صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۵:۳۷
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 March 01
کد خبر: ۷۹۲۰۸
«یادداشت اختصاصی» بهنام ملکی، اقتصاددان و کارشناس بازار سرمایه

«فقدان شفافیت در بورس»؛ عامل ریزش ها در بازار سرمایه

علی رغم جو هیجانی و اعتماد مردم به بورس در ماه های اول سال جاری عملکردهای دستوری و دخالت دولت در بورس، ریزش های بورس و عدم پاسخگویی در قبال پودر شدن سرمایه های مردم، هیچ یک از مسوولان دولت یا بازار سرمایه از مردم عذرخواهی کنند، در خصوص آنچه بر مردم در بورس تحمیل شد به مردم توضیح داده نشد

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ فقدان شفافیت در بورس ایران مساله مهمی است که زمینه‌ ریزش و سقوط بورس و عدم اطمینان مردم به بازار سرمايه را رقم زده است. در حالی که‌ امید می رفت از فضای امید و اطمینان ایجاد شده برای هدایت و تزریق نقدینگی به بورس در راستای رشد اقتصادی و توسعه تولید به بهترین شکل ممکن استفاده شود، در نبود شفافیت و اتخاذ سیاست های غلط مدیران دولتی و تأثیر گذاران در بورس، روند اعتماد و سرمایه گذاری بورس با اخلال مواجه شد، موضوعی که ناهنجاری‌های زیادی را بر عرصه اقتصاد کشور تحمیل کرده است.


اگر شرکت های بورسی سهام خود را بیمه می کردند و بر روی این موضوع به صورت تخصصی کار می کردند به این معنا که سهام های کم ریسک را بیمه مناسب تر و سهام های پر ریسک را با شاخص‌ کمتری بیمه می کردند، این موضوع می توانست مانع از نابودی سرمایه ها و تهی شدن اعتماد مردم به بازار سرمايه شود.


علی رغم جو هیجانی و اعتماد مردم به بورس در ماه های اول سال جاری عملکردهای دستوری و دخالت دولت در بورس، ریزش های بورس و عدم پاسخگویی در قبال پودر شدن سرمایه های مردم، هیچ یک از مسوولان دولت یا بازار سرمایه از مردم عذرخواهی کنند، در خصوص آنچه بر مردم در بورس تحمیل شد به مردم توضیح داده نشد، متاسفانه منافع جمع کثیری از سرمایه گذاران بورس فدای منافع عده معدودی شد.


خرابکاری های انجام شده در بورس، دخالت های دولت و اظهار نظرهای تنش زا نه تنها به نهادینه سازی شفافیت در بازار سرمایه کمک نکرد، بلکه موجب ریزش و افت بازار و اعتماد مردم به بورس شد.


فقدان شفافیت عامل اصلی و یکی از مولفه های ناکارآمدی اقتصاد ایران است که بورس و سهامداران هم قربانی نبود شفافیت هستند. عدم شفافیت در اقتصاد زمینه ساز فسادها و مسائل اقتصادی است، در حالی که اگر شفافیت در سپهر اقتصادی کشور سایه می گستراند مانع هر گونه فسادی اعم از توزیع رانت و پولشویی و هدایت منابع و سیاست گذاری ها به نفع عده معدودی می گردید، در حالی که آنچه بر سر اقتصاد کشور آمده ناشی از نبود شفافیت است، مساله‌ای بسیار نگران کننده که اگر تغییرات اساسی در آن ایجاد نشود همه امیدهای ایجاد شده مبتنی بر هدایت پول، سرمایه ها و نقدینگی مردم به سمت تولید نابود می شود و کسانی که با ناجوانمردی تمام به دنبال تخریب بورس به دلیل موثر بودن این بازار در نهادینه سازی شفافیت در اقتصاد ایران بودند قطعا به خواسته خود می رسند.


با اینکه برخی از مسوولین و دست اندرکاران بازار سرمایه تلاش می کنند تا ریزش های بورس را به طبیعت و ذات بورس نسبت دهند، اما ریزش های ماه های اخیر به هیچ وجه با ریزش های معمول دنیا در بورس همخوانی ندارد. در همه جای دنیا سقوط و ریزش ها در بورس محدود و مشخص است و از شاخص خاصی عبور نمی کند چرا که شفافیت بر اقتصاد کشورهای توسعه یافته حاکم است، اما فقدان شفافیت در اقتصاد ایران منجر به ریزش های غیر قابل قبولی شده که حتی ۹۰ درصد سهام مردم را نابود کرده است.


بی شک بازار سرمایه ایران باید پاسخگوی عملکرد خود باشد چرا که این موضوع جزء نوادر روزگار است که امیدوار هستیم پاسخگویی و الزام به پاسخگویی موجب هر گونه سوء استفاده از اموال و سرمایه های مردم شود و به هیچ فرد و نهادی اجازه غارتگری اموال مردم را ندهد چرا که سرمایه و ماحصل عمر مردم در بورس از بین رفت در حالی که هیچ کس به فریاد مالباختگان بورس نرسید، لذا بازگشت اعتماد به بورس یک اولویت برای اقتصاد کشور به شمار می‌رود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: