صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۲:۵۶
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۸ - ۰۹ فروردين ۱۴۰۰ - 2021 March 29
کد خبر: ۸۱۹۱۷
مصطفی خوش چشم، تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد؛

ابزار تحریم کارکرد خود را در برابر ایران از دست داده‌ است

مصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل بین الملل در خصوص کارکرد تحریم ها علیه ایران گفت: امریکا در جنگ اقتصادی علیه ایران با گزینه‌های عمده دیگری رو به رو نیست و ابزار تحریم بیش از این توانایی تحقق خواسته‌های آمریکا را ندارد و می‌توان گفت تحریم کارکرد و خاصیت خود را در قبال ایران را از دست داده است.

 

به گزارش راهبرد معاصر، جوبایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا پیش از رسیدن به کاخ سفید وعده بازگشت به برجام را داد، وعده‌ای که  نه تنها محقق نشده بلکه به نظر می‌رسد بایدن هم در دالان‌های تو در توی بی‌انتهایی قدم گذاشته که ترامپ در آن حیران و سرگردان ماند، چرا که اعمال فشار بر ایران به عنوان تازه‌ترین خواست سناتورهای آمریکایی جوبایدن را برای اتخاذ یک تصمیم مناسب درخصوص بازگشت به برجام و برداشتن تحریم ها گیج کرده است. سید مصطفی خوش‌چشم کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌الملل تصویر روشنی از آنچه جمهوری اسلامی ایران در نزاع کنونی بین ایران و آمریکا بر سر بازگشت برجام اتفاق افتاده را در گفت‌و‌گوی پیش رو ترسیم کرده است.

 

سید مصطفی خوش‌چشم کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌الملل در واکنش به درخواست سناتوررهای آمریکایی برای اعمال فشاربه ایران با استفاده از ابزارهای اقتصادی ودیپلماتیک از جو بایدن به راهبرد معاصر گفت: عمده فشار امریکا در استراتژی مهار بر علیه جمهوری اسلامی ایران به ویژه در مقطع کنونی بیشتراز طریق فشارهای اقتصادی و جنگ اقتصادی صورت می‌گیرد، موضوعی که عمدتا از طریق تحریم‌ها اعمال می‌شود اگر چه فشارهای آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران محدود به تحریم نیست، اما  تحریم عمده‌ترین رکن جنگ نیمه سخت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

 

وی در این‌باره تصریح نمود: هر چند آمریکا تلاش می‌کند تا با اعمال تحریم ها فشارهای خود را برای تحقق اهداف مورد نظر خود بر ایران اعمال کند، اما پر واضح است که مقوله‌ای به نام تحریم از دوره زمانی خاصی برای کارآمدی برخورداراست و بعد از گذشت زمان مقرر که در حال حاضر رو به پایان است، افول آن نیز نزدیک می‌شود و به عبارتی اثرات تحریمی رو به کاهش می‌روند.

 

کارشناس مسائل بین‌الملل توضیح داد: اما از آنجایی که آمریکا تمام حوزه‌هایی که تا امروز می‌توانسته درایران اعم از بازیگران اقتصادی تا سیاسی و نهادها وبخش‌های مختلف اقتصادی را مورد تحریم قرار داده بنابراین، امریکا با گزینه‌های عمده دیگری دراین خصوص رو به رو نیست و ابزار تحریم بیش از این قادر به تحقق خواسته‌های آمریکا را ندارد و این خاصیت را از دست داده است چرا که آمریکا نمی‌تواند چندین بار تمام حوزه‌های ممکن اقتصادی که پیشتر تحریم کرده بود را مجددا تحریم کند.

 

خوش چشم درخصوص تلاش‌های آمریکا برای هر گونه خرابکاری درعرصه اقتصاد ایران برای پیشبرد اهداف خود گفت: از طرف دیگر امریکا در حوزه‌های دیگرِ نیمه سخت مثل مداخله ارزی، جاسوسی اقتصادی، جاسوسی صنعتی و در دیگر حوزه‌های نرم و سخت مانند جنگ سایبری، ادراکی، روانی و شناختی در حال کار است و تلاش می‌کند تا از طرق مختلف اهداف خود را درباره ایران محقق کند.

 

وی در این‌باره تصریح کرد: در طول سالیان گذشته در دوران اوباما تاکنون سران آمریکایی تلاش کرده‌اند تا  فشار کار را به حوزه‌های مختلف اقتصادی مانند ارزی و در حقیقت اختلال اقتصادی و جاسوسی صنعتی اقتصادی منتقل کنند یا تلاش‌ها را بیشتر به این زمینه‌ها سوق دهند. مسلم است که آمریکا به دنبال استفاده از فشار حداکثری دوران ترامپ است تا در دوران جوبایدن میوه فشار حداکثری را در زمان بازگشت به برجام یا در حقیقت در زمان مذاکره  با وادار کردن ایران به قبول درخواستهای آمریکا  بچیند، میوه ای با این عنوان " بازگشت ایران به تعهدات هسته ای خود، بدون اینکه آمریکا متحمل هزینه‌ای شود، هزینه‌ای به نام برداشتن تحریم ها"

 

سید مصطفی خوش‌چشم علت فشار سناتورهای آمریکایی اعم از جمهوری خواه و دموکرات را بر آقای جوبایدن اینگونه توضیح داد: آمریکایی‌ها به ویژه سناتورهای جمهوری خواه و دموکرات سعی می‌کنند اقای بایدن را مجاب کنند تا همچنان در وضعیت فعلی بماند و دست از فشارها برندارد استراتژی آمریکا هم به این شکل نیست که آقای بایدن بخواهد دست از فشار بردارد. قطعا آقای بایدن سعی خواهد کرد که با حفظ حداکثر فشار ممکن ایران را به امتیاز دهی وادار کند.

 

وی در این‌باره افزود: در حقیقت در برهه کنونی مسئله قابل توجه جنگ اراده‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و امریکا است، جنگی بسیار سرنوشت‌ساز که هر طرف که برنده جنگ اراده‌ها شود می‌تواند بازی را در دست بگیرد و قوانین بازی و زمین بازی را خود تعیین کند.

 

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطر نشان کرد: طبعا تا زمانی که آمریکا تحریم‌ها را بر علیه جمهوری اسلامی نگه داشته و سعی می‌کند چه در حوزه تحریم و چه در دیگر حوزه‌های اقتصادی مانند خرابکاری و جاسوسی و اقتصادی، صنعتی و مداخله ارزی بر مردم فشار وارد کند تا امتیازهای سیاسی، امنینی و نظامی دریافت کند،حتما باید با فشارهای اعمال شده از سوی آمریکا به دقت مقابله شود  و هیچ گونه امتیازی به طرف آمریکایی داده نشود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: