صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - 2021 February 16
کد خبر: ۷۷۷۱۸
وحید شقاقی شهری، اقتصاددان در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

اصلاحات اساسی در لایحه جدید بودجه دیده نشده است

وحید شقاقی شهری: آنچه به عنوان اصلاحات در لایحه بودجه 1400 صورت گرفته را نمی توان اصلاحات جدی و اساسی خواند از این نظر برآورد بنده این است که اصلاحات دولت باز هم در صحن و کمیسیون رد خواهد شد و بودجه به صورت سه دوازدهم برای فصل بهار سال آینده تصویب می شود.

 

به گزارش راهبرد معاصر، اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس تحویل داده شد آنچه به عنوان شاخص ترین کار در اصلاحیه بودجه از سوی دولت صورت داده شده افزایش 25 هزار میلیارد تومانی درآمدهای مالیاتی است که نگرانی از افزایش فشار به کسب و کار و تولید با عدم تعریف پایه های جدید مالیاتی بسیارجدی به نظر می رسد. لایحه اصلاحی دولت 854 هزار میلیارد تومان نهایی شده اما آنچه مجلس به دولت در لایحه بودجه قبلی داد رقم 841 هزار میلیاردی بود که 13 هزار میلیارد تومان بر آن افزوده شده است. در اصلاحیه مورد نظر 40 هزار میلیارد تومان از مصارف کم شود و ۵۳ هزار میلیارد تومان به اوراق اضافه شده است. وحید شقاقی شهری اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی دراین باره تحلیل خود را با ما درمیان گذاشته است که آیا اصلاحات بودجه ای دولت تایید شدنی است و اصلا اصلاحی صورت داده شده است؟

 

وحید شقاقی شهری اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در گفت و گو با راهبرد معاصر با اشاره به وقایعی که امسال در لایحه بودجه اتفاق افتاد گفت: امسال در لایحه بودجه اتفاقاتی رخ داد که شاید به جرات بتوان گفت در تاریخ نظام برنامه و بودجه ریزی کشور برای اولین بار صورت گرفت چرا که لایحه تقدیمی دولت به مجلس به کمیسیون تلفیق رفت تا در این کمیسیون نماینگان آشنا به مباحث بودجه ریزی آن را مورد بررسی قرار دهند که به زعم دولت شاکله کلی لایحه در کمیسیون تلفیق به هم ریخت.

 

وی دراین باره افزود: طبیعتا وقتی شاکله کلی به هم می ریزد دولت با اصلاحات مجلس در لایحه بودجه مخالفت می کند و ادعا می شود که این لایحه همان لایحه دولت نیست، البته چنین مباحثی در گذشته مطرح بوده است یعنی برخی مواقع دولت لوایحی به مجلس می داد و مجلس نیز اصلاحات کلی بر آن اعمال می کرد، دولت شاکی بود و لایحه بوجه را نمی پذیرفت بنابراین قبلا هم شاهد این موضوع بودیم البته نه با شدت وحدت لایحه بودجه 1400.

 

شقاقی توضیح داد: به هر حال کمیسیون تلفیق اصلاحات بنیادینی را در لایحه انجام داد فارغ از بررسی نکات منفی و مثبت اصلاحات صورت گرفته از سوی کمیسیون تلفیق، هر چند نکات منفی در اصلاحات کمیسیون تلفیق کم نبود اما اتفاق نادر بعد از این موضوع رد شدن لایحه بودجه در صحن مجلس بود. به هر حال دولت بعد از این موضوع علی رغم مخالفت با اصلاحات مورد نظر مجلس قبول کرد که خود اصلاحات بودجه ای را انجام دهد هر چند به دلیل اینکه شاکله بودجه به کلی تغییر کرده بود مایل بود کمیسیون تلفیق اصلاحات را اعمال کند تا به تصویب صحن مجلس نیز برسد.

 

وحید شقاقی شهری استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: با توجه به فرصت بسیار کم دولت برای اصلاحات در لایحه بودجه قطعا نمی توان انتظار ایجاد و اعمال اصلاحات خاصی را در لایحه بودجه داشت. فرصت دو هفته ای داده شده به دولت برای اصلاح ایرادات بودجه بسیار کم بود اما آنچه به عنوان اصلاحات توسط دولت در لایحه بودجه 1400 صورت گرفته مثل کاهش 40 هزار میلیارد تومانی بودجه عمومی را می توان یک حرکت مثبت و یک گام رو به جلو برای کاهش هزینه های زائد عنوان کرد، هر چند دولت با حذف هزینه های غیر ضروری و ماموریت های موازی نهادها و دستگاه های مختلف می توانست هزینه های بیشتری را کاهش دهد. اما این موضوع قدم مثبت و رو به جلویی برای کاهش هزینه های عمومی به شمار می رود.

 

استاد اقتصاد در خصوص مالیات ها و افزایش 25 هزار میلیاردی به درآمدهای ناشی از مالیات توضیح داد: در بحث مالیات ها در شرایط رکود اقتصادی و شرایط کرونایی کسب و کارها افزودن مالیات بدون اضافه شدن پایه های مالیاتی مسلما رویکرد درستی از سوی دولت نیست و فشار بیشتری به تولید وارد می کند و قطعا وضعیت واحدهای تولیدی را سخت تر خواهد کرد. انتظار می رفت دولت به جای فشار بر واحدهای اقتصادی پایه های جدیدی برای اخذ مالیات از ثروتمندان یا عایدی سرمایه و... را اضافه می کرد اما دولت براساس همان پایه های قبلی رقم مالیات را افزایش داده که عملا پیام فشار بیشتری به بخش تولید و بدنه کسب و کار را صادر می کند.

 

 وی در پایان خاطر نشان کرد: آنچه به عنوان اصلاحات در لایحه بودجه 1400 صورت گرفته را نمی توان اصلاحات جدی و اساسی خواند از این نظر برآورد بنده این است که اصلاحات دولت باز هم در صحن و کمیسیون رد خواهد شد و بودجه به صورت سه دوازدهم برای فصل بهار سال آینده تصویب می شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: