صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۲:۵۴
  • چهارشنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۱
  • Wednesday 21 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 February 19
کد خبر: ۷۸۰۸۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
علی‌اکبر علیزاده، نماینده مجلس در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ می دهد:

سرنوشت برجام پس از تاریخ 3 اسفند چه خواهد شد؟

علی اکبر علیزاده: آژانس انرژی هسته‌ای بارها و بارها درباره عمل به تعهدات توسط ایران راستی‌آزمایی کرده و به این نتیجه رسیده که ایران نه تنها به تعهدات خود عمل کرده بلکه فراتر از تعهدات خود نیز گام برداشته است

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ یکی از مهمترین وعده های انتخاباتی و مانور بین المللی سیاست خارجی بایدن بازگشت آمریکا به برجام بود، موضوعی که هنوز زمان چندانی از آن نگذشته اما به نظر می رسد آمریکایی که خود از برجام خارج و تعهدات خود را لگد مال کرد منتظر بازگشت وخوش خیالی ایران نسبت به وعده های دروغین مجدد آمریکایی هاست، درحالی که حتی طرفداران دو آتشه برجام و برجامی های اصلاح طلب نیز به این موضوع رسیده اند که نباید چندان به آمریکا اعتماد کرد لذا بازگشت به برجام از نظر جمهوری اسلامی ایران آنقدر آسان نیست که آمریکایی ها گمان می کنند. علی اکبر علیزاده برمی نماینده مجلس شورای اسلامی دراین باره چند نکته را مطرح کرده است.

 

علی اکبر علیزاده برمی نماینده مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با راهبرد معاصر، درخصوص راهبرد برجامی جمهوری اسلامی ایران در برابر طرف های توافق گفت: در دو بند آخر مبحث قانون اقدام راهبردی برای حفاظت از منافع ملی و رفع تحریم‌ها موضوعاتی پیش‌بینی شده که اتفاقا ناظر بر راهبردهای مقام معظم رهبری دراین موضوع حساس و سرنوشت ساز برای کشور است. از این رو انتظار می رود دولت محترم هم موظف به رعایت قانون مصوب مجلس باشد چرا که به تأیید شورای محترم نگهبان رسیده است.

وی درباره بندهای این قانون گفت: دو موضوع اصلی و اساسی دراین قانون برجسته است اول رفع ولغو کامل تحریم ها و استفاده از شبکه مالی و پولی سوئیفت، به این معنا که اگر آقای جوبایدن که عنوان کرده مایل به بازگشت به برجام است به این دو خواسته به حق و مشروع جمهوری اسلامی ایران از برجام عمل کند و این موارد توسط وزیر امور خارجه و اقتصاد کشور تایید شود که آمریکا به این دو خواسته جمهوری اسلامی بدون هیچ قید و شرطی عمل کرده است و کمیسیون انرژی مجلس و کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز موارد مطرح شده را تایید کنند لذا آن زمان ما هم به تعهدات برجامی خود باز می گردیم.

 

علیزاده ادامه داد: به هر حال بعد از عهد شکنی های مکرر آمریکا راستی آزمایی برای ما موضوع مهمی است از این نظرزمانی به برجام بازمی گردیم که دولت آمریکا همه تعهدات خود را عمل کرده باشد، قطعا این موضوع چون به قانون تبدیل شده دولت محترم باید بند بند آن را اجرا کند.

 

وی با تاکید براینکه آنچه مقام معظم رهبری درباره آمریکا گفته همگی درست از آب درآمده توضیح داد: رهبر انقلاب از ابتدای امر مذاکره دائم بر شرط گذاری درست و عم اطمینان به آمریکا به دولت تذکرات جدی و راهبردی دادند که متاسفانه بر خی از آنها مورد غفلت قرار گرفت از این رو آنچه رهبر انقلاب خواستند مد نظر ماست، یعنی لغو " کلیه تحریم ها" نه"  تحریم های برجامی " به این دلیل که آمریکا به اسامی مختلف ما را تحریم می کند اعم از حمایت از تروریسم و حقوق بشر و....اشخاص حقیقی و حقوقی ما را به بهانه ها و جرم های نکرده تحریم می کنند لذا مقام معظم رهبری فرمودند: " کلیه تحریم ها "باید برداشته شود بعد فرمودند:" راستی‌آزمایی می‌کنیم" اگر دیدیم آمریکایی‌ها به تعهدات خود عمل می‌کنند و به برجام بازگشته اند بعد از جواب دادن راستی‌آزمایی ما نیز به برجام برمی گردیم و بقیه تعهدات خود را انجام می دهیم، لذا حفظ یا حذف برجام در حال حاضر بستگی به تصمیم آمریکا دارد که آیا می خواهد تمام تحریم های ما را لغو کند یا نه.

 

 وی در این باره توضیح داد: براساس ماده ۳۶ و ۳۷ برجام این موضوع به صراحت ذکر شده که هریک از طرفین برجام یعنی 1+5 منظور از 1 ایران است لذا چه یکی از 5 کشور مقابل ما و یا ایران به  تعهدات خود عمل نکردند طرف مقابل حق دارد تعهدات خود را لغو کند، ضمن اینکه آژانس انرژی هسته‌ای بارها و بارها درباره عمل به تعهدات توسط ایران راستی‌آزمایی کرده و به این نتیجه رسیده که ایران نه تنها به تعهدات خود عمل کرده بلکه فراتر از تعهدات خود نیز گام برداشته است، لذا اگر کلیه تحریم ها برداشته شود و ما مانند کشورهای دیگر بتوانیم از فرصت های اقتصادی و شبکه سوئیفت استفاده کنیم، نفت بفروشیم و... ما نیز به برجام بازمی گردیم، این در حالی است که نه تنها آنها به تعهدات خود در برجام عمل نکردند بلکه بعد از برجام به دلایل وبهانه های مختلف ما را تحریم کردند.

 

علیزاده در پایان تصریح نمود: به قول آقای سیف رئیس سابق بانک مرکزی سهم ایران از برجام تقریباً "هیچ" بود، لذا براساس بند ۳۶ و ۳۷ برجام تعهدات خود را در مقابل کشورهای طرف برجام زمانی اجرا می کنیم که آنها نیز به تعهدات خود بازگردند.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
نباید در برابر ادعا های پوچ و سیاست های فریبکارانه آنها، منفعل عمل کنیم. باید فهم بالای سیاسی خود را به نمایش بگذاریم. باید از برجام خارج شویم و پیغام ندهیم و پیغامی نپذیریم. اگر این کار را کردیم(و راه اقتصاد مقاومتی و قوی شدن را در پیش گرفتیم) احتمال دارد پس از مدتی خودشان تحریم ها را لغو کنند؛ چون سیاست آنها تضعیف ایران است و از خودکفایی و قدرت اقتصادی شدن ایران می ترسند، برای جلوگیری از آن(قوی شدن ایران) واردات به ایران را آزاد خواهند کرد!!!!
dfdff
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
nmsbdmsbf