صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۳۲ - ۰۲ فروردين ۱۴۰۰ - 2021 March 22
کد خبر: ۸۱۵۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

نقش قوه‌قضاییه در تحقق شعار سال 1400 چیست؟

سال ۱۴۰۰ با عنوان تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نامگذاری شده است که علاوه بر حمایت‌هایی که به صورت طبیعی باید از تولید صورت بگیرد، مانع زدایی نیز باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، اما نقش قوه‌قضاییه برای مانع زدایی‌ها چیست و دستگاه قضا چگونه می‌تواند به تحقق شعار سال 1400 کمک کند؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ به نظر می‌رسد اصلی‌ترین دلیل و تاکید بر تولید و نامگذاری سال‌ها با چنین عناوینی از سوی رهبر معظم انقلاب معظم انقلاب برای نامگذاری سال‌های انتخاب می‌شود این باشد که تولید تنها مقوله‌ای است که اگر در اقتصاد رونق بگیرد، تمام شاخص‌های اقتصادی از جمله تورم، نرخ بیکاری، رشد اقتصادی و.... را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این جهت یگانه راه خروج کشور از وضعیت فعلی توجه به مقوله تولید است. اما یکی از اتفاقاتی که باید در سال ۱۴۰۰ که با عنوان تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نامگذاری شده اتفاق بیفتد این است که علاوه بر حمایت‌هایی که به صورت طبیعی باید از تولید صورت بگیرد، مانع زدایی نیز باید مورد توجه قرار گیرد، یعنی علاوه بر حمایت‌ها و پشتیبانی‌های صورت گرفته ممکن است فرد یا گروهی برای ورود به تولید آمادگی لازم را داشته باشند، اما موانعی بر سر راه آنها وجود داشته باشد که به رغم علاقه و توانمندی آنها برای ورود به عرصه تولید وجود این موانع، مانع از تحقق این امر شود. لذا یکی از اتفاقاتی که باید در سال ۱۴۰۰ رخ دهد این است که موانع ورود افراد حقیقی و حقوقی به تولید برداشته شود. فکر نکنیم همین که از تولید کننده حمایت شد ماجرا تمام است. بعضی اوقات به رغم حمایت‌های صورت گرفته موانع ورود به تولید آنقدر زیاد است که افراد را پشیمان یا اصطلاحا فرسوده می‌کند.  

 

با توجه به اینکه موضوع تولید بارها و بارها مورد اشاره رهبر معظم انقلاب قرار گرفته و تمام اقتصادهای توسعه یافته به این مهم رسیده‌اند که تولید عامل مهمی در رشد اقتصادی است، لذا موضوع توجه به تولید مسئله جدیدی نیست. رهبر معظم انقلاب شاید بیش از دو دهه است که با عناوین مختلف موضوعاتی مانند توجه به تولید یا ایران بدون نفت را مطرح کرده‌اند یعنی این قبیل موضوعات برای اولین بار نیست که مطرح می‌شود لذا قطعا مطالعات و برنامه‌های مورد نیاز برای تحقق آن در کشور و مراکز پژوهشی و مطالعاتی وجود دارد لذا نیازی به انجام مطالعات جدید یا ایجاد زیرساخت‌ها برای تحقق آن نیست دولت و مجموعه کشور باید از روز اول وارد فاز اجرا و عملیاتی شدن این شعار شوند. نکته دیگر که به نظرم به عنوان عامل اصلی و مهم بازدارنده در راستای توجه به تولید در کشور وجود دارد وضعیت فضای کسب‌وکار در کشور است، در حالی که ایران در شاخص‌هایی چون شاخص توسعه انسانی یا نسبت بدهی به تولید از رتبه های خوبی در سطح جهانی برخوردار است اما جایگاه ایران در فضای کسب‌و‌کار عددی بالاتر از 100 است که نشان دهنده شرایط نامناسب ایران در این شاخص است. این جایگاه یکی از موانع اصلی برای رونق تولید و ورود سرمایه‌های جدید به بخش تولید در اقتصاد ایران است.

 

به نظرمی‌رسد چند نهاد یا سازمان در حوزه تولید نقش اساسی‌تری نسبت به سایر سازمان‌ها بر عهده دارند، مثلا در بخش دولتی وزارتخانه‌هایی مثل وزارت اقتصاد، وزارت صمت و یا بانک مرکزی و در بخش غیردولتی اتاق‌های بازرگانی و مجموعه بخش خصوصی نقش قابل توجهی در  تحقق شعار سال دارند، به طوری که حدود ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور مربوط به فعالیت های وزارت صمت است، پس طبیعتا این وزارتخانه نقش قابل توجهی در رشد تولید ایفا می‌کند یا وزارت اقتصاد به عنوان متولی بخش خصوصی و سازمان مالیاتی و بانک مرکزی به عنوان سیاست‌گذار پولی از نقش قابل توجهی برخوردارند. این وزارتخانه‌ها می‌توانند موانع پیش روی تولید را بردارند. اتاق‌های بازرگانی و بخش خصوصی نیز همینطور، لذا یکی از اقداماتی که برای تحقق شعار سال ضروری است این است که این دستگاه‌ها و نهادها ملزم شوند تا از عملکرد خود گزارش‌های ماهانه، شصت روزه یا حداکثر صد روزه منتشر کنند، یعنی برخی از سازمان یا وزارت خانه ها باید ملزم به انتشار گزارش‌های منظمی شوند تا عملکرد خود را از روز اول فروردین در بازه‌های زمانی مشخصی، گزارش بدهند به این دلیل که موضوع تولید و شعار سال همانطور که گفتم موضوع جدیدی نیست که نهادها به سمت مطالعات موضوع گفته شده برای اجرای آن بروند، بلکه تمام پیش شرط‌ها و مطالعات تحقق شعار سال آماده است، مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی سال‌ها روی این موضوع کار کردند، موانع تولید در کشور و نحوه حمایت از تولید کاملاً شناخته شده است، یعنی  همه چیز مشخص و آماده است و خیلی سریع باید وارد فاز اجرا شد. یعنی اینکه چه اقداماتی از سوی چه نهادهایی اتفاق بیفتد تا حمایت از تولید رخ بدهد، موانع تولید چیست و چه کارهایی می‌توان برای رونق تولید انجام داد کاملا در دسترس و آماده است. لذا  دستگاه‌های اجرایی لازم است از روز اول فروردین به سمت اجرا و عملیاتی کردن شعار سال حرکت کنند.

 

بی‌تردید برای رونق تولید و برداشتن موانع پیش روی تولید، نیازمند طراحی سامانه‌ای هستیم که با مدیریت قوه قضائیه اداره شود تا افراد یا گروه‌هایی که مخل بهبود فضای کسب‌وکار هستند در آن  سامانه اعلام عمومی شده و  مورد بازخواست قرار گیرند، لذا قوه قضاییه می‌تواند نقش زیادی در تحقق شعار سال داشته باشد، قوه قضائیه وظیفه سنگین‌تری بر عهده دارد یعنی باید با کسانی که مانع بهبود فضای کسب‌وکار و فعالیت‌های تولیدی در کشور می‌شوند مقابله کند. این موضوع می‌تواند یکی از مباحث مهم در راستای مانع‌زدایی باشد یعنی علاوه بر اینکه دستگاه‌ها و نهادها حرکت خود را به سمت تولید آغاز می‌کنند، باید با کسانی که ایجاد مانع می‌کنند هم مقابله شود. مجلس هم می‌تواند قوانین جدیدی را در این‌باره مصوب کند یا برخی از قوانین موجود را هم راستا با شعار سال اصلاح کند، ما دارای قوانین خوبی در حوزه تولید هستیم و به نظرم در قوانین مشکلی نداریم، شاید برخی از قوانین نیازمند اصلاح باشند و نیازمند تصویب برخی از قوانین کوچک باشیم اما در مجموع تحقق شعار سال، نیازمند یک حرکت جهادی در سال ١۴٠٠ است.

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
باید گفت ابزار رسیدن به تولید از تقو یت بورس و بارار سرمایه ممکن است