صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۲:۰۲ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - 2021 February 14
کد خبر: ۷۷۵۵۶

چرا قالیباف با پوتین دیدار نکرد؟

دستیار ویژه رئیس مجلس: رئیس مجلس به دعوت روس‎ها به روسیه رفت و ابتدا اصلا پیام رهبر انقلاب مطرح نبود. وقتی به رئیس مجلس گفتند که باید پیامی تقدیم پوتین شود به روس‎ها اطلاع دادیم.

به گزارش راهبرد معاصر حسین امیر عبدالهیان دستیار ویژه رئیس مجلس با حضور در برنامه پرونده ویژه شبکه سه سیما به بررسی موضوع سفر رییس مجلس شورای اسلامی به روسیه پرداخت و گفت: رئیس مجلس به دعوت روس‎ها به روسیه رفت و ابتدا اصلا پیام رهبر انقلاب مطرح نبود. وقتی به رئیس مجلس گفتند که باید پیامی تقدیم پوتین شود به روس‎ها اطلاع دادیم.

وی ادامه داد: آن‎ها گفتند فردی که با پوتین دیدار می‎کند باید بین ۱۰ تا ۱۴ روز در روسیه بماند و به مناطق مختلف سفر کند اما در این مدت باید تحت کنترل تیم پزشکی کرملین باشد و بعد از این مدت در دیدار حتی می‎شود با پوتین مصافحه کرد.

دستیار ویژه رئیس مجلس افزود: ما قبول نکردیم، گفتند که تیم پزشکی کرملین بیاید ایران و تا ۱۴ روز شما را تحت نظر بگیرد و بعد با پوتین دیدار کنید. آنها گفتند اخیرا پوتین به همین روش با دو رئیس‎جمهور دیدار کرده ولی ما بازهم نپذیرفتیم و گفتیم عزتمندانه نیست.

وی اظهار داشت: آن‎ها برای دریافت پیام رهبر انقلاب عجله داشتند و در نهایت گفتند آقای پوتین، رئیس دوما را به عنوان نماینده معرفی می‎کند و نامه را به او بدهید.

 

 

اروپایی‎ها چطور ایران را سرکار گذاشتند؟

دستیار ویژه رئیس مجلس گفت: من در سال ۸۲ عضو تیم مذاکره‎کننده بودم. قرار شد ما غنی‌سازی را تعلیق کنیم و اروپایی‌ها تحریم‌ها را لغو کنند. ما غنی‌سازی را تعلیق کردیم، بعد از آن باید در ۳ کمیته چگونگی لغو تحریم بررسی می‎شد. ما هر ۲۰ روز یکبار باید به ژنو می‌رفتیم و مدام ما را معطل می‌کردند.

 امیر عبدالهیان ادامه داد: در دور اول مذاکرات بعد از دو ساعت وقتی که به لغو تحریم رسیدیم، گفتند ما در آستانه تعطیلات ژانویه هستیم و بلیط داریم و باید برویم. در دور دوم هم زمانی که به جای حساس مذاکرات رسیدیم یکی از اعضا گفت رئیس‎جمهور ما سفر دارد و من باید بروم و درخواست کرد که جلسه به تعویق بیفتد.

وی افزود: در جلسه سوم که بهانه نداشتند، طرف فرانسوی مذاکره‎کننده‎اش را تغییر داد و فردی را آورد که ۵۰ دقیقه حرف می‎زد اما به اندازه ۳۰ ثانیه هم صحبت‎هایش ربطی به موضوع نداشت. در نهایت که دو کمیته اقتصادی و هسته‎ای به نتیجه رسید، آن‎ها گفتند ما در قالب یک پکیج توافق می‎کنیم و تا مذاکرات سیاسی به نتیجه نرسد، نتایج جلسات را اجرا نمی‎کنیم.

 

 

 

فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: