صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - 2019 April 09
کد خبر: ۸۱۵۰
نشنال اینترست بررسی کرد؛

نتیجه انتخابات هرچه باشد اسرائیل شرایط پایداری نخواهد داشت

با توجه به اتهاماتی که متوجه نتانیاهو است، به دلیل نبود وجوه مشترک میان احزاب مخالف نتانیاهو و شرایط بد فلسطینیان نتیجه انتخابات اسراییل هرچه باشد با خود صلح و ثبات به ارمغان نخواهد آورد.
به گزارش  راهبرد معاصر، «نشنال اینترست» در مقاله‌ای به قلم «آدام لامن» Adam Lammon، دستیار سردبیر این مجله به بررسی انتخابات اخیر رژیم صهیونیستی پرداخته است. طبق نظر او با توجه به اتهاماتی که به «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم وارد است، اینکه احزاب مخالف نتانیاهو به جز مخالفت سرسختانه با نتانیاهو زمینه‌های همبستگی کافی دیگری ندارند و شرایط بد موجود فلسطینیان اجازه نخواهد داد شرایط پس از انتخابات اسرائیل شرایطی پایدار و با ثبات باشد.

در ادامه این مطلب آمده است:

انتخابات ۹ آوریل احتمالاً تنها بر اسرائیل تأثیر نخواهد گذاشت چرا که این انتخابات در واقع یک همه پرسی برای نتانیاهو است که برای چهارمین بار به عنوان نخست وزیر انتخاب شده است. نتانیاهو از سال ۲۰۰۹ نخست وزیر و از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ ریاست تغییرات مهمی در سیاست اسرائیل را در زمان رخ دادن بهار عربی و رقابت شدید اعراب و ایران را بر عهده داشته است.

علیرغم مدیریت چنین رخدادهایی، نتانیاهو با یک موقعیت انتخاباتی نامطمئن رو به رو است. تصمیم اخیر دادستان کل اسرائیل ژنرال مندلبلیت برای متهم کردن نتانیاهو به اتهام کلاهبرداری، رشوه و نقض عهد، اعتماد سیاستمداران اسرائیلی را با آشوبی رو به رو کرده است. بنی گانتس، فرمانده پیشین ستاد کل فرماندهی و عملیات ارتش اسرائیل که رهبر حزب میانه رو «آبی و سفید» است به گفته سردبیر روزنامه «هاآرتص»، «آلوف بن» قرار است پستی مانند نتانیاهو در حزب چپ متمایل به میانه رو داشته باشد. طبق گفته بنی گانتس ورود به این رقابت به حزب‌های کوچک‌تر سیاسی انگیزه داده علیه نتانیاهو متحد شوند.

شاید به اوج رسیدن گانتس از جهاتی یک موهبت و از جهاتی هم برای مخالفان اسرائیل یک نفرین باشد. کنست یا همان پارلمان اسرائیل سیستمی چند حزبی دارد که ساکنان سرزمین‌های اشغالی می‌توانند رأی دهند، در این انتخابات نه کاندیداهای مستقل بلکه احزابی که حدود یک چهارم آرا رسمی نمایندگان را می‌آورند نماینده رسمی خواهند شد. برای اینکه به رهبری دولت اسرائیل رسید حزب‌ها باید در قالب ائتلاف با هم متحد شوند؛ حزبی که به اکثریت کنست که متشکل از ۱۲۰ کرسی است برسد ائتلاف حاکم خواهد بود و نخست وزیر توسط رئیس رژیم اسرائیل از همین ائتلاف انتخاب می‌شود.

متأسفانه سیاستمداران اسرائیل همیشه رفتار شفافی ندارند. «شای فلدمن» مدیر مرکز تحقیقات خاورمیانه دانشگاه براندایس در ماساچوست آمریکا، دو مطلب مهم درباره انتخاب شدن نتانیاهو در انتخابات اخیر اسرائیل را مطرح می‌کند. نخست، «فلدمن» هشدار داده است حتی اگر ائتلاف راست تحت رهبری حزب لیکود نتانیاهو در نظرسنجی‌ها پیروز نشود پیروزی حزب چپ مایل به میانه ممکن است تنها توسط کابینه به رأی گذاشته شود نه توسط نهاد اداره کننده ائتلاف‌ها که دفتر نخست وزیری را کنترل می‌کند. «فلدمن» می‌گوید این به خاطر این است که گانتس و آنچه حزب «آبی و سفید» در نظر دارد تنها در راستای اداره «قوم یهود و صهیونیسم» است و این بدان معنی است که حزب‌های مخالف ضد صهیونیسم و عرب که رای‌هایشان برای نخست وزیر شدن گانتس مورد نیاز است به طور تأثیرگذاری متوقف می‌شوند.

دوم آنکه حتی اگر یک شاخه چپ مایل به میانه اسرائیل بتواند ائتلافی را اداره کند سوال «فلدمن» در درجه اول این است که چه چیزی آنها را به هم پیوند می‌دهد؟ اینکه این انتخابات درباره چیست هنوز فاصله زیادی تا شفاف شدن دارد … تنها چیزی که اپوزیسیون اسرائیل را بهم پیوند می‌دهد مخالفت با نتانیاهو است. «فلدمن» می‌گوید نتانیاهو تنها چسبی است که مشکلات ادامه دار برای هر ائتلاف ضد نتانیاهو را برپا نگه می‌دارد؛ در نتیجه چه نتانیاهو در انتخابات ۹ آوریل پیروز شود و چه به خاطر مشکلات قانونی اش حذف شود اپوزیسیون اسرائیل ممکن است دشمن شیطان صفت مشترک خود را از دست دهد.

سرنوشت نتانیاهو بر آمریکا هم تأثیرات منفی خود را دارد. رابطه نزدیک ترامپ با نتانیاهو باعث شده است کاخ سفید برنامه‌هایی را بر پایه دوستی و روابط مفید با اسرائیل گسترش دهد و حذف نتانیاهو باعث ضربه به اولویت‌های کاخ سفید از جمله ضربه به پروسه صلح فلسطین و اسرائیل می‌شود. در سال‌های اخیر مساله فلسطین به مشکلات زیادی برخورده است جایی که در آن بن بست اسکان اسرائیلی‌ها باعث اسکان آنها در نوار غزه شده و این با طغیانی از اعتراض‌ها همراه بوده است. نظرسنجی‌های عمومی در اسرائیل نشان دهنده پیچیدگی وضعیت هستند: ۷۱ درصد یهودیان ساکن سرزمین های اشغالی بر این باورند که اقدامات اسرائیل در فلسطین «غیراخلاقی» و ۷۸ درصد دیگر فکر می‌کنند کنترل بر نوار غزه «برای اسرائیل خوب نیست» و این در حالی است که ۶۶ درصد عقیده دارند در «حال حاضر هیچ گزینه‌ای دیگری وجود ندارد» که «فلدمن» با آن به علت نبود رهبری متحد فلسطینی که بتوان با آن به عنوان یک مذاکره کننده قابل اعتماد مذاکره کند موافق نیست.

تنها تحلیل جدی که «فلدمن» توانسته در این باره به کاخ سفید پیشنهاد کند پیشنهاد نه چندان بعیدی تحت این عنوان است که هر بحث اولیه و مقدماتی تنها در صورتی می‌تواند ادامه یابد که کابینه اسرائیل جریان را برعکس کند و راه حل قابل توجهی برای فلسطینیان ارائه دهد. بر پایه آنچه به تازگی رئیس جمهور آمریکا انجام داده و بلندیهای جولان را جزو قلمرو اسرائیل به رسمیت شناخته به دنبال شناخت بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل و قطع کمک به فلسطینیان در کرانه باختری به نظر می‌رسد اقدام یکجانبه ای از سوی کاخ سفید باشد که به گفته «فلدمن» برنامه صلح را که مدت‌ها هم هست درباره آن تبلیغات شده را تنها در ۱۰ ثانیه پس از حاصل شدن نابود می‌کند.

نشنال اینترست در پایان می‌نویسد: نتیجه انتخاب اسرائیل هرچه باشد ارتباط آن با واشنگتن را دوستانه حفظ خواهد کرد ولی بعید خواهد بود تل آویو به انجام اقدامات دشوار برای واشنگتن ادامه دهد. رابطه سیاسی ترامپ و نتانیاهو از نظر سیاسی برای هر دو مفید است، به ویژه با سیاست ترامپ که طرفدار نتانیاهو است و برای سیاست او منافع فراوانی به همراه دارد، به ویژه که ترامپ برای حمایت از پایه‌های سیاست نتانیاهو قداست قائل است و خود را موظف به این حمایت آن می‌داند. البته نتایج این سیاست‌ها هنوز در واشنگتن حس نشده است، چنین سیاستی‌هایی ممکن است دوامی نداشته باشد. با توجه به رویدادهای کنونی شرایط برای فلسطینیان غیرقابل تحمل شده است و این بدان معنی است که نتیجه انتخاب نتانیاهو برای سیاستمداران آمریکایی و اسرائیلی، عدم ثباتی خواهد بود که مانند گردباد عمل خواهد کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: