صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۷:۲۹
  • شنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۱
  • Saturday 10 September 2022
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۳ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - 2021 February 13
کد خبر: ۷۷۴۱۵

جدول تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو شنبه 25 بهمن

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو شنبه 25 بهمن 99 اعلام شد و تغییرات لحظه ای قیمت خودرو موجب افزایش نگرانی در جامعه شده است. در این خبر تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو بهمن 99 را مشاهده میکنید.

به گزارش راهبرد معاصر طی ماه های اخیر قیمت خودرو افزایش نجومی داشته است و تغییر قیمت لحظه ای خودرو های سایپا و ایران خودرو موجب افزایش نگرانی در جامعه شده است. راهبرد معاصر در بسته خبری جدید خود تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو شنبه 25 بهمن 99 را بررسی میکند.

قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو

قیمت خودرو امروز شنبه 25 بهمن 99 اعلام شد که براین اساس قیمت تعدادی از خودروهای داخلی به شرح زیر است:

* محصولات ایران خودرو

عنوان قیمت نمایندگی (تومان) قیمت بازار (تومان)
آریسان 1.7L 120,560,000 147,000,000
پژو 206 صندوقدار V8 130,872,000 240,000,000
پژو 206 تیپ 2 110,111,000 185,000,000
پژو 206 تیپ 5 130,872,000 245,000,000
پژو 207i صندوقدار اتوماتیک تعیین نشده 394,000,000
پژو 207i اتوماتیک ایران خودرو 197,000,000 395,000,000
پژو 207i دنده ای ایران خودرو 159,800,000 267,000,000
پژو 207i دنده ای سقف شیشه ای 199,621,000 310,000,000
پژو 405 GLX دوگانه سوز تعیین نشده 184,000,000
پژو 405 GLX توقف تولید 180,000,000
پژو 405 SLX 108,061,000 190,000,000
پژو 2008 اتوماتیک تعیین نشده 910,000,000
پژو پارس اتوماتیک 187,303,000 305,000,000
پژو پارس دوگانه سوز 126,209,000 233,000,000
پژو پارس سال 121,547,000 205,000,000
پژو پارس LX TU5 126,349,000 235,000,000
تارا اتوماتیک به زودی به زودی
تارا دنده ای به زودی به زودی
دانگ فنگ H30 کراس توقف تولید 360,000,000
دنا پلاس توربو اتوماتیک 370,800,000 410,000,000
دنا پلاس توربو دنده ای 271,000,000 325,000,000
دنا پلاس 166,122,000 275,000,000
دنا EF7 149,960,000 260,000,000
رانا پلاس 179,516,000 235,000,000
رانا LX 107,000,000 202,000,000
رنو تندر 90 پلاس اتوماتیک تعیین نشده 430,000,000
رنو تندر 90 پلاس دنده ای تعیین نشده 341,000,000
رنو تندر 90 E2 تعیین نشده 315,000,000
رنو کپچر تعیین نشده 945,000,000
سمند LX (ال ایکس) 116,735,000 183,000,000
سمند LX EF7 114,962,000 195,000,000
سورن پلاس 188,504,000 280,000,000
سورن ELX سال 131,666,000 230,000,000
سورن ELX تعیین نشده 230,000,000
سوزوکی گرند ویتارا 2400 اتوماتیک تعیین نشده 930,000,000
هایما S5 توقف تولید 570,000,000
هایما S7 توقف تولید 678,000,000

* محصولات سایپا

عنوان قیمت نمایندگی (تومان) قیمت بازار (تومان)
آریو اتوماتیک تعیین نشده 380,000,000
پراید 111 SE تعیین نشده 126,000,000
پراید 131 SE تعیین نشده 107,000,000
پراید 132 SE تعیین نشده 108,000,000
پراید 151 SE 91,000,000 110,000,000
تیبا 2 پلاس 90,800,000 135,000,000
تیبا 2 EX 95,426,000 122,000,000
تیبا SX گاز سوز تعیین نشده 119,000,000
تیبا SX 87,200,000 112,000,000
چانگان CS35 اتوماتیک تعیین نشده 465,000,000
سایپا کوییک دنده ای 129,755,000 142,000,000

 

ایران چه خودروهایی را صادر کرد؟

دو خودروساز بزرگ کشور تواسته‌اند در سال گذشته محصولات خود را به کشورهایی همچون هنگ‌کنگ (با بیشترین میزان ارزش صادراتی)، اسپانیا، تایوان، چین، ترکیه و امارات (با کمترین میزان ارزش صادراتی) صادر کنند.

بر اساس آمار گمرک، ۹۰ درصد صادرات خودرویی کشور در سال ۱۳۹۸، خودرو ساینا بوده و ۱۰ درصد الباقی متعلق به پراید، تیبا و کوییک از محصولات خانواده گروه خودروسازی سایپا و سمند، پژو پارس، پژو ۲۰۷، هایما و دنا از محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو بوده است.

ارزش ریالی صادرات این محصولات به تفکیک کشورها بدین صورت است که طی سال گذشته به کشور هنگ‌کنگ بیشترین میزان صادرات به ارزش ۱۱۶ هزار و ۸۶۲ دلار صورت گرفته است.

پس از آن اسپانیا بیشترین واردات خودروهای ایرانی را داشته که برای کشور ارزآوری ۹۶ هزار و ۳۶۲ دلاری داشته است.

به کشورهای تایوان و چین نیز به ترتیب محصولات خودرویی ایران به ارزش۷۹ هزار و ۵۲۱ دلار و ۳۶ هزار و ۶۰۰ دلار صادرات صورت گرفته است.

از محل صادرات خودروسازان داخلی به کشور ترکیه نیز۷۰۰۰ دلار و به کشور امارات چهار هزار و ۶۶۲ دلار، ارزآوری به کشور صورت گرفته است.

 

تولید خودروی سواری ۱۴درصد افزایش یافت

طی ۱۰ ماهه سال ۹۹ تعداد ۷۰۰ هزار و ۸۰۰ دستگاه خودروی سواری در کشور تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۳.۹ درصدی را نشان می دهد.

بررسی آمار وزارت صمت از وضعیت تولید در کشور نشان می‌دهد که در ۱۰ ماهه سال ۹۹ تعداد ۷۰۰ هزار و ۸۰۰ دستگاه خودروی سواری در کشور تولید شده است؛ این در حالیست که در مدت مشابه سال گذشته ۶۱۵ هزار و ۲۰۰ دستگاه از این محصولات تولید شده بود.

بدین ترتیب تولید خودروی سواری در ۱۰ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۳.۹ درصدی داشته است.

همچنین در ۱۰ ماه امسال ۶۸ هزار و ۲۹۸ دستگاه وانت تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۵۹ هزار و ۹۲۲ دستگاه) رشد ۱۴ درصدی داشته است.

تا دی ماه امسال هزار و ۵۳۷ دستگاه اتوبوس، مینی بوس و ون نیز تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (هزار و ۷۰۳ دستگاه) با افت ۹.۷ درصدی مواجه شده است.

در ۱۰ ماه امسال ۵۱۹ دستگاه کمباین و ۱۷ هزار و ۷۳۳ دستگاه تراکتور تولید شده که به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۴۴.۲ درصدی و ۱۳.۶ درصدی ثبت شده است.

واردات خودرو از مناطق آزاد مسکوت ماند

در ‌حالی‌ کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی واردات خودروهای دست‌دوم خارجی از مناطق آزاد را تصویب کرد که حالا با توجه به رد کلیات بودجه توسط مجلس، این موضوع نیز فعلا مسکوت مانده است.

آن‌طور که سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما عنوان کرده، بحث واردات خودروهای خارجی دست‌دوم به کشور در واقع همان واردات خودرو از مناطق آزاد است. به گفته حجت‌اله فیروزی، با توجه به رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ توسط مجلس، واردات خودرو‌های کارکرده از مناطق آزاد به سرزمین اصلی نیز مسکوت مانده است. وی در عین حال تاکید کرده که باید منتظر ماند و دید لایحه دولت (لایحه اصلاحی) در این مورد (واردات خودروهای دست‌دوم از مناطق آزاد به سرزمین اصلی) چه خواهد بود.

چندی پیش کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در مصوبه‌ای دولت را ملزم کرد نسبت به شناسایی خودروهای غیر‌آمریکایی در مناطق آزاد اقدام و زمینه ورود آنها به سرزمین اصلی را فراهم کند. طبق این مصوبه، دولت به‌منظور تنظیم بازار خودروهای وارداتی مکلف‌شد ضمن شناسایی خودروهای خارجی غیرآمریکایی موجود در مناطق آزاد با اخذ حقوق گمرکی و سود بازرگانی متناسب با معیارهای مشخص‌شده، ظرف مدت یک‌ماه از تاریخ ابلاغ این قانون نسبت به ثبت‌سفارش و اجازه واردات خودروهای غیرآمریکایی موجود در مناطق آزاد تجاری و صنعتی اقدام کند.

این در حالی است که نمایندگان کلیات بودجه را رد کردند و بنابراین مصوبه موردنظر فعلا مسکوت می‌ماند. با توجه به اینکه دولت باید لایحه اصلاحی خود را درباره بودجه ۱۴۰۰ به مجلس ارائه کند، باید منتظر ماند و دید نظرش درباره واردات خودروهای دست‌دوم از مناطق آزاد به سرزمین اصلی چیست و مجلسی‌ها در نهایت چه تصمیمی در مورد آن خواهند گرفت.

آنچه مشخص است، مصوبه کمیسیون تلفیق از همان ابتدا با انتقادات فراوانی مواجه شد و بسیاری از کارشناسان آن را ناکارآمد و حتی رانت‌زا دانستند. طبق گفته نمایندگان مجلس‌ این مصوبه در راستای تنظیم بازار خودرو بوده، حال آنکه کارشناسان معتقدند با واردات خودروهای کارکرده مناطق آزاد نمی‌توان بازار را تنظیم کرد. به اعتقاد آنها تعداد خودروهای کارکرده مناطق آزاد اصلا به اندازه‌ای نیست که قابلیت تنظیم بازار خودرو را داشته باشد.

موضوع دیگری که کارشناسان بر آن تاکید کردند این بود که اگر قرار است بازار خودرو با کمک واردات تنظیم شود، بهتر است ممنوعیت ورود خودرو به کشور برداشته شود و در آن صورت دیگر نیازی به کارکرده‌ها نیز نیست. در این مورد اتفاقا سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرده که مجلسی‌ها به‌دنبال ایجاد تعادل در بازار خودرو در قالب طرح ساماندهی هستند و در این مسیر از ظرفیت واردات هم استفاده خواهند کرد.

به گفته وی، یکی از ظرفیت‌های موجود این است که در ازای صادرات خودرو‌های داخلی، امکان واردات هم ایجاد شود. فیروزی این را گفته که افراد مختلف در صورت عدم‌استفاده از ارز دولتی می‌توانند نسبت به واردات خودرو اقدام کنند. به گفته وی، همچنین افرادی که از کشور نفت می‌خرند، می‌توانند از محل ارز حاصل از فروش آن، نسبت به واردات خودرو اقدام کنند.

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: