صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۶:۵۲
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 March 12
کد خبر: ۸۰۳۰۳
پیمان مولوی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ می دهد:

آیا روزهای پایانی سال بورس سبز می‌شود؟

کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت آینده بورس گفت: بازار‌ سرمایه تنها یک حلقه از بازارهای موازی دیگر به حساب می آید تمام بازارها با یکدیگر تعریف می‌شوند و جداگانه معنا و مفهوم خاصی ندارند هنر این است به گونه‌ای چیده شوند که به صورت غیر تورمی بازارها رشد پیدا کنند.

 

به گزارش راهبرد معاصر، طی چند ماه گذشته شاهد وضعیت نامناسب بازار بورس هستیم بازار که گویا دیگر با دستور نیز قصد سبزی ندارد. هر چند دولت قصد دارد چشم انداز بازار سرمایه را روشن نشان دهد تا از این طریق نقدینگی را به این بازار هدایت کند اما در شرایطی که حال اقتصاد کشور خوب نیست چنین انتظاری به مرحله اجرا در نخواهد آمد.


پیمان مولوی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با وضعیت بازار بورس گفت: بازار سرمایه مانند هر بازار دیگری از خوش بینی مفرط سرمایه‌گذاران اوج می‌گیرد و از بدبینی آنها به سمت پایین حرکت می کند که البته این موضوع می‌تواند برای سرمایه گذاران حرفه ای یک فرصت باشد.


وی با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: بازار سرمایه به دو صورت استاندارد می تواند رشد کند. رشد توأم با تورم بدین صورت که هر چقدر کشور تورم داشته باشد میتواند رشد پیدا کند که در این صورت اقتصاد کشور را تورم می بلعد.


این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: رشد دیگر بازار سرمایه شامل رشد توام با رشد اقتصادی است در سال ۱۴۰۰ اقتصاد ایران دو راه بیشتر ندارد. بدین صورت که یا در همین وضعیت باقی می ماند که نقدینگی به شدت افزایش پیدا می‌کند و رشد اقتصادی چندانی را هم نخواهیم داشت تحریم ها برداشته نمی شود و تورم همچنان بر اقتصاد کشور حکمرانی می کند.


مولوی یادآور شد: این تورم بالا لاجرم بر بازار سرمایه تاثیر می گذارد که این مدل طی سالیان گذشته نیز وجود داشته است.


وی در رابطه با مدل دوم رشد بازار سرمایه گفت در این شرایط تحریم ها برداشته خواهد شد اقتصاد ایران به مدار توسعه برگردد، تصمیمات درست اقتصادی گرفته شود و بر همین اساس رشد پایدار اقتصادی دست یابیم.


مولوی در ارتباط با نقش دولت در بازار سرمایه گفت: مهمترین نقش دولت را میتوان هدایت اقتصاد به سمت مکانیزم آزاد عنوان کرد چرا که اقتصاد غیر دستی می تواند عاملی برای رشد بازار سرمایه باشد.


وی ادامه داد: اقتصاد آزاد می تواند تعیین کننده معاملات بازار سرمایه باشد و دیگر اتاق ها و مدیر کل ها در تعیین دستوری بازار هیچ نقشی نخواهند داشت.


این کارشناس بازار سرمایه گفت: یکی از مهمترین نقش های دولت این است که الزام پیدا کند که اقتصاد را در همان شرایطی که قرار دارد، قبول کند. در این صورت می توان امید داشت که بازار سرمایه و البته بازارهای دیگر توسعه یابند.


وی در ادامه اظهار داشت: بازار‌سرمایه تنها یک حلقه از بازارهای موازی دیگر به حساب می آید تمام بازارها با یکدیگر تعریف می‌شوند و جداگانه معنا و مفهوم خاصی ندارند هنر این است به گونه‌ای چیده شوند که به صورت غیر تورمی بازارها رشد پیدا کنند.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: متوسط نرخ تورم در ۴۰ سال گذشته ۲۰ درصد بوده اما این در حالی است که در سه سال گذشته متوسط نرخ تورم به ۵۰ درصد رسیده است از این رو همه به رشد تورمی اعتیاد پیدا کردند اما واقعیت این است که شرایط موجود بن مایه اقتصاد کشور را از بین می‌برد.


مولوی در پایان خاطرنشان کرد: شرایط بازار سرمایه تا پایان سال تغییر نمی کند چرا که الگوهای موجود هیچ تفاوتی با مدل مهرماه ندارد. بنابراین ثبت شدن بازار سرمایه در هفته روزهای پایانی سال بسیار دور از ذهن است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: