صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۰:۵۶
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 February 27
کد خبر: ۷۸۹۷۰
مهدی آیتی، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ می دهد:

رویکرد اصلاح طلبان با وجود نهاد اجماع ساز به کدام سمت خواهد رفت؟

مهدی آیتی در خصوص نگاه اصلاح طلبان به انتخابات گفت: عده ای از اصلاح طلبان همانند بهزاد نبوی، تاجزاده و کسانی که اطراف آقای خاتمی هستند معتقدند باید حتماً جبهه فعال سیاسی داشته باشیم و برای انتخابات بجنگیم حتی اگر برنده نشویم و ببازیم.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ انتخابات ریاست جمهوری 1400 برای اصلاح طلبان از اما و اگرهای برخوردار است؛ یکی از این چالش ها عملکرد دولت روحانی است عملکردی که باعث شده اصلاح طلبان دچار ریزش جدی در سرمایه اجتماعی شوند در اهمین خصوص مهدی آیتی، نماینده دور ششم مجلس بر این باور است: در این دوره آقای خاتمی نباید وارد عرصه انتخابات شود و حمایت از کسی انجام دهد بلکه باید سکوت کند و در نهایت اصلاحات تماشاچی باشد، چون اصلاح طلبان شانس برنده شدن در این دوره را ندارند و باید اصولگرایان را رصد و نقد کنیم و در سایه باشیم.

 

مهدی آیتی فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با راهبرد معاصر درباره آرایش سیاسی اصلاح طلبان در انتخابات سال آینده گفت: نهاد اجماع سازی در اصلاح طلبان ایجاد شد که به دستور آقای خاتمی بود. در حقیقت می توان گفت بعد از انحلال شورای عالی سیاست گذاری این نهاد اجماع ایجاد شد و وسعت پیدا کرد به این معنا که حدود چندین حزب را در کنار تعدادی از شخصیت های حقیقی ادغام کردند و شورایی را درست کردند و در آن شورا هیئت رئیسه ای درست کردند که تا اینجا اتفاق مهمی نبوده است چون قبلاً هم از سال 76 که دوم خرداد با آمدن آقای خاتمی شورای عالی اصلاحات بود که بعد تبدیل به شورای سیاست گذاری اصلاحات شد و الان تبدیل به نهاد اجماع ساز شده است فقط تغییر نام داده که این هم  اتفاق مهمی نیست.

 

وی تصریح کرد: بحث مهم تری در اصلاحات وجود دارد و این که جبهه اصلاحات بعد از جریان آمدن روحانی و پیام تاریخی تکرار می کنم آقای خاتمی دچار دو دستگی شدند. تعدادی از اصلاح طلبان معتقدند آقای خاتمی نباید از آقای روحانی حمایت می کرد و این عملکرد ضعیف دولت آقای روحانی باعث شد به جبهه اصلاحات آسیب برسد و همین طور شوراهای اسلامی دور پنجم که در تکرار می کنم و مجلس دهم و ریاست جمهوری آقای روحانی شکل گرفت و این سه شکستی بود که به اصلاح طلبان وارد شد. آن گروهی از اصلاح طلبان که معتقدند آقای خاتمی نباید تکرار می کنم را می گفت و نباید حمایت می کرد در این دوره باز هم آقای خاتمی نباید وارد عرصه انتخابات شود و حمایت از کسی نکند بلکه باید سکوت کند و تماشاچی باشیم چون اصلاح طلبان شانس برنده شدن در این دوره را ندارند و باید اصولگرایان را رصد و نقد کنیم و در سایه باشیم.

 

آیتی تاکید کرد: عده ای از اصلاح طلبان همانند بهزاد نبوی، تاجزاده و کسانی که اطراف آقای خاتمی هستند معتقدند باید حتماً جبهه فعال سیاسی داشته باشیم و برای انتخابات بجنگیم حتی اگر برنده نشویم و ببازیم. اینها معتقد هستند زنده بودن و فعال سیاسی بودن با این نشانه است که در صحنه باشیم، در انتخابات شرکت کنیم همچنین کاندیدا معرفی کنیم و برای کرسی های حداقل هم مبارزه کنیم حتی اگر این کرسی تعداد کمی داشته باشد. یعنی اصلاح طلبانی که می گویند اگر تعداد کمی از کرسی مجلس را داشته باشیم، تعداد کمی از کرسی های شوراهای اسلامی شهر و روستا را داشته باشیم یا کاندیدای ما در ریاست جمهوری رای نیاورد باز هم حضور ما در صحنه سیاسی نشانه زنده بودن ماست.این اختلا نظر در بین اصلاح طلبان و جبهه اصلاحات وجود دارد که منجر شده جبهه اصلاحات به دو دسته تقسیم شود. آنهایی که معتقدند ما در انتخابات نباید کاندیدا معرفی کنیم و کسانی که معتقدند باید کاندیدا معرفی کنیم در نتیجه تا الان شرایط به این صورت است.

 

وی در پاسخ به این پرسش، در حال حاضر بین اصلاح طلبان چند گزینه مطرح است اعم از آقای جهانگیری، آقای هاشمی، آقای ظریف و غیره؛ این افراد را چطور ارزیابی می کنید؟ گفت: از نظر من دعوت از سید حسن خمینی یا آقای عارف یا آقای جهانگیری برای کاندیداتوری اشتباه محض است. اگر اصلاح طلبان اینها را بیاورند یک رای بسیار پایین خواهند داشت و این رای شکست بزرگی برای جبهه اصلاحات است. تنها یک رای بسیار خوبی برای آقای ظریف است چون وی کسی است که هم داخل کشور و هم در خارج کشور طرفدار دارد در نتیجه اگر اصلاح طلبان بخواهند کسی را کاندیدا کنند و به صحنه بیاورند بهترین گزینه آقای ظریف است که اگر برنده نشود و نفر دوم شود اما رای بالایی دارد. آن رای بالا اعتبار و ارزش جبهه اصلاحات را کم نمی کند که زیاد هم می کند اما در مورد سید حسن خمینی من مطمئن هستم که آمدن وی بسیار اشتباه است چون ممکن است همانند قضیه خبرگان ردصلاحیت کنند و هم ممکن است بخاطر این که یک شخصیت روحانی است رای خوبی نداشته باشد و به خانواده امام خمینی آسیب و هم به جبهه اصلاحات لطمه وارد می شود.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: