صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۵:۲۱
  • سه‌شنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۱
  • Tuesday 13 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۷ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 March 13
کد خبر: ۸۰۵۸۴

عکس/ آیا می‌توان FATF را مشروط پذیرفت؟

 

آیا می توان FATF را مشروط پذیرفت؟

خیلی وقت است که یکی از لوایح چهارگانه، یعنی اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم تایید شورای نگهبان را دریافت کرد و 3 لایحه دیگر از جمله FATF منتظر تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

اما در مورد FATF سه راه حل پیش روی ما است: پذیرش، پذیرش مشروط، یا رد آن، که انتخاب هر یک از این‌ها عواقب و نتایج خود را دارد.

علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس درباره پذیرش مشروط آن گفت: پذیرش مشروط، شدنی نیست. چون دنیا آن را مشروط قبول نمی‌کند. و پذیرش FATF هم به معنای لو دادن راه دور زدن تحریم‌هاست و این کار برای مردم ایران هیچ عایدی نخواهد داشت.

درباره پذیرش مشروط سوال این است که آیا داعش پولی که از فروش نفت سوریه بدست می آورد چمدانی جابجا می‌کرد؟ همه می دانیم این چنین نیست. رژیم های مرتجع منطقه که از داعش حمایت می کردند آیا به FATF که پذیرفته بودند پایبند شدند؟ خیر چنین چیزی نبود.

در یکسال گذشته که آن را نپذیرفتیم مگر تراکنش مالی به مشکل خورد؟ در این مقطع ایران توتنست بالغ بر یک میلیون بشکه در روز نفت بفروشد.

سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل هم در مورد پذیرش FATF گفت: با پذیرش مکانیسم‌های اف ای تی اف، نشانه‌گیری دشمن رل در جنگ اقتصادی دقیق‌تر می‌کنیم و این عامل می‌تواند اثر تحریم آمریکایی ها را بر اقتصاد و معیشت مردم سنگین‌تر کند.

با توجه به عضویت رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی به عنوان ناظر در FATF باید گفت که هر دوی آنها پدران واقعی تروریسم در منطقه ما هستند. آنها تامین منابع مالی گروه‌های تروریستی همچون القاعده، داعش و ... را برعهده دارند و در لیست سیاه FATF هم نیستند. پس این پیمان بیشتر سیاسی است تا پولی و بانکی!

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: