صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - 2018 November 19
کد خبر: ۸۰۴

پیش‌بینی وقوع جنگ بزرگ در خاورمیانه

مرکز مطالعات صهیونیستی نیتساو در مقاله ای به قلم سرگرد ناداف بن حور و دکتر مایکل آیزنشتادت به بررسی جنگ بزرگ احتمالی آینده در منطقه پرداخت که در سال 2019 انجام می‌شود.

به گزارش راهبرد معاصر؛ مرکز مطالعات صهیونیستی نیتساو در مقاله ای به قلم سرگرد ناداف بن حور و دکتر مایکل آیزنشتادت به بررسی جنگ بزرگ احتمالی آینده در منطقه پرداخت که در سال 2019 انجام می‌شود. نویسندگان این گزارش تأکید می کنند که تنش روز افزون در مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی باعث افزایش نگرانی‌های موجود نسبت به درگیری جدید بین اسرائیل و حزب الله لبنان یا اسرائیل و سوریه شده است، اما این جنگ منحصر به طرف های مذکور نخواهد بود و ممکن است گروه‌های مختلف شیعی و دولت بشار اسد نیز به آن اضافه شود. همچنین ممکن است جنگ شامل تمامی منطقه شده و در منافع حیاتی آمریکا در منطقه خاورمیانه نیز تاثیرگذار باشد.


این مقاله در ادامه به سناریوهای رژیم‌صهیونیستی برای تقابل با ایران اشاره کرده و می‌نویسد که تل‌آویو در روند جنگ در سوریه یا لبنان احتمالا اقدام به آغاز حمله نظامی ضد ایران خواهد کرد تا بتواند ضربه‌ای را به قلب این محور وارد کنند و به این ترتیب در روند جنگ تاثیر گذار باشد.


بر اساس سناریوی این مرکز صهیونیستی ایران نیز ممکن است عملیات هجومی خود ضد اسرائیل را از اراضی سوریه یا لبنان افزایش دهد. این عملیات می‌تواند به شکل عملیات نظامی مستقیم یا پرتاب موشک‌های گسترده یا حملات زمینی ویران‌گر ضد اهداف نظامی اسرائیلی و زیرساخت های حساس و حیاتی سرزمین‌های اشغالی صورت گیرد.


کارشناسان صهیونیست معتقدند که اگر رژیم صهیونیستی در سال 2019 اقدام به جنگ افروزی جدید در منطقه نکند، طی 6 سال آینده و احتمالا در سال 2025بسیاری از عناصر قدرت بازدارندگی خود را از دست خواهد داد و لذا احتمال به راه انداختن جنگ بزرگتر در این سال بسیار بیشتر است.


گزارش این مرکز صهیونیستی تاکید دارد کهاسرائیل در هر کدام از سناریوهای مذکور با معضلات و مشکلاتی مواجه است. از جمله این که نسبت به مشارکت نظامی مستقیم آمریکا در جنگ احتمالی آینده یقین ندارد. علاوه بر اینها رژیم صهیونیستی اطلاع دقیقی از میزان طرف‌های شرکت کننده در جنگ آینده در جبهه شمالی ندارد. این موضوع یک نقطه ضعف اساسی در برنامه‌ریزی های استراتژیک جهت کیفیت مدیریت جنگ به شمار می رود، چرا که اسرائیلی‌ها علاوه بر اینکه از تعداد نیروهای دشمنان خود مطلع نیستند، از عرصه‌های جنگی نیز اطلاع دقیقی در دست ندارند.


این دو کارشناس صهیونیسم می‌گویند که ممکن است اسرائیل در شرایط کنونی بتواند تسلیم واقعیت‌های منطقه‌ای شده و افزایش قدرت نظامی سوریه و متحدانش را بپذیرد. اما این اتفاق باعث وقوع جنگی سخت‌تر در آینده می‌شود. جنگی که به پیش‌بینی کارشناسان صهیونیست در سال 2025 واقع خواهد شدو احتمالا اسرائیل در آن زمان کارآیی سلاح های اتمی خود را نیز از دست خواهد داد، چرا که ممکن است یکی از طرف‌های محور متخاصم با اسرائیل نیز به چنین سلاح‌هایی دست پیدا کند.



نظر شما