صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۳:۰۱
  • چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
  • Wednesday 10 August 2022
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۹ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 February 20
کد خبر: ۷۸۱۹۲
حسن کریمی سنجری؛ کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با راهبرد معاصر تشریح می کند:

آثار و تبعات حذف شورای رقابت از چرخه قیمت گذاری خودرو

حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو در خصوص حذف شورای رقابت از چرخه قیمت گذاری خودرو گفت: حضور شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو همیشه محل نقد بوده است، به این دلیل که شورای رقابت به ساده ترین روش و در عین حال پر هزینه ترین روش بازار خودرو را تحت تاثیر خود قرار داده بود.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ حذف شورای رقابت از چرخه قیمت گذاری خودرو که مدت هاست درباره آن صحبت می شود، این بار قرار است با مصوبه جدید کمیسیون صنایع و معادن مجلس، شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری خودرو حذف می‌شود. کمیسیون صنایع و معادن مجلس ماده 4 طرح تحول صنعت و بازار خودرو اعاده شده از شورای نگهبان را اصلاح کرده است که بر اساس آن مقرر شد خودروهای تولید شده داخلی در بورس کالا عرضه شوند.اما اینکه در این ماده قیمت پایه عرضه خودرو در بورس که قرار است توسط سازمان حمایت از مصرف کننده تعیین شود براساس چه ساز و کاری خواهد بود و مسائل مرتبط با آن همچنان غیر شفاف است.حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت و بازار خودرو نظر خود را درباره این موضوع با ما به اشتراک گذاشته است.

 

حسن کریمی سنجری؛ کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص حذف شورای رقابت از چرخه قیمت گذاری خودروگفت: حضور شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو همیشه محل نقد بوده است به این دلیل که شورای رقابت به ساده ترین روش و در عین حال پر هزینه ترین روش بازار خودرو را تحت تاثیر خود قرار داده بود لذا شورای رقابت براساس فرمول های نه چندان منطقی خود قیمت های غیر واقعی را به شرکت های خودرو ساز تحمیل کرد لذا شرکت های خودروساز مجبور به عرضه خودروی خود زیر قیمت تمام شده بودند.

 

وی دراین باره افزود: شاید با جرات بتوان گفت یکی از مهمترین عوامل زیان انباشته شرکت های خودروساز که بالغ بر 40 هزار میلیارد تومان است نتیجه عملکرد و قیمت گذاری شورای رقابت است که بیشتر به دنبال دیده شدن بود تا اینکه هر گونه توفیقی را در بازار خودرو رقم زده باشد.

 

 سنجری با بیان اینکه شورای رقابت هیچ گونه منفعتی به تولید کننده و مصرف کننده خودرو نرساند گفت: حضورشورای رقابت به عنوان شورای تعیین کننده قیمت خودروهیچ گاه برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان یا متقاضیان خودرو برکتی نداشته است، چرا که شورای رقابت نتوانست منجر به مهار تورم در بازار خودرو و عدم متضرر شدن تولید کننده و مصرف کننده واقعی خودرو شود.

 

حسن کریمی سنجری درباره عرضه خودرو در بورس کالا خاطر نشان کرد: مبحث عرضه خودرو در بورس کالا نیز مساله مهمی است، یعنی عرضه خودرو در بورس کالا باید شفاف شود و مسئولین مربوطه مشخص کنند خودرو در بورس کالا براساس کدام مقررات و محدودیت هایی انجام می شود، آیا در بورس کالا برای عرضه خودرو محدودیت تقاضا و داد و ستدی در نظر گرفته شده است؟ آیا عرضه خودرو در بورس کالا با قیمت گذاری کنترل شده، دستوری و به صورت مشخص انجام می شود، آیا خریداران خودرو در بورس کالا محدودیت خرید دارند؟ تعداد خودروهای خریداری شده؛ مکانیزم روش خرید مثل ثبت نام و قرعه کشی های تجربه شده قبلی است که با یک سری محدودیت ها همراه است؟

 

وی دراین باره توضیح داد: اگر محدودیت های پیشین کماکان در داد و ستد خودرو در بورس کالا وجود داشته باشد عملا بورس ماهیت خود را از دست می دهد چرا که مکانیزم بورس کالا تعیین شده و مشخص است اگر شرایط عنوان شده هم حذف شود قطعا نظام دلالی از طریق کارگزاری و سرمایه گذاری در بورس کالای خودرو ادامه می یابد، لذا این موضوع از کف بازار به بورس کالا منتقل می شود.

 

سنجری خاطر نشان کرد: مشخص شدن این موارد در بورس کالا بسیار ضروری است. شاید تنها موضوع و نکته مهم در بورس کالا و برتری بورس کالا نسبت به شورای رقابت در این موضوع است که شرکت های خودروساز در بورس کالا امکان عرضه خودرو را با سود واقعی می یابند، بنابراین به نفع شرکت های خودروساز تمام می شود و خودروسازان ضرر نمی کنند یا کمتر ضرر می کنند.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا عرضه خودرو در بورس کالا می تواند به نفع مصرف کننده هم باشد بیان داشت: اینکه خرید خودرو در بورس کالا به نفع مصرف کننده باشد بسته به شرایط و روش های عرضه خودرو در بورس کالاست؛ لذا تا روش ها به صورت دقیق شفاف و مشخص نشود نمی توان درباره این موضوع اظهار نظر درستی داشت.

 

سنجری در خصوص اینکه فروش خودرو در بورس کالا طراحی ایران است گفت: در بررسی هایی که به عمل آوردم متوجه شدم خودرو در هیچ جای دنیا در بورس عرضه نشده است به این دلیل که اصولا فروش خودرو ماهیت بورسی ندارد. کالاهایی در بورس عرضه می شوند که فروشنده وخریدار تاجر هستند، منهای بحث سهام حتی کسانی که سهم شرکتی را خریداری می کنند، خرید سهام به دلیل سرمایه گذاری طولانی مدت انجام می شود لذا بورس کالا فضای تجاری دارد مثل خرید و فروش فولاد و مواد پتروشیمی که از طریق بورس صورت می گیرد، لذا فروش خودرو یا هر کالایی به مردمی که از کف بازار خریداری می کنند در هیچ بورسی اتفاق نیفتاده است از این رو مشخص نیست که وضعیت عرضه خودرو در بورس کالا چه می شود چرا که اصولا خودرو نباید ماهیت سرمایه گذاری بلکه دارای ماهیت مصرفی است، بنابراین این روش فروش و عرضه با ماهیت بورس در مغایرت است.

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: