صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۵۳ - ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - 2021 April 03
کد خبر: ۸۲۴۹۰
منصوری بیدکانی، مدرس دانشگاه و عضو دیده‌بان شفافیت‌وعدالت درگفتگو با «راهبرد معاصر» تشریح کرد:

آیا انتخابات 1400 گره‌ اقتصادی کشور را باز می‌کند؟

منصوری بیدکانی، مدرس دانشگاه در خصوص وضعیت مدیریت اقتصادی دولت گفت: متاسفانه در دو دوره‌ی آقای روحانی بهبودی در راستای حکمرانی اقتصادی ندیدیم و به سبب استمرار سوء استفاده و سفته بازی دولت در حوزه بازار سرمایه، مردم از بورس و فرابورس رنجیده شده و شاهد تشدید شاخص نا اطمینانی به این بازار شد‎ه‌ایم، این اتفاق باعث شد به جای اینکه سرمایه‌های مردم در خدمت تولید قرار گیرد، این سرمایه‌ها در سال99 در آستانه خروج از کشور به وسیله‌ی ارزهای مجازی قرار بگیرد.

 

به گزارش راهبرد معاصر،  بورس اوراق بهادار و صعود دو اتفاق باور نکردنی رشد  بی سابقه تدبیر و یا ضد تدبیر  دولت دکتر روحانی در ساماندهی  بازار سرمایه و حرف و حدیث های به جا مانده از آن و اعتراض کارشناسان اقتصاد و بازار سرمایه به عدم نظارت کارآمد بر صعود و سقوط شاخص کل و هم وزن توام و اعتراضات گسترده و خطرساز موضوعی است که از  چالشی ترین مسائل تاریخ اقتصاد سال99 به حساب می آید.در این میان برخی کارشناسان اقتصاد از احتمال بروز این اتفاقات و حتی احتمال تبدیل شدن به فاز امنیتی خبر داده بودند اما ظاهراً اعتراضات این عزیزان غیرمسموع تلقی شده و پیش بینی هایشان با دیده اغماض نگریسته شده است. یکی از این اساتید دکتر مهدی منصوری بیدکانی استاد اقتصاد دانشگاه مشهد و متخصص بازار سرمایه و عضو دیده بان شفافیت و عدالت است که در مصاحبه های فراوان به نقد سازنده ی مدیریت بازار سرمایه پرداخته اند که در این گفتگو به عملکرد بورس در سال99 و چشم انداز 1400 پرداخته ایم.

 

استاد اقتصاد دانشگاه گفت: رشد هیجانی و خارج از قائده ی تقاضا در اقتصاد اغلب حادث از عوامل غیر قیمتی و به بیان دیگر محصول تحریک عامل انتظارات است که در بورس ایران به خوبی در یک بازی تبلیغاتی بدون توجه به هشدار کارشناسان  اتفاق افتاد

 

وی افزود: در سال های گذشته تشدید تحریم های اقتصادی و افزایش فشار درآمدی بر کشور از عوامل کاهش رشد و تولید داخل بوده و به اقتصاد داخلی آسیب جدی وارد کرده است. دولت که از ابتدای با خیال خوش مذاکره و برداشتن تحریم ها وارد بازی سیاست و اقتصاد شده بود، هیچ گونه برنامه ای برای شرایط جنگی اقتصادی نداشت .بنابراین در اقتصاد ایران که متکی بر درآمد نفتی بوده و هست به جای آنکه با تقویت تولید داخلی و  افزایش صادرات غیر نفتی، آسیب های وارده بر اقتصاد کشور را در مقابل تحریم های اقتصادی به کمترین مقدار خود برسانند وارد راهبرد سفته بازی و جبران کسری بودجه از جیب مردم شد.

 

منصوری بیدکانی اذعان داشت: نتایج پژوهش های مختلف علمی نشان داده است که ریسک سیاسی عامل مهم توسعه بازار سهام است  وحلّ مشکل ریسک سیاسی می­تواند یک عامل مهم توسعه بازارهای سهام در کشورهای در حال توسعه باشد.

 

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: همچنین همین پژوهش ها ثابت کرده اند بهبود کیفیّت نهادهای سیاسی حداقل در دوره کوتاه­مدت و به­ویژه در کشورهای با درآمد کمتر اثر مثبت بر توسعه مالی دارد. بعلاوه اینکه  شواهد نشان می­دهند که تحوّل دموکراتیک، افزایش در توسعه مالی را در پی داشته است.

 

منصوری بیدکانی  ادامه داد:  متاسفانه در دو دوره ی آقای روحانی بهبودی در راستای حکمرانی اقتصادی ندیدیم و به سبب استمرار سو استفاده و سفته بازی دولت در حوزه بازار سرمایه ،مردم از بورس و فرابورس رنجیده و شاهد تشدید شاخص نااطمینانی شدیم و این  اتفاق باعث شد به جای اینکه سرمایه های مردم در خدمت تولید قرار گیرد، این سرمایه ها در سال99 در آستانه خروج از کشور به وسیله ی ارزهای مجازی قرار گرفتند.

 

استاد اقتصاد دانشگاه مشهد اذعان داشت: بارها عرض کرده ام حکمرانی علمی بورس می توانست مرهم مناسبی برای درد تحریم و تامین مالی تولید باشد و بی شک سکوی مطلوبی برای تحقق شعار جهش تولید که قربانی یک بی تدبیری واقعی شد و اگر دولت جدید به بحث اقتصاد و بورس از دریچه ی حکمرانی ننگرد بی شک در اداره اقتصاد دچار بحران می شود حواسمان باشد که این انتخاب با انتخاب های دیگر متمایز است مردم دیگر فرصت اشتباه ندارند، امیدوارم رسانه ها مردم را گمراه نکنند!

 

وی ادامه داد:  بنده معتقدم دولت بعد گره کور بورس و وضعیت آینده آن، با بهبود شاخص نااطمینانی در بستر یک اعتماد و یک دولت مصمم بدون حاشیه اتفاق خواهد افتاد و بی شک دولت باید بداند که استقلال بورس و احتراز از سواستفاده از بانک مرکزی و سیاست های پولی ناکارآمد اولین تله ی وسوسه انگیز در فریب به سوی مهار تورم و یا درمان مقطعی اقتصاد است و بهتر است به خاطر بسپارند که نرخ توّرم بیشترین تأثیر را بر توسعه بخش مالی در کشورهای در حال توسعه دارد

 

منصوری افزود: اگر بنای مذاکره ندارید به جای دست کردن در جیب قشر کم درآمد این پیشنهاد  بنده یک استراتژی کارآمد برای عبور از بحران است. در ادبیات اقتصادی جهان یک نکته پذیرفته وجود دارد که در بحران ها سهمی از مشکل را باید ثروتمندان بر دوش بکشند! به عنوان مثال در قبرس بحران زده ی در شرف سقوط، با فشار اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول سیاست جبران از محل سپرده های در دستور کار قرار گرفت و بانک ها در یک شب تعطیل اعلام شدند و طی 15 روزی که همه ی بانک ها را تعطیل کرده بودند چهل و هفت درصد کل سپرده های بیش از 100هزار یورو را تصاحب کردند.

 

دکتر منصوری بیدکانی ادامه داد: در کنار پیشنهاد فوق به یادتان باشد اندازۀ دولت اثر منفی و حکمرانی خوب اثر مثبت بر توسعه بخش مالی کشور ایران دارد البته باید اضافه کنم که حاکمیّت هم قانون اثر مثبت و معنی­داری بر بازدۀ شاخص قیمت سهام دارد که این قضیه به  قلت سواد بورسی مجلس شورای اسلامی در بحث نظارت باز می گردد که متاسفانه متولیان نظارت بر بورس کشور اغلی بورس نمی دانند حتی بنده در صحبت با یکی از این آقایان که دکتری اقتصاد هم دارد متوجه شدم که فرق مقاومت و حمایت را نمیدانند! حالا می خواهید با چنین گل و بلبلی کشور در زمینه بورس رشد کند؟؟؟

 

این استاد اقتصاد دانشگاه ادامه داد: دقت بفرمائید به عقیده حقیر هنر ملموس این دولت در این سال ها عبارت است از استفاده نادرست از اختيارات اعطا شده در جهت منافع شخصی و تعرض به نجابت مردم بود در بورس مطلعین و خودی ها گریختند و مستضعفین ماندند و خانه ها و ماشین ها و اندک پس اندازشان را در قتلگاه بورس در کمال ناباوری تقدیم بی تدبیری کردند بسیاری از مردم با عنایت به فرمایش حضرت آقا سرمایه خود را وارد بازار بورس کردند و ظاهراً این دولت برایش خط قرمزی وجود ندارد و بنده قائل به این هستم که دولت در دو حوزه برجام و بازار سرمایه عمیقاً به رهبری ظلم کرده است و رهبری را هزینه کرده است و آقا مناعت طبع و گذشت به خرج داده اند

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: