صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۱:۵۶ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - 2019 April 07
کد خبر: ۸۰۱۱

اوج‌گیری شاخص کل بورس در معاملات امروز

در معاملات امروز بازارهای مالی، استقبال سهامداران از خرید نمادهای خودرویی موجب اوج‌گیری شاخص کل بورس شد و در بازار ارز و سکه نیز رشد قیمتی، مهمترین اتفاق روز بود.

به گزارش راهبرد معاصر، اولین روزهای رسمی کاری بازارهای مالی در سال 98 با التهاباتی همراه شده و این اتفاقات توجهات فعالان اقتصادی به بازارهای مالی را بیشتر کرده و بر میزان حساسیت سرمایه‌های سرگردان به این تحرکات افزوده است. بر همین اساس، حرکت هر سه بازار مالی در معاملات امروز، رو به بالا ثبت شد.

 

این اتفاقات در حالی رخ داد که مهم‌ترین اخبار اقتصادی به تلاش آمریکا برای قرار دادن سپاه در لیست تروریسم، دستاوردهای سفر نخست وزیر عراق به تهران، مثبت شدن تراز تجاری کشور در 97، رکود در بازار خودرو، تغییر معاون اقتصادی وزیر اقتصاد و حضور گسترده مردم در امدادرسانی به سیل‌زدگان لرستان و خوزستان اختصاص داشت.

 

معاملات بهاری بازار سرمایه با رشد هزار و 500 واحدی شاخص کل ادامه یافت و امروز نیز، اثرگذاری خودرویی‌ها بر رشد شاخص، در معاملات امروز نیز کاملاً مشهود بود. بر همین اساس، گروه خودرویی با ثبت معاملات 181 میلیارد تومانی در صدر ارزش معاملات بازار قرار گرفت و ایران‌خودرو توانست به تنهایی 69 واحد بر میزان شاخص کل بیافزاید.

بیشترین حجم معاملات بازار با 286 میلیون سهم به خساپا تعلق داشت و پس از آن، نمادهای پترول و وپاسار در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

در گروه شیمیایی، عرضه‌های سنگین سهامدار عمده در نماد پترول، مهم‌ترین اتفاق امروز بود و در سایر نمادها نیز، معاملات به صورتی متعادل دنبال شد؛ در این بین، استقبال بازار از نمادهای شوینده، همچنان ادامه داشت و شپاکسا و پاکشو از جمله نمادهای مثبت گروه بودند.

 

در گروه فولادی، حجم معاملات ذوب همچنان افزایشی ثبت شد و بر همین اساس، این نماد توانست رشد 2.3 درصدی را تجربه کند. ارزش معاملات در فولاد مبارکه به حدود 14 میلیارد تومان رسید اما فملی، فاسمین، فایرا و فخوز، معاملاتی منفی از خود بر جای گذاشتند.

در گروه دارویی، داروسازی فارابی در صدر تقاضای گروه قرار گرفت و نبود فروشنده در این نماد منجر به تشکیل صف یک میلیونی در سقف قیمتی و عبور آن از سقف سالانه شد. سایر نمادهای گروه نیز روزی مثبت را پشت سر گذاشتند و از دید فعالان بازار، احتمال افزایش نرخ دارو و تقسیم سود مناسب این نمادها در مجامع پیش رو، دلیل معاملات مثبت این روزهای گروه مذکور است.

 

سهامداران گروه بانکی امروز را نیز در انتظار بازگشایی بانک تجارت طی کردند و باز نشدن نماد مذکور باعث افول تقاضای ساعات ابتدایی در سایر نمادها شد. بر همین اساس، بانک ملت که در دقایق ابتدایی، تا محدود 4.5 درصد مثبت پیش رفته بود، در پایان بازار در صفر قیمتی بسته شد. اما نمادهای سامان، وپاسار و وپارس عملکرد بهتری از خود بر جای گذاشتند.

یکی از کارگزاران حاضر در تالار اصفهان با ارزیابی مثبت از بازار سرمایه اظهار کرد: بازار بورس همیشه در تحرکات خود بر امواج تورمی سوار بوده و افزایش قیمت‌ها در طی ماه‌های اخیر، هنوز خود را در صورت‌های مالی شرکت‌ها نشان نداده است.

وی در ادامه افزود: از این رو انتظار می‌رود این بازار در هفته‌های آینده و روشن شدن عملکرد 12 ماهه شرکت‌ها، عملکردی مثبت از خود نمایش دهد و قیمت‌ها در بهار 98، روند صعودی خود را دنبال کنند.

 

بازار دلار نیز امروز، تحرکاتی مشکوک به خود دید و قیمت دلار پس از ماه‌ها، از سطح روانی 13 هزار و 500 تومانی فراتر رفت. در معاملات امروز بازار غیر رسمی، قیمت هر دلار آمریکا به محدود 13 هزار و 600 تومانی رسید و قیمت یورو نیز به 15 هزار و 600 تومان رسید و این در حالی بود که تشکیل بازار متشکل ارزی، از قول رئیس بانک مرکزی، یکی از مهم‌ترین اخبار مرتبط با بازار ارز بود.

 

فعالان بازار ارز، بی توجهی بازار به صحبت‌های همتی را ناشی از وجود ابهامات در تشکیل بازار مذکور دانسته و معتقدند، این وعده در حالی از سوی رئیس بانک مرکزی مطرح می‌شود که هنوز چارچوب مشخصی برای ساز و کار بازار متشکل ارزی ترسیم نشده و ایجاد آن تا پایان این ماه، با ابهامات فراوانی روبروست.

 

سکه دومین روز مثبت خود را سپری کرد و رشد 1.4 درصدی قیمت آن باعث فربه‌تر شدن حباب آن شد. در معاملات امروز بازار طلای اصفهان، هر سکه طرح جدید به 4 میلیون و 880 هزار تومان رسید و نیم‌سکه نیز قیمت 2 میلیون و 460 هزار تومانی به خود دید.

 

هر گرم طلای 18 عیار با عبور از سقف قبلی خود در 438 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و قیمت هر گرم طلای 24 عیار نیز 584 هزار تومان ثبت شد.

افزایش حجم معاملات و تزریق گسترده نقدینگی مهم‌ترین اتفاق امروز بازارهاست که تا حدی فعالان بازار را به تحرک بیشتر در بازار شده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: