صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - 2021 April 07
کد خبر: ۸۲۷۷۶
«یادداشت اختصاص» مهدی سلطان محمدی، کارشناس بازار مسکن؛

عامل اصلی افزایش قیمت مسکن طی یک سال گذشته چیست؟

با توجه به شرایط اقتصادی کشور در سال گذشته اعم از کاهش فروش نفت و درآمدهای نفتی، حجم شدید افزایش نقدینگی و کسری بودجه دولت که یکی پس از دیگری مشکلات متعددی را بر اقتصاد تحمیل کرد و در نتیجه آن ارزش پول ملی به شدت افت کرد، لذا کشور با مشکلات متعددی مواجه است که در افزایش قیمت ها از جمله نرخ مسکن نیز بسیار تاثیر گذار است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛  افزایش قیمت مسکن در دهه های گذشته بیشتر از هر موضوعی وابسته به افزایش قیمت ارز و متغیرهای اقتصادی است که بر قیمت کالاها و خدمات مختلف به شدت تاثیر می گذارند، لذا مسکن نیز مانند سایر بخش ها و حوزه های اقتصادی که  از افزایش نرخ ارز متاثر می شود، در طی سال های گذشته بخصوص در سال 99 روند افزایش قیمت را طی کرده است. براساس آمارها قیمت مسکن در سال گذشته نزدیک به 94 درصد افزایش داشته است بنحوی که نسبت قیمت هر متر مربع مسکن در سال 98 که 15 میلیون تومان قیمت گذاری شده بود در سال 99 به مرز 30 میلیون تومان رسید. روند افزایشی که در نگاه اول عجیب به نظر می رسد، چرا که توان خانه دار شدن برای اقشار مختلف بخصوص متوسط به پایین جامعه را به شدت کاهش داده یا از بین می برد.

 

از سوی دیگر یکی از مهمترین دلایل افزایش نرخ مسکن که آن هم به نوعی تابع افزایش نرخ ارز است افزوده شدن انتظارات تورمی در جامعه است که بعد از افزایش نرخ ارز وایجاد هر گونه تورمی، انتظارات تورمی در همه کالاها و خدمات افزایش می یابد.

 

با توجه به شرایط اقتصادی کشور در سال گذشته اعم از کاهش فروش نفت و درآمدهای نفتی، حجم شدید افزایش نقدینگی و کسری بودجه دولت که یکی پس از دیگری مشکلات متعددی را بر اقتصاد تحمیل کرد و در نتیجه آن ارزش پول ملی به شدت افت کرد، لذا کشور با مشکلات متعددی مواجه است که در افزایش نرخ قیمت ها از جمله نرخ مسکن نیز بسیار تاثیر گذار است.

 

کنشگران اقتصادی در طی سال های گذشته با توجه به روند افزایش نرخ ارز و تحمیل فشارهای تحریمی و ناکارآمدی مدیریتی در عرصه های مختلف اقتصاد و در بخش مسکن به این نتیجه رسیدند که مسکن روند افزایش قیمتی را طی خواهد کرد. کاهش نرخ بهره بانکی درسال جاری نیز یکی از مولفه های مهم در افزایش سوداگری در همه بخش ها، بخصوص در هدایت سرمایه ها به سمت بازار مسکن به دلیل سود آوری آن بود.

 

به هر حال کاهش ارزش پول ملی و کاهش نرخ بهره بانکی دست به دست هم داد تا مردم تلاش کنند سرمایه ها، پس اندازها و منابع مالی خود را به خرید دارایی هایی اختصاص دهند که حافظ قدرت خرید آنها باشد.

 

به هر حال بازار مسکن، بازار ارز، بورس و سایر بازارها در چند سال گذشته بخصوص یکی دو سال گذشته بیشترین سود را نصیب سرمایه گذاران خود کرده اند، بنحوی که سود بازار سرمایه نسبت به سال های قبل افزایش دو سه برابری داشت، ضمن اینکه بازار ارز هم روند افزایش قیمت را تجربه کرده است. این موضوع در بازارهای مختلف دیده شد لذا می توان گفت افزایش هایی که در بازارهای مختلف بخصوص در حوزه دارایی‌های سرمایه‌ای رخ داده، عمدتاً  ناشی از سیاست گذاری های ارزی و اقتصادی است که بازار مسکن نیز از این موضوع مستثنی نبوده است، به این دلیل می توان گفت افزایش قیمت مسکن نیز با توجه به نرخ تورم در سال گذشته قابل توجیه است.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: