صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۵۱ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 March 15
کد خبر: ۸۰۹۰۱

جدول تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو دوشنبه 25 اسفند

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو دوشنبه 25 اسفند 99 اعلام شد و تغییرات لحظه ای قیمت خودرو موجب افزایش نگرانی در جامعه شده است. در این خبر تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو اسفند 99 را مشاهده میکنید.

به گزارش راهبرد معاصر طی ماه های اخیر قیمت خودرو افزایش نجومی داشته است و تغییر قیمت لحظه ای خودرو های سایپا و ایران خودرو موجب افزایش نگرانی در جامعه شده است. راهبرد معاصر در بسته خبری جدید خود تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو دوشنبه 25 اسفند 99 را بررسی میکند.

 

قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو

قیمت خودرو در بازار امروز (یکشنبه 25اسفند 98) اعلام شد که براین اساس قیمت تعدادی از خودروهای داخلی به شرح زیر است:

ایران خودرو

نام خودرو قیمت بازار (تومان) قیمت کارخانه (تومان)
  وانت آریسان 51,500,000
  سمند LX 66,980,000
  سمند EF7 69,773,000
  سمند EF7 دوگانه سوز حاشیه بازار
  سمند سورن 82,558,000
  دنا (تیپ 1) 83,623,000
  دنا (تیپ 2) توقف فروش
  دنا پلاس (تیپ 1) 110,934,000
  دنا پلاس (تیپ 2) توقف فروش
  دنا پلاس توربو (تیپ 1) توقف فروش
  دنا پلاس توربو (تیپ 2) حاشیه بازار
  پژو GLX 405 63,158,000
  پژو GLX 405 دوگانه سوز 65,578,000
  پژو SLX 405 67,998,000
  پژو پارس 78,338,000
  پژو پارس دوگانه سوز 80,643,000
  پژو پارس LX . کد 21 85,000,000
  پژو پارس LX . کد 23 84,718,000
  پژو پارس LX . کد 24 85,463,000
  پژو پارس LX . کد 25 85,400,000
  پژو پارس اتوماتیک 98,978,000
  پژو 207 . دنده‌ای 96,730,000
  پژو 207 . اتوماتیک حاشیه بازار
  پژو 207 صندوقدار حاشیه بازار
  پژو 206 . تیپ 2 (ساده) حاشیه بازار
  پژو 206 . تیپ 2 (فول) 67,283,000
  پژو 206 . تیپ 5 (ساده) حاشیه بازار
  پژو 206 . تیپ 5 (فول) 83,690,000
  پژو 206 صندوقدار (ساده) حاشیه بازار
  پژو 206 صندوقدار (فول) 80,303,000
  پژو 2008 114,994,000
  رانا LX 67,203,000
  دانگ فنگ H30 (بدون رینگ) توقف تولید
  رنو تندر E2 توقف تولید
  رنو تندر پلاس دنده‌ای توقف تولید
  رنو تندر پلاس اتوماتیک (بدون رینگ) توقف تولید
  رنو تندر پلاس اتوماتیک (با رینگ) توقف تولید
  هایما اس 5 توربو ( S5 ) 178,370,000
  هایما اس 7 توربو ( S7 ) حاشیه بازار
  پیکاپ دوکابین فوتون . بنزینی 351,160,000
  پیکاپ دوکابین فوتون . دیزل 408,000,000
  سوزوکی ویتارا توقف تولید

سایپا

نام خودرو قیمت بازار (تومان) قیمت کارخانه (تومان)
  سایپا 111 (سفید)                                 39,800,000
  سایپا 111 (تنوع رنگ) 39,941,000
  سایپا 131 (سفید) 37,381,000
  سایپا 131 (تنوع رنگ) 37,641,000
  سایپا 132 (سفید) توقف تولید
  سایپا 132 (تنوع رنگ) توقف تولید
  سایپا 151 40,330,000
  تیبا (رینگ فولادی) 43,460,000
  تیبا (رینگ آلومینیومی) 46,443,000
  تیبا 2 (سفید) 51,360,000
  تیبا 2 (تنوع رنگ) 51,603,000
  ساینا (ساده) 55,960,000
  ساینا (فول) 58,960,000
  ساینا اتوماتیک توقف تولید
  کوییک دنده‌ای 61,220,000
  کوییک دنده‌ای R 68,326,000
  کوییک اتوماتیک توقف فروش
  وانت زامیاد 67,335,000
  وانت زامیاد (رادیال) 70,135,000
  وانت زامیاد گازسوز (ساده) 77,300,000
  وانت زامیاد دیزل . یورو 5 129,880,000
  وانت پادرا توقف فروش
  آریو (دنده ای) توقف تولید
  آریو (اتوماتیک) توقف تولید
  چانگان CS35 155,000,000
  کیا سراتو 2000 (اتوماتیک) توقف تولید
  سیتروئن C3 (تیپ 1) توقف تولید

 

اثر لغو تحریم بر خودروسازان خصوصی چیست؟

بی‌تردید خودروسازان خصوصی در دوران تحریم بیش از دو خودروساز بزرگ کشور آسیب دیدند و این مساله به نوعی حیات این شرکت‌ها را به مخاطره انداخت. بیشترین آسیبی که متوجه این شرکت‌ها شد از سمت قطع همکاری شرکای بین‌المللی با بخش خصوصی بود.

به فاصله اندکی بعد از آغاز تحریم‌ها شرکای کره‌ای و ژاپنی که با خودروسازان خصوصی همکاری می‌کردند بازار ایران را ترک کردند. شرکای چینی اما رفتاری دوگانه را در پیش گرفتند؛ برخی بازار ایران را ترک کردند و برخی هرچند فعالیت خود را کاهش دادند، اما به‌صورت کج دار و مریز به شراکت خود با طرف‌های ایرانی ادامه دادند. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود بعد از لغو تحریم‌ها شرکای چینی زودتر از سایر شرکا فعالیت دوباره خود را با بخش خصوصی آغاز کنند. آنچه مشخص است در دوره دوسال و نیم تحریم شاهد خروج شرکت‌های بعضا کره‌ای و ژاپنی از بخش خصوصی بودیم اما چینی‌ها رفتار متفاوتی در خودروسازی ایران داشتند، به‌طوری‌که برخی شرکت‌ها در همین دوره از خودروسازی کشورمان خارج شدند این در شرایطی است که برخی شرکت‌ها نیز برای همکاری‌های جدید اعلام آمادگی کردند. به این ترتیب طبق آمار وزارت صمت، حذف و اضافه چینی‌ها در شراکت با بخش خصوصی در دوره تحریم اوج گرفت.

حال باید دید در صورت لغو تحریم‌ها، چینش دوباره در شراکت‌های بخش خصوصی خودرو چگونه خواهد بود.

آنچه مشخص است حضور شرکای خودروساز چه چینی و چه غیرچینی در سال ۱۴۰۰ با وضعیت برجام و آینده دیپلماسی گره خورده است. از سوی دیگر سال آینده تغییر دولت هم کلید خواهد خورد بنابراین باید منتظر ماند و دید چه تفکری مامور تشکیل کابینه دولت سیزدهم خواهد شد و نمایندگان این تفکر چه رویکردی را در قبال همکاری خودروسازان خصوصی با شرکای بین‌المللی در پیش خواهند گرفت. در این میان اما مساله دیگری نیز که می‌تواند بر نحوه فعالیت خودروسازان خصوصی تاثیر بسزایی داشته باشد رویکرد دولت آینده نسبت به مساله واردات است. بی‌تردید تداوم ممنوعیت واردات می‌تواند برگ برنده خودروسازان خصوصی باشد اما چنانچه واردات خودرو به کشور از سر گرفته شود این مساله می‌تواند این شرکت‌ها را تحت‌فشار قرار دهد. البته آنچه تاکنون بررسی شد به وضعیت تولید در شرکت‌های خودروساز در شرایط لغو تحریم‌ها بازمی‌گردد، این در حالی است که هم‌اکنون تحریم‌ها برقرار است و سیاست‌گذار خودرویی به‌دنبال این است تا به نوعی از شرکت‌های خصوصی هم حمایت کند. در کنار تلاش سیاست‌گذار خودرویی مدیران شرکت‌های خودروساز خصوصی نیز مسیرهای مختلفی را در پیش گرفتند که تا حد امکان بتوانند به حیات بنگاه تحت‌مدیریت خود بیفزایند. بر این اساس بحث داخلی‌سازی قطعات مورد نیاز خطوط تولید که در خودروسازان بزرگ کشور دنبال می‌شود به نحوی مورد توجه خودروسازان خصوصی نیز قرار گرفته است. در دو تحریمی که به ایران تحمیل شد بخش خصوصی موجودیت خود را در داخلی‌سازی برخی قطعات یافته و بر این اساس گام‌های اولیه در این زمینه برداشته شده است.

 

نظر شما