صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - 2021 April 04
کد خبر: ۸۲۵۲۴
«راهبرد معاصر» از واکنش‌های فعالان مجازی به سریال گاندو -2 گزارش میدهد:

پاسخ مخاطبان به هجمه مسئولان دولتی علیه مجموعه تلویزیونی گاندو 2

مجموعه تلویزونی گاندو-2 در قسمت اول خود به ماجرای دستگیری روح الله زم مدیر سایت و کانال معاند آمد نیوز و پس از آن به ماجرای جاسوسی از تیم مذاکره کننده هسته‌ای در جریان مذاکرات هسته‌ای (برجام) پرداخته است. موضوع این مجموعه تلویزیونی موجب شد تا مسئولان دولتی به این مجموعه محبوب و پرطرفدار تلویزیونی هجمه‎‌هایی را وارد کنند.

 

به گزارش راهبرد معاصر، نوروز 1400 طبق روال گذشته صداوسیما با برنامه‌های متنوعی به استقبال بهار رفت، مجموعه تلویزیونی پرطرفدار نون خ از شبکه یک سیما، نوروز رنگی از شبکه پنج سیما، سری دوم مجموعه گاندو از  شبکه سه، همبازی از شبکه دو سیما برای مخاطبان نوروزی صداوسیما پخش شد. براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما، «عصر جدید» شبکه سه با ۷۰.۵ درصد مخاطب در راس برنامه‌های تحویل سال قرار گرفت و سریال «نون خ» پربیننده ترین سریال نوروزی در هفته اول شد. بعد از «نون خ»، سریال «گاندو ۲» با ۵۵.۸ درصد مخاطب و رضایت ۸۷.۶ درصدی درحد زیاد در رتبه دوم سریال‌های هفته اول نوروز ۱۴۰۰ قرار گرفته و تاکنون بالاترین نصاب بیننده در سریال‌های پلیسی و امنیتی در بین دیگر سریال‌های پخش شده از صداوسیما در ادوار مختلف را به نام خود ثبت کرده است.

 

 نظرسنجی گوگل، ۹۴ درصد شرکت‌کنندگان، سریال «گاندو ۲» را پسندیده‌اند

 

مجموعه تلویزونی گاندو-2 در قسمت اول خود به ماجرای دستگیری روح الله زم مدیر سایت و کانال معاند آمد نیوز و پس از آن به ماجرای جاسوسی از تیم مذاکره کننده هسته‌ای در جریان مذاکرات هسته‌ای (برجام) پرداخته است. موضوع این مجموعه تلویزیونی موجب شد تا مسئولان دولتی به این مجموعه محبوب و پرطرفدار تلویزیونی هجمه‎‌هایی را وارد کنند.

 

فشار‌های مسئولان دولت پس از پخش قسمت‌ چهارم این مجموعه تلویزیونی باعث شد؛ علی رغم اینکه سریال «گاندو2» هر شب ساعت 20:45 روی آنتن می رود، قسمت پنجم این سریال با تاخیر زیادی روی آنتن رفته و موجب نارضایتی مخاطبان صداوسیما شود. تاخیر در پخش قسمت پنجم گاند-2 در حالی صورت پذیرفت، که قرار بود در این قسمت سریال به بحث جاسوسی در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای پرداخته شود. در نهایت این سریال با تاخیر حدود 45 دقیقه ای روانه آنتن شد و  بخش هایی که کلمه «تیم مذاکره‌کننده» استفاده شده بود، تغییر یافته و لغت تیم از دیالوگها حذف شده شود. تاخیر در پخش سریال «گاندو2» منجر شد بخش خبری ساعت 22 شبکه سه سیما در تاریخ چهارم فروندین ماه با تاخیر روی آنتن برود.

 

در این میان «وحید رهبانی» نقش اول این مجموعه تلویزیونی در واکنش به تاخیر پخش این سریال در کنداکتور صداوسیما و حذف واژه «تیم مذاکره کننده» ازدیالوگ‌های آن در فضای مجازی واکنش نشان دهد.

 

واکنش بازیگر گاندو به ماجرای تاخیر در پخش سریال گاندو-2

 

حسام الدین آشنا مشاور رییس جمهور هم در توییتی نوشت: «هزار سریال بسازید و مسخره کنید، همه باد هوا می شود. ولی خط لوله ای که صادرات نفت ایران را از تنگه هرمز و خلیج فارس بی نیاز ميکند برای این کشور باقى می ماند.»

 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در توییت دیگری در  یک واکنش تند نوشت: «کارنامه کشور در رسانه رسمی در قالب خبر، گزارش، مصاحبه، فیلم مستند، سریال‌های سریالی! چنین است: مسوولان چپاولگر اموال عمومی و جاسوس خارجی هستند! آیا با این سطح از تبلیغات منفی در تدارک مشارکت حداکثری هستند؟»

 

 

حمله ظریف به گاندو در اتاق‌گفتگوی یک شبکه‌اجتماعی جدید (کلاب هاوس)

وزیر امور خارجه، وزیر ارتباطات و تیمی از وزارت خارجه در روز چهارشنبه ۱۱ فروردین در شبکه اجتماعی جدید «کلاب هاوس» در یک دورهمی شبانه که ۳ ساعت به طول انجامید پاسخگوی پرسش‌های فعالان سیاسی و رسانه‌ای بودند‌. ظریف در این نشست با اشاره به سریال گاندو، گفت: مردم حق دارند درباره محتوای توافق ۲۵ ساله با چین نگران باشند. برخی از این بی‌اعتمادی‌ها را گاندوسازها ایجاد می‌کنند. گاندو از اول تا آخر دروغ است. شما (خطاب به سید محمود رضوی) که فیلم‌ساز هستی و من خودم به‌خاطر «ماجرای نیمروز» به فیلم شما جایزه دادم، بیا یک فیلم درباره بدبختی‌های من در وزارت خارجه بساز تا ببینیم چه کسی حاضر می‌شود پخش کند؛ آن هم فیلمی که حتی یک دروغ و اتهام هم نداشته باشد. درباره شکایت از گاندوسازان باید بگویم، ما به اندازه کافی گرفتاری داریم که وارد کاری که نتیجه ندارد، نشویم. آخرین موضع من درباره نامزدی‌ام در انتخابات فرقی با اولین موضعم نکرده است. اگر دوستان گاندوساز اجازه بدهند، کار فعلی‌ام در سیاست خارجی را انجام می‌دهم.

 

 

شب گذشته نیز این مجموعه تلویزیونی در اواسط پخش ناگهان متوقف شد و ادامه آن پس از حدود ۱۵ دقیقه روی آنتن رفت. همزمان مشاور رییس شبکه سه از فشارهای گسترده به صداوسیما بابت پخش گاندو خبر داد. همچنین مدیر گروه سریال شبکه نیز خبر داده بود که پخش «سریال گاندو ۲» از این پس متوقف شده و نمایش قسمت‌های بعدی آن به بعد از انتخابات موکول خواهد شد.

 

مجتبی امینی تهیه کننده این مجموعه تلویزیونی نیز در پاسخ به اظهارات وزیر امورخارجه در یک رشته توییت با انتشار تصویر معنادار از ظریف در صفحه خود، نوشت: سریال گاندو «دروغ» نبوده و نیست. "گاندو" صدای در گلو مانده مردم است... نمایش«خیانت»و«فریبکاری» آمریکا و انگلیس است. دروغ،تضمین امضای جان کری بود... دروغ،وعده های آمریکا و انگلیس برای برداشته شدن همه تحریم‌ها بود... دروغ،وعده های رونق اقتصادی است... که نتیجه آن کوچک شدن سفره مردم بوده است... گاندو بر اساس اسناد واقعی ساخته شده... اسناد و مدارکی که پشتوانه پژوهشی نگارش فیلم نامه بوده را، در فیلم مستندی در اختیار مردم قرار خواهیم داد.

 

 

رشته توییت مجتبی امینی تهیه کننده‌ گاندو با استقبال گسترده کاربران توییتری قرار گرفت، این رشته توییت در مدت کوتاهی (کمتر از یک روز) در مجموع بیش از  9 هزار  پسند را از آن خود کرد.

 

در پی ایجاد این حواشی از سوی مسئولان دولتی برای مجموعه پلیسی و امنیتی محبوب گاندو – 2 کاربران فضای مجازی با راه اندازی یک کارزار خودجوش توییتری با هشتگ‌ #گاندوسازان_مچکریم از عوامل و دست اندرکاران این سریال تقدیر و تشکر کردند. کاربران فضای مجازی با انتشار تصاویری از بازیگران و بخش‌های برجسته آن نظیر (سکانس جالب گاندو درباره انگیزه غربی‌ها از رصد روابط تجاری و بانکی جهان در غالب FATF، گلایه دولتی‌ها از انتقادات به برجام، عملیات خنثی‌سازی ترور وزیر خارجه روسیه در قلب پایتخت، سکانس کنایه به مسئولان ارشد کشور با دیالوگ "بارها بابت جاسوسی موسی‌پور تذکر دادم. می‌گفت ان‌قدر به مذاکرات بدبین نباشید، بذارید زودتر امضا شه که کشور از بحران خارج شه. آنچنان رونق اقتصادی در جامعه شکل بگیره که فلان و بهمان!"، بازسازی عملیات توقیف نفتکش انگلیسی در خلیج‌فارس توسط سپاه و ارتش و سکانس انتقال «روح‌الله زم» به تهران پس از دستگیری در قسمت اول) ضمن انتقاد از حمله مسئولان دولتی به گاندو -2 خواستار پخش سریعتر ادامه آن از صداو سیما و همچنین ساخت فصل‌های بعدی این مجموعه تلویزیونی شدند.

 

لازم به توضیح است؛ تاکنون بیش از 19 هزار توییت و ریتوییت با کلیدواژه #گاندوسازان_مچکریم از سوی کاربران فضای مجازی در توییتر فارسی منتشر شده است.

 

در ادامه برخی ازمحبوب‌ترین توییت‌های کاربران فضای مجازی را مرور می‌کنیم:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: