صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - 2018 November 19
کد خبر: ۷۸۸

وضعیت نوار غزه پس از شکست اخیر رژیم صهیونیستی چگونه است؟

پیروزی غزه، تنها یک پیروزی نظامی نبود بلکه پیروزی سیاسی و معنوی بود و جنبش حماس را در جایگاهی بسیار قدرتمندتر و با محبوبیت بیشتر نسبت به ۴۸ ساعت پیش ازجنگ اخیر قرار داده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ روزنامه الکترونیکی رای الیوم در یادداشتی نوشت: پس از شکست اخیر رژیم صهیونیستی در یورش به نوار غزه، نتانیاهو به این شکست چگونه پاسخ خواهد داد و چرا این بحران را به تشکیلات خودگردان در رام اللهنیز منتقل کرد؟ و سناریو‌هایی که برای آینده پیش بینی می‌شود چیست؟


سوالی که در حال حاضر و پس از پیروزی بزرگی که گروه‌های مقاومت در نوارغزهبه دست آورده اند و شکست عملیات امنیتی رژیم صهیونیستی که هنوز هم اهداف آن مشخص نشده است و شلیک ۴۵۰ موشک و راکت به شهرک‌های جنوبی رژیم صهیونیستی، مطرح می‌شود این است که پس این حوادث چه می‌شود؟ آیا درگیری‌ها از سرگرفته می‌شود و بنیامین نتانیاهوتلاش می‌کند اقتدار ارتش و نیرو‌های امنیتی خود را به منظور تقویت جایگاه فروریخته خود نزد افکار عمومی رژیم صهیونیستی، بازیابد؟


مسئول بلندپایه در جنبش حماس در گفتگو با رای الیوم، هر گونه واکنش نظامی انتقام جویانه رژیم صهیونیستی را علیه نوار غزه در مرحله آینده بعید دانست چرا که فرماندهی نظامی رژیم صهیونیستی می‌داند که این واکنش رژیم صهیونیستی هزینه‌های سنگین مادی، معنوی و انسانی خواهد داشت. اما اقدام موساد را برای اجرای عملیات ترور برخی از نماد‌های رهبری در جنبش حماس و با موافقت آمریکا بعید ندانست.


وی در این خصوص به پاداش‌هایی که دولت آمریکا در نظر گرفته است اشاره کرد. آمریکا پنج میلیون دلاربرای ارائه هر گونه اطلاعات درباره سه تن از فرماندهانی که در فهرست تروریسمآمریکا قرار دارند -دو تن از آن‌ها ازحزب الله و نفر سوم صالح العاروری معاون رئیس دفتر سیاسی حماس هستند- تخصیص داد.


گزارش‌های خبری منتشر شده از نوار غزه نشان می‌دهد گروه‌های مقاومت همچنان در وضعیت آماده باشقرار دارند تا از هرگونه حمله جلوگیری کنند، اما بدین معنا نیست که راهبردی برای تنش آفرینی از طرف این شاخه‌های نظامی وجود دارد به ویژه تا زمانی که این بحران سیاسی در کابینه رژیم اشغالگر درحال گسترش است و سرنوشت نتانیاهو و ادامه فعالیت او به عنوان نخست وزیر مورد بحث و تردید قرار دارد.


نتانیاهو به روش‌ها و دلایل مختلف، تشکیلات خودگردان را نیز که به شکل بی سابقه‌ای در حاشیه قرار گرفته است و فشار‌های مالی آن بر نوار غزه و جنبش حماس تاثیر خود را از دست داده است، در بحران خود شریک کرده است. با نظارت سازمان ملل متحدبر فعال سازی تنها نیروگاه برقنوار غزه و رسیدن ۱۵ میلیون دلار پول نقد توسط سفیر قطر و تضمین حقوقکارکنان حماس برای شش ماه دیگر، تلاش‌های تشکیلات خودگردان برای فشار بر حماس تاثیر خود را از دست داد.


پیروزی غزه، تنها یک پیروزی نظامی نبود بلکه پیروزی سیاسی و معنوی بود و جنبش حماس را در جایگاهی بسیار قدرتمندتر و با محبوبیت بیشتر نسبت به ۴۸ ساعت پیش از جنگ اخیر قرار داده است.


نیرو‌های مقاومت با شلیک موشک کورنت به اتوبوس اسرائیلی و اصابت آن به هدف با دقت بالا، رعب و وحشت زیادی در بین اسرائیلی‌ها ایجاد کردند و اگر این شلیک پیش از پیاده شدن نظامیان رژیم صهیونیستی از این اتوبوس صورت می‌گرفت، این رعب و وحشت می‌توانست چندین برابر شود، اما اتاق عملیات مشترکمقاومت ترجیح داد پیامی جدی برای نتانیاهو ارسال کند و به نتانیاهو بگوید زرادخانه عظیم این موشک‌های ساخت سوریه از طریق همپیمان لبنانی آن، حزب الله، رسیده است و مشخص بود که نتانیاهو این پیام را با سرعت دریافت کرد و بلافاصله با توافق آتش بس موافقت کرد که این توافق، سریع ترین توافق در تاریخ رویارویی عربی اسرائیلی به شمار می‌آید.


وضعیت نوار غزه پس از این پیروزی با وضعیت آن پیش ازحمله رژیم صهیونیستیمتفاوت شده است و حالا نوار غزه است که رژیم صهیونیستی را محاصره کرده است نه آن گونه که بسیاری از همپیمانان رژیم صهیونیستی در اروپا، آمریکا و برخی کشور‌های عربی تصور می‌کردند.


نظر شما