صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 March 17
کد خبر: ۸۱۰۹۶
«راهبرد معاصر» بررسی می‌کند؛

بزرگداشت پاسداران ایران و انقلاب در فضای مجازی

امسال در فراق شاگرد خلف مکتب امام حسین (ع) سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی موجی از تبریک و تهنیت در روز پاسدار و گرامی‌داشت یاد این بزرگ مرد مکتب اسلام و ولایت در فضای مجازی ایجاد شد.

 

به گزارش گروه فضای مجازی «راهبرد معاصر»، درست در روزهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 بود که جمعی از جوانان عاشق مکتب بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) با راه اندازی نهادی، گرد هم جمع شدند و یک نهاد انقلابی و مقدس را با نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را پی ریزی كردند. شاید کمتر کسی در آن برهه از زمان به این نکته مهم توجه داشت که در سال‌های آتی انقلاب اسلامی ایران درگیر چه فتنه‌هایی می‌شود و مسئولیت حفاظت و پاسداری از انقلاب اسلامی به عهده این نهاد انقلابی واگذار خواهد شد.

 

اما در همان سال‌های نخست و با راه اندازی این نهاد انقلابی کارکردهای مثبت این نهاد برای مسئولان ارشد کشور مشخص شد بر همین مبنا بود که امام خمینی (ره) در دوم اردیبهشت سال 1358 طی فرمانی به شورای انقلاب رسماً تأسیس این نهاد مقدس را اعلام كردند و شورای انقلاب با تأسیس شورای فرماندهی سپاه گام اساسی را در جهت سازماندهی این نهاد برداشت. هرچند هسته‌های اصلی و بنیادی این نیروی انقلابی پیش از انقلاب و در جریان مقابله با رژیم ستم‌شاهی شکل گرفته بود.

 

سپاه در ابتدای شروع فعالیت خود تنها به حفظ نظم و امنیت شهری ‌می‌پرداخت و تنها یک نیروی انتظامی و شهری محسوب می‌شد. اما پس از جنگ تحمیلی با سیل حضور پاسداران در جبهه‌های دفاع مقدس و ابتکارات دفاعی و نظامی فرماندهان جوان آن موجب شد تا لزوم حضور این نهاد انقلابی در عرصه‌های مختلف برای حفظ و صیانت از انقلاب اسلامی تبیین گردد. توجه به این نکته نیز میتواند تاکیدی بر چرایی لزوم حضور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تمامی عرصه‌ها باشد که اگر چه سپاه هویتی نظامی دارد ولی، نظامی گری در واقع یك بعد از ابعاد هویت مقدس این نهاد مكتبی و مردمی است.

 

سپاه آرمانی بزرگ و مقدس دارد كه حفاظت و نگهبانی از نظام و حكومت اسلامی است، حکومتی كه بر اساس اسلام ناب محمدی(ص) برپا شده است و داعیه ی تحقق نسبی آن را در جهان امروزی دارد و دامنه ی این آرمان تا زمان حكومت عدل جهانی امام مهدی «عج» نیز گسترده است و بدین لحاظ دارای آرمان های مكتبی، انسانی و جهان شمول است كه باید همیشه حركت خود را بدان سوی جهت دهد.

 

از طرف دیگر ایثار و فداكاری برای حفظ نظام اسلامی و دستاوردها و اصول آن، آرمانی است كه سپاه با درس آموزی از حماسه ی حسینی، آن را خط مشی اصلی خود قرار داده است. از این نگاه، سپاه، حسینی و عاشورایی است و همواره آماده است برای حفظ نظام و حكومت اسلام ناب محمدی(ص) فداكاری كند و با تمام هستی خود در نگهبانی از آن، بكوشد.

 

سپاه همچون حضرت اباالفضل العباس (ع) كه مطیع محض رهبر و امام خویش بود و به منزله ی بازوی امام حسین (ع) محسوب می شد، بازوی مقام عظمای ولایت می باشد. تحقق این هویت مكتبی و آرمان الهی، بدون ارتباط با مقام ولایت، امری ناشدنی است.

 

سپاه با این پشتوانه ی عظیم الهی و مكتبی، به اضافه ی نیروی انسانی مخلص، فداكار، آگاه، معتقد و متعهد به مبانی اسلامی، مكتب و ولایت با بهره گیری از سال ها تجربه، تخصص و بینش فنی، امروز به صورت مجموعه ای چون «بنیان مرصوص» است كه انقلاب و نظام اسلامی را مانند دژی نفوذ ناپذیر در بر گرفته و از هر خطر و توطئه ای مصونیت می بخشد. و اكنون سپاه با سه بعد بسیار قوی معنوی، نظامی و علمی، تحقق بخش امر خدای تعالی در قرآن است كه فرموده:

 

وَ أَعِدُّوا لَهُمْ ما اسْتَطعْتُمْ مِنْ قوّةٍ و مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ تُرْهَبونَ به عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّكُمْ...»

«هر چه می توانید برای مقابله با دشمن آماده كنید و تجهیز شوید تا بدین وسیله دشمنان خدا و دشمنان خود را بترسانید و ...»

 

سپاه با چنین بنیه ی معنوی و مادی، چشم اندازی بس روشن پیش رو دارد كه عبارت از حفظ نظام مقدس و كشور و نیز تلاش و زمینه سازی برای حكومت بزرگ و منجی بشریت حضرت بقیة الله ارواحنا فداه می باشد.

 

از این رو، سوم شعبان سالروز ولادت سومین اخترتابناک آسمان امامت و ولایت، سرور وسالار,شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به نام روز پاسدار نامگذاری شده است, انتخاب این روز مبارک دارای مفهوم بلند و عمیقی است که اندیشه ژرف و تابناکی را در تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دنبال دارد.

 

مردم ایران اسلامی نیز علاوه بر برپایی جشن و سرور به مناسبت سالروز میلاد قافله سالار عشق و شهادت به جهانیان، میلاد فرخنده امام خوبی‌ها و اسوه پاسداری از دین و آزادگی ، سرور آزادگان جهان امام حسین(ع)، روز پاسدار را نیز به پاسداران این مکتب تبریک و تهنیت می‌گویند. امسال و در فراق شاگرد خلف مکتب امام حسین (ع) سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی موجی از تبریک و تهنیت در روز پاسدار و گرامی‌داشت یاد این بزرگ مرد مکتب اسلام و ولایت در فضای مجازی ایجاد شد.

 

این کاربران با ابراز ارادت و تقدیر از زحمات پاسداران انقلاب اسلامی ضمن دلتنگی از فقدان حضور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده محور مقاومت خدمات گسترده سپاهیان اسلام در تامین امنیت کشورف انجام امور جهادی و خدمت رسانی به مناطق محرم و کمک به پیشرفت اقتصادی و تحقیقات صنعتی را ارج نهادند. این کاربران محتوای تولید و بازنشری خود را ذیل هشتگ‌هایی نظیر #پاسدار_انقلاب، #امام_حسین، #مرد_میدان، #پاسدار_حاج_قاسم، #سردار_دلها، پاسداران_انقلاب، سپاه و ... با دیگر مخاطبان به اشتراک گذاشتند. 

 

در ادامه برخی از محتوایی منتشر شده از سوی کاربران فضای مجازی در روز پاسدار را مرور می‌کنیم:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: