صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۵:۲۹
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۲ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 March 03
کد خبر: ۷۹۴۹۰

۴.۵ میلیون سهامدار خرد، زیر چتر حمایتی/ شروط شورای عالی بورس برای حمایت از سهامداران خرد

۴.۵ میلیون سهامدار خرد زیر چتر حمایتی صندوق توسعه بازار قرار می گیرند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس  از حمایت صندوق توسعه بازار از سهامداران خرد خبرد داد و بر عزم جدی این سازمان را بر حمایت از 4.5 میلیون سهام دار خرد که سرمایه شان در بورس کمتر از 10 میلیون تومان است تاکید کرد. در ادامه جزئیات بیشتر از حمایت سازمان بورس اوراق بهادار از سهامداران خردی که امسال وارد بازار بورس شده اند را می خوانید.

 

با پیشنهاد شورای عالی بورس سهامدارانی که از امروز ارزش پورتفوی آنها ۱۰ میلیون تومان یا کمتر است و امسال وارد بورس شده‌اند، حداقل بازدهی ۲۵ درصدی آنها تضمین و چنانچه بازدهی کمتر از این میزان باشد، جبران و مابه التفاوت آن به سهامداران پرداخت خواهد شد.

 

محسن خدابخش اظهار داشت: تاکید  طرح حمایت صندوق توسعه بازار از سهامداران خرد بر ایجاد دید بلند مدت برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه و در راستای حمایت از سهامداران خردی است که امسال وارد بازار شده اند.

 

وی جامعه آماری این طرح را حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ذکر کرد و گفت: از بین افرادی که از ابتدای سال ۹۹ اولین معامله خود را انجام دادند و تعداد آنها به  ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار نفرمی رسد، حدود  ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دارای پرتفوی کمتر از ۱۰ میلیون تومان هستند که در راستای رفع نگرانی ها  و انتفاع این افراد از سود بازار سرمایه،   مقرر شد که یک اختیار فروش در سررسید اردیبهشت ۱۴۰۱ برای این افراد منتشر شود.

 

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس توضیح داد:  اگر این افراد اختیار فروش را که یک ریالی خواهد بود تهیه کنند،   الان هر پرتفویی دارند به شرط آنکه در اردیبهشت ۱۴۰۱ از نظر تعدادی کاهش نیافته باشد، می توانند افزایش بدهند و آن مقداری را که افزایش داده اند بفروشندولی قاعدتا آن مقدار را که الان وجود دارد باید حفظ کنند و اگر طی دوره کاهش داشته باشد، این طرح شامل آنها نخواهد شد.

 

به گفته خدابخش، در اردیبهشت ۱۴۰۱ اگر ارزش دارایی پرتفوی این سهامداران خرد کمتر از ارزش دارایی ها به اضافه ۲۵ درصد بود، مابه التفاوت آن به همه این افراد پرداخت خواهد شد.

 

وی با ذکر مثالی در این خصوص ادامه داد: به عنوان مثال اگر امروز شخصی ۱۰ میلیون تومان پرتفوی داشته باشد و ارزش همین تعداد سهام را بدون اینکه در طی  ۱۴ ماه کاهش دهد،   در اردیبهشت ۱۴۰۱ کمتر از ۱۲میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد، مابه التفاوت آن به این افراد پرداخت خواهد شد و اگر هم بیشتر از این رقم باشد سود آن برای سهامدار محفوظ خواهد بود.

 

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس خاطرنشان کرد: کسانی که وارد این طرح شوند، قاعدتا از یک بازدهی حداقل ۲۵ درصدی برخوردار خواهند بود و اگر هم در سررسید اردیبهشت۱۴۰۱،   بازدهی بیشتری داشته باشند، متعلق به خود آنها خواهد بود.

 

 

وی در پاسخ به سوالی درخصوص مکانیسم اجرای این طرح هم گفت: نمادی در بورس تهران  ایجاد خواهیم کرد تا افرادی که برای حضور در این طرح اعلام آمادگی می کنند،   این اختیار را تهیه کنند  و البته تهیه این اختیار مانع از فروش آن نخواهد بود؛ یعنی اگر این سهامداران در طول دوره احساس کردند که قیمت بالا رفته و تصمیم به فروش بگیرند مختارند اما  این اختیار از آنها سلب خواهد شد.

 

خدابخش افزود : در تاریخ سررسید هم چه بسا ارزش این پرتفوی از بازدهی ۲۵ درصدی بالاتر باشد که در این صورت، باز در اختیار خود سهامدار است که این دارایی را نگه دارد یا اقدام به فروش کند  که البته در صورت فروش،   اختیار از آنها سلب خواهد شد.

 

 

سخنگوی شورای عالی بورس شب گذشته و در جریان برگزاری دویست و ششمین جلسه این شورای یکی از موضوعات مهم مطرح شده در این جلسه را تصویب پیشنهادی عنوان کرد که حاصل ارزیابی و پیشنهاد سازمان بورس در قالب فعالیت صندوق توسعه بازار است.

 

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار رسالت و هدف صندوق توسعه بازار را کمک به پایداری و ثبات بازار عنوان کرد و گفت: پیشنهادی مبنی بر حمایت از سهامداران خرد برای روند آینده بازار مطرح شد. بر اساس این پیشنهاد، سهامدارانی که در تاریخ امروز ارزش پورتفوی آنها 10 میلیون تومان یا کمتر است و ورود آنها به بازار سرمایه در سال جاری تا به امروز اتفاق افتاده، بتوانند بر روی پورتفوی سهام خود نوعی ضمانت حداقل بازدهی از صندوق توسعه دریافت کنند.

 

محمد علی دهقان دهنوی اضافه کرد: پورتفوی مورد محاسبه برای این افراد مشتمل بر سهام، واحدهای صندوق‌های با درآمد ثابت و صندوق های سهامی و به طور کلی اوضاع اوراق بهادار بازار سرمایه خواهد بود، که اگر ارزش آن 10 میلیون تومان یا کمتر باشد، صندوق توسعه بازار، این حمایت را در قالب یک اختیار فروش برای این دسته از سهامداران بر روی کل پورتفویشان و برای تاریخ انتهای اردیبهشت 1401 قایل می شود.

 

وی در ادامه توضیح داد: بر این اساس و تا این تاریخ کسب حداقل بازدهی 25 درصدی تضمین می شود و چنانچه بازدهی کمتر از این میزان باشد، جبران و مابه التفاوت به سهامداران پرداخت خواهد شد.

 

دهقان دهنوی شرط لازم برای پرداخت این مبلغ جبرانی را تغییر ندادن پورتفوی امروز سهام دار خرد تا تاریخ سررسید دانست و افزود: البته افراد می‌توانند سهام جدید خریداری کرده و به پورتفوی خود اضافه کنند ولی بخش جدید مشمول این حمایت نخواهد بود، همچنین مقدار سهامی که امروز به نوعی در قالب پورتفویشان بیمه می شود را باید حفظ و نگهداری کنند و در صورت تغییر هر بخش، کل حمایت لغو می شود.

 

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: این موضوع به عنوان پیشنهاد در شورا مطرح شد و مورد پذیرش قرار گرفت و جزییات اجرایی آن در روزهای آتی به اطلاع سهامداران خواهد رسید.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: