صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 March 14
کد خبر: ۸۰۶۸۳
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
حداقل حقوق 1400؛

اجرای مرحله دوم همسان سازی حقوق بازنشستگان/ میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

با اجرای مرحله دوم همسان سازی حقوق بازنشستگان؛ حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۴ میلیون می‌رسد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ با اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشست

ان تامین اجتماعی، حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به 4 میلیون خواهد رسید.  رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران تصریح کرد: با اجرای مرحله دوم همسان سازی، حقوق برخی بازنشستگان به بالای ۴ میلیون می‌رسد. جزئیات بیشتر از روند اجرای قانون همسان سازی بازنشستگان و میزان افزایش حقوق بازنشستگان را در ادامه خبر زیر بخوانید.

 

 

 

علی خدایی؛ نماینده کارگران در شورای‌عالی کار درباره افزایش دستمزد گفت: این دستمزدی که برای 1400 تعیین شد کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد اما به‌خاطر مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارد, به‌ناچار این رقم را پذیرفتیم، امیدواریم دستگاه‌های نظارتی کنترل بازار را به‌عهده داشته باشند تا قیمت‌ها به‌بهانه افزایش دستمزد چند برابر نشود.

 

وی ادامه داد: مطابق ماده 96 قانون تأمین اجتماعی, سازمان موظف است که حقوق بازنشستگان خود را حداقل به‌میزان 39درصد افزایش دهد اما بحث دیگر این است که قانون همسان‌سازی تصویب شده است و کف حقوق بازنشستگان باید از حد قانونی کمتر نباشد. عملاً‌ شاید شاغلان بتوانند کسری دریافتی خود را برای تأمین مخارج با شغل دوم جبران کنند، با مشکلاتی که بازنشستگان دارند امیدواریم مسئولان تأمین اجتماعی به‌گونه‌ای حقوق را افزایش دهند که بخشی از مشکلات بازنشستگان حل شود.

 

نماینده کارگران در شورای‌عالی کار ادامه داد: تأثیر افزایش دستمزد کارگران روی نرخ تورم کمتر از 4 تا 5 درصد است. امیدواریم به‌بهانه افزایش دستمزد قیمت‌ها افزایش نیابد، امیدواریم نهادهای ناظر به این مسئله توجه کنند. دستمزدی که تعیین شد به هیچ عنوان حداقل‌های زندگی کارگران را تأمین نمی‌کند. نمایندگان کارگران از مبلغ تعیین‌شده دستمزد رضایت ندارند.

 

 

پرداخت علی‌الحساب مرحله دوم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در اسفند/ اختصاص ۹۰ هزار میلیارد تومان به اجرای همسان‌سازی

 

سالاری در پاسخ به سوالی درباره متناسب سازی گفت: در خصوص متناسب‌سازی در مرداد ماه به پشتوانه 32 هزار میلیارد تومانی که بابت رد دیون به تأمین اجتماعی واگذار شد در مرداد ماه احکام جدید را صادر و ابلاغ و پرداخت کردیم و حتی پرداختش نیز با انطباق احکام جدید در خود مرداد ماه انجام شد. مرداد را اگر بخواهیم با اسفند ماه 98 مقایسه بکنیم، با افزایش مربوط به اول سال یا ماده 96 به ازای متناسب سازی تقریباً آن ماه افزایش نسبت به اسفند ماه حدود 49 درصد بود. با افزایش‌های بعدی که اصلاحاتی انجام دادیم احتساب کامل سوابق و ... به بیشتر از 49 درصد رسیده است اما در مهر ماه صندوق‌های بازنشستگی لشکری و کشروی با کمک دولت یک افزایشی دادند که آن افزایش باعث شد که بازنشستگان تأمین اجتماعی اعلام بکنند و یک مطالبات بحقی داشته باشند.

 

وی افزود: نیاز بود که تأمین منابع از دولت و مجلس داشته باشیم و بتوانیم منابعی برای اینکه متناسب سازی مرحله دوم را انجام بدهیم داشته باشیم. چیزی که من دقایقی پیش از مجلس به صورت مستقیم کنترل می‌کردیم این بود که با نظر مثبت دولت و نظر مثبت نمایندگان مجلس حدود 90 هزار میلیارد تومان در بند «و» تبصره 2 بودجه 1400 در صحن هم رای گرفت که بابت رد دیون به تأمین اجتماعی داده بشود. قطعاً این کمک می‌کند برای تأمین منابع اجرای مرحله دوم متناسب سازی از هفته گذشته هم همکاران ما در معاونت بیمه‌ای معاونت اجتماعی فرهنگی با همفکری مدیران کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی شروع به محاسبات متناسب سازی مرحله دوم کردند و تدوین فرمول‌هایی که آن فرمول‌ها را که ما نهایی و مصوبه‌اش را از هیئت دولت و هیئت امنا اخذ و بعد آن را در نرم افزارهایمان اعمال تا بتوانیم پرداخت متمرکز انجام دهیم و پرداخت متناسب در مرحله دوم متناسب سازی انجام بشود.

 

سالاری اظهار کرد: حتماً به صورت علی الحساب یک پرداخت را بابت متناسب سازی مرحله دوم در اسفند انجام می‌دهیم. تاریخ اجرا یک اسفند خواهد بود اما با توجه به شروع پرداخت، احتمالاً پرداخت به صورت علی‌الحساب خواهد بود. درباره بازنشستگان سال 99 حتماً سال 1400 متناسب‌سازی برای آنها انجام می‌شود؛ کسانی که تا پایان 98 بازنشسته بودند را در سال 99 شامل می‌شد اما در سال 1400 کسانی که در 99 بازنشسته شدند مشمول متناسب سازی خواهند بود و از این بابت دغدغه‌ای نداشته باشند. صدور احکام از اول اسفند خواهد بود. اما چون حقوق اسفند را داده‌ایم.

 

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: درباره 90 هزار میلیارد تومان آن چیزی که به تأمین جتماعی پرداخت می‌شود و امروز هم درمجلس مصوب شد و در شورهای نگهبان هم انشاءالله تایید شود، این رقم بابت رد دیون است. اما این رد دیون یعنی پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی از لحاظ مالی این امکان را فراهم می‌کند که بتوانیم مرحل دوم متناسب سازی را انجام بدهیم.

 

سالاری درباره افزایش حقوق بازنشستگان این سازمان نیز توضیح داد: شورای عالی کار یک مرجع عالی مستقل است. آن مرجع تصمیم خودش را می‌گیرد و با توجه به سبد معیشت، میزان تورم در سال 99، میزان دستمزد را تعیین می‌کند ما در این شورا عضویت نداریم اما انشاءالله تصمیمی باشد که به جامعه کارگری و به تبع آن به بازنشستگان تأمین اجتماعی کمک بشود.

 

 

 

جزئیات همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

 

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس عنوان کرد: موضوع مهمی که درباره بحث متناسب‌سازی به آن پرداخته نشده آن است که اساسا قرار نیست این طرح به وسیله منابع دولتی یا به خواسته دولت اجرایی شود و به سرانجام برسد. بلکه این فرایند با استفاده از منابعی که بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی است، اجرا خوهد شد.

 

حاجی افزود: یکی از مشکلات اخیر سازمان تامین اجتماعی، مساله بدهی‌های دولت به این سازمان است.اگر این بدهی ها به موقع پرداخت می‌شد، نه تنها متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در زمان قانونی خود انجام می‌شد، بلکه سایر خدمات مورد نیاز در بخش های درمانی، رفاهی، تسهیلاتی و...نیز پیش از این اجرا شده بودند.

 

عضو هیات رییسه مجلس اشاره کرد: رویکردی که مجلس در خصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی دنبال می کند، مبتنی بر ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه کشور است. در قانون برنامه ششم آمده است که دولت موظف است تمام بدهی هایی که طی چند دهه ایجاد شده را به سازمان تامین اجتماعی مسترد سازد. بدهی هایی که اعداد و ارقامی حول و حوش ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار میلیارد تومان در خصوص آن طرح می شود.

 

حاجی ادامه داد: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز موضوعی نیست که توسط دولت و با منابع دولتی بخواهد اجرایی شود، بلکه در بطن برنامه ششم تکلیف شده که این فرایند باید انجام شود. در واقع سازمان تامین اجتماعی با اعانه دولتی اقدام به متناسب‌سازی نمی‌کند، بلکه دولت تنها بخشی از بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی را پرداخت می کند.


وی افزود: قدمی که مجلس برای پاسخگویی به مطالبات بازنشستگان و کارگران تامین اجتماعی در بودجه سال ۱۴۰۰ برداشته، آن است که در اجرای تکلیف قانونی برنامه ششم، مصوب کرده که دولت ۸۹ هزار میلیارد تومان از بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی را باز پرداخت کند. در واقع مجلس به دنبال آن است که بخشی از مطالبات قانونی کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی استیفا شود. چنانچه این مطالبات در وقت مقرر پرداخت می‌شد، بخش وسیعی از مشکلات امروز سازمان تامین اجتماعی پوشش داده شده بود.

 

حاجی با اشاره به بهبود روند پرداختی‌ها به بازنشستگان و کارگران تامین اجتماعی یادآور شد: طبیعی است که این ظرفیت های اعتباری در سازمان تامین اجتماعی ایجاد خواهد شد تا بتواند تکالیف قانونی خود که تا به امروز روی زمین مانده بود را عملیاتی کند. یکی از این تکالیف قانونی، بحث متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کارگر تامین اجتماعی است که در حال حاضر بین ۲میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان حقوق می گیرند. پرداختی‌هایی که با توجه به شرایط اقتصادی کشور و مشکلات معیشتی که مردم با آن دست به گریبان هستند، رقمی بسیار اندک محسوب می شود.

 

عضو هیات رییسه مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی نیز به اندازه دریافتی بازنشستگان کشوری و لشگری افزایش خواهد یافت؟ گفت: خیر، متناسب‌سازی به این معنا نیست که دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی به اندازه سایر بازنشستگان کشوری و لشگری افزایش پیدا خواهد کرد. میزان متناسب‌سازی، تابع ضوابطی است که در سازمان تامین اجتماعی لحاظ خواهد شد. باید بدانیم صندوق تامین اجتماعی، صندوقی دولتی نیست. یک صندوق بین النسلی است که منابع آن تا به امروز توسط خود بیمه شدگان طی دهه های متمادی تامین شده است.

 

حاجی در انتها گفت: بنابراین میزان افزایش پرداختی‌ها مبتنی بر ضوابطی خواهد بود که در سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است. البته طبیعتا این پرداختی‌ها باید متناسب با شرایط اقتصادی و معیشتی کشور تنظیم شود، اما اینکه برخی تصور کنند حتما رقم این پرداختی‌ها باید به اندازه سایر بازنشستگان کشوری و لشگری باشد، اشتباه است.

 

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
با سلام. یک سوال دارم اقای حاجی اینطوری که بنده از فرمایشات شما فهمیدم اینه که دولت دست تو جیب بازنشستگان کرده و حالا باید بدهی خود را به تامین اجتماعی پرداخت میکرد.یعنی طی سال های گذشته دولت علی رغم اینکه بیشتر از دخلش خرج کرده دست تو جیب بازنشستگان هم برده. حالا مجلس باید منابعی در بودجه اختصاص بده که بخشی از پول سرقت شده از جیب بازنشسته عودت داده شود؟
ناشناس
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
کو په کی میخوای واریز کنید اسفند که تموم شد
Parinaz
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
چس تومن میخاین به حقوقا اضافه کنین خودتونو پاره کردین
ناشناس
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
4میلیون هم بشه میشه زندگی کردبازهمه چی گرون شده خدالعنت تون کنه بااین مملکت تون فقط فقیرهابدبختن بازنشستگان کارگر
محمود عبدالله یار
۰۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
کشوری و لشکری سربار دولت هستند تامین اجتماعی خود تولید ثروت و درآمد می‌کند اما حق سرمایه گذارانش (صاحبان اصلی)که مستمری بگیران هستند را نمی پردازدهمیشه . دولت به آن دست اندازی کرده است، دوازده سال همسان سازی به تاخیر افتاد.
ناشناس
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
ما چه گناهی کردیم که تامین اجتماعی هستیم سی سال ۶ ماه خدمت کردیم تو آموز ش وپرورش حالا باز نشسته شدیم با حقوق سه میلیون
چکار کنیم
محمودکریمی
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
سلام:این همه گفتید.عاقبت مابازنشستگان نفهمیدیم آیاقبل عیدچیزی کف دست مامیادیانه.۲صدگفته چون نیم کردار نیست.همتون دروغ میگید.
مسعود
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
واقعا دیگه حالمون رو به هم زدید یه خبر مربوط به دو سه هفته پیش رو صدبار با تیترهای مختلف و به اسم خبر تازه به خورد مردم میدید نه وجدانا خودتون خسته نمیشید و حالتون بد نمیشه از اینهمه تکرار الکی یه خبر !!!
ناشناس
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
سلام. ببخشید فقط یک میلیون تومان روی حقوق بازنشسته با ۳۰ سال سابقه کار میرود؟
ک
ناشناس
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
خدایا مسئولین مارا به راه راست هدایت فرما وبه آنها قلب صاف ودل پاک عنایت کن تادرد مظلومین رادرک کنند عقل سلیم عنایت کن که تصمیم درست بگیرند وکمتر به مامظلومین دروغ بگویند که دیگر از رفتار وگفتار آنها به ستوه آمده ایم
ناشناس
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
درتلویزیون خانم حیدری میگوین مبلغ متناسبسازی را میدهند ولی از مسولین تامین اجتماعی طبس گلشن میپرسی میگویند بخشنامه اجرایی برای ما نیامده اینم مدارک خیانت شما این اقایون مارا مسخره ودست می اندازن ونهایت برخورد بد بخصوص عبدی وکبودری بله کجایی من ازتو واین اقایون به قوه قضاییه شکایت کردیم
ناشناس
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
فقط حرف میزنند چه میدانند که ما چه میکشیم سیر از گرسنه چه خبر دارد خدا لعنت کنه نان بر را