صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۲۶ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 February 28
کد خبر: ۷۹۱۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

نقشه مسیر آزادراه غدیر

آزادراه ۱۵۸ کیلومتری کنار گذر جنوبی تهران (غدیر)، محوری که گره بزرگ ترافیکی تهران و البرز را دور می‌زند و مردم در چهار ایستگاه عوارضی برای هر دستگاه خودرو سواری باید مجموعا ۲۵ هزار تومان پرداخت کنند که البته با دستور اخیر رییس جمهور مشمول ۲۵ درصد تخفیف برای سه ماه شده است.

به گزارش راهبرد معاصر، آزادراه کنار گذر جنوبی تهران (غدیر) روز گذشته با حضور رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد و می‌تواند طول سفر را برای وسایل نقلیه سبک تا ۹۰ دقیقه و برای وسایل نقلیه سنگین تا ۱۲۰ دقیقه کاهش دهد و یکی از ایمن‌ترین آزادراه‌های کشور از نظر اصول جدید ساخت و مهندسی به شمار می‌رود.

همیشه یکی از بزرگترین مشکلات استان‌های قزوین، البرز و تهران ترافیک سنگینی است که در میان دیر محورهای مواصلاتی در اغلب اوقات رکوردار است و مردم روزانه ساعات بسیاری را برای سفرهای بین‌شهری و بین استانی خود را در این گره ترافیکی بزرگ تلف می‌کنند.

اما آزادراه کنار گذر جنوبی تهران که غدیر نامگذاری شد از سال ۱۳۹۳ طراحی شد و ساخت آن کلید خورد اما عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۴ آغاز شد و بر اساس زمان‌بندی اجرایی، این پروژه به موقع و پس از پنج سال تکمیل شده و به بهره‌برداری رسید.

خیراله خادمی– معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- درباره روند ساخت و بهره‌برداری این مسیر آزادراهی به ایسنا گفت: آزادراه کنارگذر جنوب تهران از جمله طرح‌های الویت‌دار و تعریف شده در قالب طرح‌های جهش تولید بود و می‌توان از آن به عنوان یک ابر پروژه عمرانی نام برد. چرا که دو استان تهران و البرز را از مشکل و معضل همیشگی ترافیک عبوری نجات می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه افتتاح آزادراه غدیر می‌تواند طول سفر در این مسیر را تا ۸۰ دقیقه کاهش دهد، افزود: این آزادراه از آبیک در آزادراه فعلی کرج- قزوین آغاز شده و با عبور از جنوب استان البرز و تهران پس از ۱۵۸ کیلومتر به چرمشهر در آزادراه حرم تا حرم در جنوب شرقی تهران می‌رسد البته اگر تقاطع‌های غیر همسطح و دیگر مسیرهای آن را محاسبه کنیم طول این آزادراه به ۲۲۰ کیلومتر می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: آزادراه غدیر با شش باند به صورت رفت‌وبرگشت و دو باند به صورت اضطراری افتتاح خواهد شد و پیامدهای مثبتی مانند بهبود آلاینده‌های زیست محیطی در داخل شهرها، ویژگی‌های مرتبط با پدافند غیر عامل عبور روزانه ۵۰ هزار وسیله نقلیه و ... را دارد.

 

نقشه آزادراه غدیر و ورودی و خروجی‌ها

آزادراه غدیر دارای ۴۹ دستگاه پل در نقاط تبادلی مانند آزادراه کرج-قزوین، جاده قدیم کرج، ماهدشت-اشتهارد، اتوبان تهران-ساوه، جاده قدیم قم، اتوبان تهران-قم، قم-گرمسار است. همچنین در ۱۲ تقاطع که از روی مسیرهای مختلف عبور می‌کند پل احداث شده و پنج پل رودخانه‌ای نیز داریم که البته این تعداد به ۴۹ مورد نمی‌رسد اما در یک منطقه ممکن است پنج پل احداث شده باشد.

یعنی اگر از غرب آزادراه غدیر و آبیک به این محور وارد شوید در کیلومتر ۴۰ به بزرگراه ماهدشت-اشتهارد  می‌رسید که در ادامه به شهریار و بویین زهرا هم راه دارد. در ادامه به تبادل شبدری کامل اتوبان ساوه در کیلومتر ۹۰ خواهید رسید و نهایتا در کیلومتر ۱۲۰ این آزادراه جاده قدیم قم و اتوبان قم دارای تبادلات و مسیرهایی است که برخی از آن‌ها در ادامه تکمیل خواهد شد.

این آزادراه در طول مسیر از و به محورهای مختلفی نقطه دسترسی (ورودی و خروجی) دارد.   برای احداث و بهره‌برداری از آن بالغ بر ۳۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و سرمایه‌گذاری صورت گرفته است که اگر بخواهیم آن را بر اساس ارزش روز محاسبه کنیم به ۷۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. از این میزان ۳۰ درصد از سوی دولت پرداخت شده و ۷۰ درصد نیز قرارگاه خاتم الانبیاء سرمایه‌گذاری کرده است.

 

جانمایی عوارضی‌ها و نرخ عوارض

بر اساس مصوبات اعلام شده نرخ عوارض در این آزادراه برای خودروهای سواری ۲۵ هزار تومان، وانت ۳۰ هزار تومان، مینی بوس ۲۵ هزار تومان، اتوبوس ۳۵ هزار تومان، کامیون دو محور ۵۰ هزار تومان، کامیون سه محور ۶۵ هزار تومان و تریلی ۸۰ هزار تومان تعیین شده است. البته بر خلاف برآوردهای صورت گرفته فعلا این عوارض به صورت دستی دریافت و پرداخت می‌شود اما مقرر شده تا در ادامه و با نصب تجهیزات مورد نیاز الکترونیکی شود.

در این محور آزادراهی چهار ایستگاه عوارضی وجود دارد. مردم می‌توانند برای استفاده از هر بخش این آزادراه تنها عوارض آن را پرداخت کنند به گونه‌ای برای وارد شدن به این آزادراه از غرب یعنی از آبیک قزوین در ایستگاه اول (کیلومتر سیزدهم) ۷۰۰۰ تومان، در ایستگاه دوم (کیلومتر هفتاد و چهارم) ۷۰۰۰ تومان، در ایستگاه سوم (کیلومتر نود و چهارم) ۶۰۰۰ تومان و درصورتی که بخواهد از عوارضی چهارم عبور کرده و از همه طول ۱۵۸کیلومتری این آزادراه استفاده کنند ۵۰۰۰ تومان دیگر نیز باید در ایستگاه عوارضی پایانی (کیلومتر ۱۵۶) بپردازند که مجموعا به ۲۵۰۰۰ تومان می‌رسد.

البته پس از افتتاح این آزادراه حسن روحانی، رییس جمهوری دستور داد تا برای سه ماهه ابتدایی بهره‌برداری از این محور آزادراهی ۲۵ درصد تخفیف برای رانندگان وسایل نقلیه مختلف در نظر گرفته شود که به این ترتیب نرخ عوارض آزادراه غدیر در این بازه زمانی برای خودروهای سواری ۱۸ هزار و ۷۵۰ تومان، وانت ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان، مینی بوس ۱۸ هزار ۷۵۰ تومان، اتوبوس ۲۶ هزار و ۲۵۰ تومان، کامیون دو محور ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان، کامیون سه محور ۴۸ هزار و ۷۵۰ تومان و تریلی ۶۰ هزار تومان خواهد بود.

 

آزادراه غدیر بخشی از مشکلات ترافیکی البرز و تهران را حل می‌کند

عباس زارع عصر یکشنبه طی نطق پیش از دستور در ابتدای دویست و سی و هفتمین جلسه رسمی شورای شهر کرج ضمن تشکر و قدردانی از دولت، استانداری و قرارگاه خاتم‌الانبیاء بابت تکمیل و راه‌اندازی بزرگراه غدیر (آبیک - چرمشهر) اظهار کرد: تکمیل و راه‌اندازی بزرگراه غدیر که با هدف کاهش زمان و هزینه سفر و افزایش ایمنی احداث شده است، تأثیر قابل توجهی بر ساماندهی ترافیک و کاهش آلایندگی منطقه دارد.

وی بیان کرد: این پروژه یکی از آزادراه‌های متفاوت توسعه کشور محسوب می‌شود که در یک زمان‌بندی فشرده ساخته شده و به بهره‌برداری رسید و امیدواریم این آزادراه بتواند تا حدود زیادی بار ترافیک کلافه کننده تهران - کرج - قزوین و آلودگی هوا را کم کند.

رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج تصریح کرد: پروژه تقاطع غیرهم‌سطح در جبهه شمالی میدان شهید سلطانی با کارفرمایی وزارت راه و شهرسازی نیز در حال اجرا است که روند ساخت آن بسیار کُند بوده و موجب گله‌مندی همشهریان است.

وی ادامه داد: در این راستا درخواست می‌شود با توجه به اینکه در داخل محدوده شهر قرار دارد نسبت به تسریع در اجرای پروژه اقدام شود و شهرداری از طریق مراجع ذی‌ربط پیگیری لازم را به عمل آورد.

 

علمک‌های گاز جلوی دیوارهای ساختمان‌های قدیمی جمع‌آوری می‌شود

احد رسولی، خزانه‌دار و رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و بافت‌های فرسوده شورای اسلامی شهر کرج نیز طی نطق پیش از دستور در ابتدای دویست و سی و هفتمین جلسه رسمی شورای شهر کرج اظهار کرد: با همکاری شرکت گاز و تمامی مناطق ده‌گانه شهرداری و در راستای مناسب‌سازی معابر، علمک‌های گاز از مقابل دیوار ساختمان‌های قدیمی جمع‌آوری می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در گذشته صدور پایان کار بدون عقب‌نشینی کامل دیوارهایی که علمک‌های گاز ورودی روی آنها نصب شده انجام می‌شده است، این نقیصه سبب شده که نتوان مناسب‌سازی را در این معابر انجام داد.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و بافت‌های فرسوده شورای شهر کرج تصریح کرد: این مهم به شکل ویژه در شهرداری در حال پیگیری است؛ لذا با توجه به گفتگوهای انجام شده و نیز تصویب این موضوع در بازآفرینی شهرستان مقرر شد در خصوص عقب‌نشینی این دیوارها و انتقال علمک‌ها به پای دیوار جدید مکاتبات لازم با تمامی مناطق جهت اجرای این طرح انجام شود.

وی بیان کرد: بر این اساس نماینده شرکت گاز که در جلسه ستاد بازآفرینی شهرستان کرج حضور داشتند در این خصوص اعلام آمادگی کامل نمودند تا آماده هرگونه همکاری با مدیریت شهری در این خصوص هستند.

 

کارکنانی که املاک و مستغلات شهرداری را کشف و معرفی کنند تشویق شوند

رحیم خستو، رئیس کمیسیون هنر و ارتباطات شورای اسلامی شهر کرج نیز در نطق پیش از دستور دویست و سی و هفتمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کرج ضمن تقدیر و تشکر از مدیران دو مجموعه شهرداری اظهار داشت: از سازمان فاوا و املاک و مستغلات شهرداری مهندس دهقان و محمودیان برای دومین بار در خصوص اتوماسیون ماده صد و دیگری اتوماسیون املاک و مستغلات که به بهره‌برداری رسید تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به راه‌اندازی این سامانه به اجرای چند نکته اشاره و تصریح کرد: کلیه چک‌های بلا وصول بنا به هر دلیل در این سامانه ثبت و یا معامله‌های جدید که مستلزم انتقال چک است (دریافت چک) هم‌زمان در سامانه ثبت گردد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج بیان کرد: بر اساس تباصر بودجه سال ۱۴۰۰ در نظر گرفتن هدایا و یا تشویق برای کشف و معرفی املاک و مستغلاتی که بنا به هر دلیل ثبت نشده‌اند و یا ناشناخته باقی مانده و یا صرفاً در حافظه افراد ثبت و ضبط است، در نظر گرفته شود.

وی افزود: هرگونه انتقال املاک به نام شهرداری ناشی از جرایم ماده ۱۰۰ نیز هم‌زمان در سامانه ثبت شود.

خستو در خصوص استقبال از بهار یادآور شد: در راستای اجرای طرح استقبال از بهار رنگ‌آمیزی جداره‌ها و جدول‌هایی که از سنگ ساخته شده پرهیز شود.

 

 

برچسب ها
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شهروند صفادشت
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
از صفادشت به غدیر دسترسی ایجاد کنید ممنون