به سمت مذاکره با یمن برود و بتواند از طریق سیاسی مشکل خود را با یمن حل کند و امتیازاتی به انصارالله بدهد که در این صورت عربستان می تواند وضعیت تثبیت شده ای داشته باشد

 

حسین اکبری؛ سفیر پیشین ایران در لیبی در گفت و گو با راهبرد معاصر درباره تماس‌های نماینده ویژه آمریکا با کشورهای حاشیه خلیج فارس برای پایان دادن به جنگ یمن گفت: همانطور که اشاره کردید یک سلسله اقداماتی را ترامپ انجام داد که با پیش بینی های او درست از آب درنیامد از جمله بحث یمن بود که فکر می کردند یکی دو هفته ای یمن تسلیم می شود و نظر کارشناسی آنها و اقداماتی که عربستان سعودی انجام داد در عرض یکی دو هفته بود ولی در ادامه جنگ به یک نحوی تا بیش از چند ماه طول کشید و آنها راهی نداشتند جز این که این راه را ادامه دهند چون به هدف خود نرسیدند و فکر نکردند اگر 3-2 هفته ای جنگ به پایان نرسید باید چکار کنند. بنابراین مجبور شدند به شرایط ناخواسته تن بدهند و تا امروز ادامه یابد و همه جهان این حس را دارند که نه تنها عربستان در این جنگ پیروز نشد بلکه شکست هایی هم به لحاظ اعتباری که داشت خورد و امریکایی ها هم از همه نوع پشتیبانی دریغ نکردند و نهایتاً پشتیبانی آنها هم مفید واقع نشد و بنابراین امریکایی ها در این جنگ از دو جهت شکست خوردند.

 

وی در ادامه افزود: کلی سلاح و تجهیزات در کل این دهه های گذشته به سعودی ها و کشورهای خلیج فارس فروختند تا بتوانند امنیت آنها را برقرار کنند. در رابطه با یمن کارآمد نبود و نشان داد تکنولوژی و کیفیت سلاح های امریکا و کشورهای اروپائی هیچ نفعی برای عربستان سعودی در مقابل ضعیف ترین کشور نظامی منطقه که یمن بود، نداشت. از حیث دیگر که امریکایی ها شکست خوردند این بود که بالاخره سعودی با عقل آنها عمل کردند از دید کارشناسی و نظامی آنها پیش رفتند و پیش بینی کردند یکی دو هفته قصه تمام می شود، بنابراین امریکایی ها در دو جبهه شکست خوردند و سعودی ها در یک جبهه شکست خوردند و جنگی را با نظر امریکایی ها شروع کردند که با تکیه بر سلاح امریکا بود که نه سلاح امریکا و نه پیش بینی های امریکا درست نبود. این جنگ به اینجا رسید و ترامپ هم هیچ راهی نداشت جز این که در یک مسیر اشتباه حرکت رو به جلو را ادامه دهد و به اصطلاح فرار رو به جلو باشد.

 

اکبری اذعان کرد: طبیعتاً هر کسی به جای بایدن بود، خرابکاری های ترامپ را اصلاح کند و بعد سیاست های اصلی خود را شروع کند. جو بایدن تیمی را انتخاب کرد که درباره جنگ یمن مطالعه کند. از شعارهای انتخاباتی بایدن این بود که به مردم امریکا بگوید کاری که ترامپ کرده را جبران می کنم. به همین دلیل این اشتباه امریکا به اندازه ای فاحش بود که نیاز به بازنگری داشت و بایدن از این امر به عنوان ابزار انتخاباتی استفاده کرد و بعد تصمیم گرفتند بازنگری کنند. دیروز امریکایی ها اعلام کردند 770 میلیون دلار سلاحی که سعودی از امریکا خریده را متوقف می کنند و سلاح ها را به سعودی ها نمی دهند.

 

 وی درباره واکنش عربستان گفت: سعودی ها هم به شدت تلاش می کنند به نوعی بتوانند رایزنی کنند و فشار صهیونیست ها علیه هیئت حاکمه امریکا استفاده شود تا مواضع تند بایدن و تیم او را نسبت به سعودی ها تعدیل کنند. اقدام امریکا دو وجه دارد که یک وجه این است که طبیعتا یک بازسازی چهره تخریب شده امریکا در منطقه خلیج فارس را بهمراه دارد چون با همه اعضای حوزه خلیج فارس کار کرده است. وجه دیگر این است که دوباره سعودی ها را وادار کنند امتیاز دیگری از او بگیرند و دوباره این گاو شیرده را بدوشند و از سرمایه های اندوخته سعودی ها استفاده کنند و راهکاری باشد تا سعودی ها از این ابزار استفاده کنند و ترامپ ابتدا تند در خصوص سعودی ها صحبت کرد ولی با پول ترامپ را خریدند.

 

این سفیر پیشین در پاسخ به این سوال، ایا عربستان در قبال بایدن سنگ اندازی می کند؟ تصریح کرد: عربستان هیچ کاری نمی تواند انجام دهد چون به شدت آسیب پذیر است و در مرحله سقوط قرار دارد. عربستان سعودی نمی تواند برخوردی با امریکایی ها داشته باشد چون به شدت به آنها نیازمند است. اگر امریکا حمایت خود را از عربستان سعودی بردارد محیط داخل عربستان علیه محمد بن سلمان و هیئت حاکمه دچار تنش و مشکل می شود همانطور که بایدن هم اشاره و تهدیدی کرد که به داخل عربستان توجه داریم. از طرف دیگر لابی صهیونیست تنها امکانی است که سعودی ها می توانند از آن استفاده کنند. خود آنها هیچ قدرتی ندارند یعنی عملاً عربستان هیچ برخوردی نمی تواند با امریکا داشته باشد. پول ها و وعده های خود را داده است، پشتیبانی هم می کند و نیازی که به سلاح اروپا و امریکا برای ادامه جنگ یمن دارد که هم اروپائی ها اعلام کردند متوقف می کنند و هم امریکایی ها اعلام کردند سلاح نمی فروشیم. بنابراین فشار جدی وارد شده است.

 

او در پایان با اشاره به راهکار این موضوع گفت: تنها راه این است که عربستان به سمت مذاکره با یمن برود و بتواند از طریق سیاسی مشکل خود را با یمن حل کند و امتیازاتی به انصارالله بدهد که در این صورت عربستان می تواند وضعیت تثبیت شده ای داشته باشد و امریکایی ها هم این را به حساب خود می گذارند که ما به عربستان فشار آوردیم که جنگ تمام شد و خود می گویند باعث صلح در یمن و عربستان شدیم و برای عربستان و امریکا امتیاز است و طبیعتا برای یمنی ها هم امتیاز خواهد بود که از فشار جنگ، تحریم و محاصره خلاص شوند.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: