صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - 2021 April 07
کد خبر: ۸۲۹۷۱
تعداد نظرات: ۹ نظر

جزئیات بسته معیشتی ماه رمضان ۱۴۰۰ / به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

حسن روحانی رئیس جمهور کشور از ارائه بسته معیشتی ماه رمضان ۱۴۰۰ خبر داد که جزئیات بیشتر آن را مورد بررسی قرار دادیم.

به گزارش راهبرد معاصر؛ دویست و پانزدهمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت روز سه شنبه به ریاست رئیس جمهور برگزار شد و حسن روحانی در آستانه ماه مبارک رمضان از حمایت دولت از اقشار آسیب پذیر تر در برابر تکانه های شدید اقتصادی خبر داد. حسن روحانی درباره جزئیات بیشتر این طرح گفت که بسته معیشتی ماه رمضان 1400 به دهک های پایین تر جامعه و به منظور حمایت بیشتر دولت از این قشر پرداخت خواهد شد. در ادامه جزئیات بسته معیشتی ماه رمضان را با هم می خوانیم.

 

رئیس‌جمهور در این جلسه با بیان اینکه حمایت از معیشت مردم همواره اولویت دولت تدبیر و امید بوده است، گفت: دولت در سال ۱۳۹۹ طرح‌های حمایتی مختلفی را اجرا کرد و در بودجه سال ۱۴۰۰ نیز منابع قابل توجهی برای این امر اختصاص یافته است.

 

حمایت ویژه دولت از اقشار آسیب پذیر در ماه رمضان

 

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دولت در آستانه ماه مبارک رمضان برای گروه‌های آسیب پذیر بسته معیشتی تدارک دیده است، افزود: این کمک‌ها تداوم خواهد یافت تا دولت در برابر تکانه‌های اقتصادی یاری‌گر مردم باشد و مردم عزیز، بالاخص اقشار آسیب پذیر اطمینان خاطر داشته باشند که دولت هیچگاه آنها را فراموش نکرده و نخواهد کرد.

 

در ادامه این جلسه طرح پیشنهادی «سامانه الکترونیکی نظام بانکی کشور در زمینه کارت اعتباری» مورد بررسی قرار گرفت.

 

 

خبر خوب رئیس جمهور از بسته‌های معیشتی در ماه رمضان برای کمک به مردم/ فیلم

 

 

 

رئیس‌جمهور با قدردانی از اقدامات انجام شده در طول یکسال گذشته برای آماده سازی بستر ارائه تسهیلات بانکی با استفاده از کارت اعتباری، گفت: بی شک الگوی تسهیلات دهی نظام بانکی کشور نیز تغییر می‌کند که امید است با آماده سازی سامانه امضای دیجیتال در نظام بانکی گام جدیدی در راستای رونق بازار و افزایش تولید و راهبرد کلی ساماندهی نظام الکترونیک کشور توسط نظام بانکی برداشته شود.

 

روحانی افزود: با اجرای این طرح گشایش مهمی برای تولیدکنندگان در زنجیره تأمین صورت خواهد گرفت و هزینه تأمین مالی برای تولید کاهش قابل توجهی خواهد یافت که یکی از مصادیق بارز مانع زدایی از تولید در آغاز سال ۱۴۰۰ خواهد بود.

 

 

یارانه‌های سال ۱۴۰۰ کدامند؟ 

 
با پایان یافتن یارانه معیشتی کرونا، در سال۱۴۰۰ دو یارانه به حساب خانوار واریز خواهد شد؛ یارانه نقدی و یارانه معیشتی. هر چند که یارانه مستقیم، بهترین راهکار برای حمایت از خانوارهای کم‌درآمد است اما اشکالات ساختاری موجب شده، این رویکرد کارایی لازم را نداشته باشد؛ به عنوان مثال ثابت ماندن یارانه نقدی موجب شده قدرت خرید آن بیش از ۸۸درصد کاهش یابد.
 

تا اسفند ماه سال گذشته سه یارانه نقدی از سوی دولت پرداخت می‌شد؛ یارانه نقدی، یارانه معیشتی و یارانه معیشتی کرونا. اما با پایان سال 98 اعلام شد که پرداخت یارانه معشیتی کرونا که فقط 4مرحله ادامه داشت، دیگر ادامه ندارد؛ بنابراین یارانه معیشتی و یارانه نقدی تنها یارانه‌هایی هستند که در سال1400 پرداخت خواهند شد.

 

یارانه نقدی


اولین یارانه نقدی در اواخر دهه80 پرداخت شد و تاکنون نیز ادامه دارد. با وجود اینکه بیش از ده سال از پرداخت اولین یارانه نقدی می‌گذرد، مبلغ آن هنوز تغییری نداشته و همان 45هزار و 500تومانی است که در اولین مرحله پرداخت شد. با توجه به تورم‌های یک دهه گذشته، این میزان یارانه نقدی قدرت خرید خود را از دست داده‌است و عملاً اثرگذاری قابل توجهی بر معیشت خانوارها ندارد. قدرت خرید نقدی طی این سال‌ها بیش از 88درصد کاهش یافته‌است؛ به بیان دیگر اگر بخواهیم قدرت خرید 45 هزار و 500 تومان آذر ماه 1389 را به خانوار بدهیم، باید یارانه نقدی به بیش از 390هزار تومان در پایان اسفند ماه 1399 افزایش یابد. نمودار زیر قدرت یارانه نقدی را طی این سال‌ها نشان می‌دهد:


البته این تنها ایراد یارانه نقدی نیست؛ یکی از اساسی‌ترین انتقادات به این طرح دامنه مشمولان یارانه است. به بیان دیگر، بسیاری از خانوارها که جزو دهک‌های بالای درآمدی هستند نیز هر ماه یارانه دریافت می‌کنند. با توجه به هدف اصلی یارانه‌ها که همان کمک به اقشار ضعیف جامعه و برقراری عدالت اجتماعی است، این موضوع با ماهیت آن کاملاً در تضاد است.

 

هر ساله هنگام بررسی لایحه بودجه دو بحث در مورد یارانه نقدی مطرح می‌شود؛ یکی افزایش مبلغ یارانه و دیگری حذف دهک‌های پردرآمد. امسال نیز طبق روال گذشته، این مباحث دوباره مطرح شد و البته نتیجه نیز همانند سال‌های گذشته تغییری پیدا نکرد و یارانه نقدی همان 45هزار و 500 باقی ماند. البته امسال یک تغییر نسبت به سال‌های گذشته داشت. هر سال در قانون بودجه دولت مکلف به حذف پردرآمدها از لیست یارانه بگیران می‌شد. هر چند هیچ اقدام عملی در این خصوص صورت نمی‌گرفت، با این وجود دولت بر روی کاغذ ملزم به این کار بود. در بودجه1400 این الزام نیز حذف شد و دولت تکلیفی برای حذف دهک‌های پر درآمد نخواهد داشت تا روال معیوب پرداخت یارانه بدون هیچ اصلاحی ادامه داشته باشد.

 

یارانه معیشتی

 


یارانه معیشتی برای نخستین بار آذر ماه98 به حساب سرپرست خانوارهای مشمول واریر شد؛ آغاز پرداخت این یارانه به افزایش قیمت بنزین در آبان98 باز می‌گردد. پس از افزایش قیمت بنزین، درآمدهای حاصل از آن 30هزار میلیارد تومان اعلام شد و براین اساس، مقرر شد تا این رقم به 60میلیون ایرانی در قالب یارانه معیشتی اختصاص یابد.

 

هفدهمین مرحله از این یارانه نیز به عنوان اولین یارانه معیشتی سال1400 در دهم فروردین ماه واریز شد و مرحله هجدهم آن در اردیبهشت ماه امسال اجرایی خواهد شد.

 

گفتنی است که مبلغ این یارانه بین 55 تا 205هزار تومان متغیر خواهد بود؛ بدین صورت که خانوارهای یک نفره 55هزار تومان، خانوارهای دو نفره 103هزار تومان، خانوارهای سه نفره 138هزار تومان، خانوارهای چهار نفره 172هزار تومان و خانوارهای پنج نفره 205هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند.

 

یارانه‌ای که حذف شد


یارانه معیشتی کرونا برای اولین بار در آذر ماه 1399 پرداخت و مقرر شد تا پایان سال گذشته ادامه یابد؛ این یارانه معیشتی در راستای حمایت از اقشار آسیب‌دیده از کرونا اجرایی شد. یارانه‌ای که حواشی و اعتراضات زیادی را نیز با خود به دنبال داشت و بسیاری معتقد بودند با وجود نیازمند بودن، مشمول یارانه معیشتی کرونا نشدند.

 

یارانه معیشتی کرونا، در مبالغ 100 و 120هزار تومانی تصویب شده‌بود؛ اعضای کمیته امداد و سایر نهادهای حمایتی از جمله افرادی بودند که یارانه 120هزار تومان دریافت کردند و یارانه 100هزار تومانی نیز به افرادی که دارای شرایطی چون بیمه پرداز نبودن، نداشتن درآمد ثابت، شاخص‌های پایین درآمدی و... بودند تعلق می‌گرفت؛ شروطی که بسیاری از نیارمندان را از چرخه دریافت این یارانه حذف می‌کرد و بار دیگر خلع یک سیستم جامع اطلاعاتی را بیش از گذشته آشکار کرد. آخرین مرحله از این یارانه نیز در اواخر اسفند ماه سال گذشته به حساب سرپرست خانوارها واریز شد./ اقتصاد انلاین

 

یارانه جدید در سال ۱۴۰۰/ یارانه با عنوان یارانه تولید در سال ۱۴۰۰ +فیلم

 

سخنگوی کمسیون تلفیق لایحه بودجه: یارانه نقدی سال ۱۴۰۰ در دو سقف پرداخت می شود.
 
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۰۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
ای بابا من که شوهرم بیکار درآمدی نداریم خودم تحت پوشش هستم این پول یارانه به کجا زندگیم بزنم به آب و برق وگاز یا شکم
حمید پاپی
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
با سلام
شما برای فروشگاههای زنجیره ای که هم کم فروشی دارند و هم گرانفروشی رانت ایجاد نموده اید چون متعلق به آقازاده ها هستند.
اگر راست می گویید کارتهای اعتباری باید آزاد باشند و مردم از هرجا که خواستند و هرچه نیاز داشتند خرید کنند.
ناشناس
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
توروخدا بفکر ما ملت باشید ما از همه چیز محروم شدیم از جمله لباس میوه
ناشناس
۰۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
ما سهام عدالت نداریم ما چه گناهی کردیم ک نمیتونیم ازاین کارت اعتباری استفاده کنیم شدیدا هم نیاز داریم تورو خدا ی فکری بحال کسایی ک سهام عدالت ندارن بکنید
محمد
۰۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
خجالت بکشید همه چی 100 برابر گران شده یارانه همان 45تومان باقی مانده 10 سال این یارانه ها افزایش نیافته واقعا چه منطقی پشت این کاره خدا میداند برای وجهه خود شما خوب نیست برای حقوقهای خودتان بودجه هست ولی برای یارانه که اکثرا افراد آسیب پذیر جامعه چشم به آن دوخته اند بودجه ندارید پس عدالت کجاست با 45تومان نمیشه یک مرغ خرید شماها مسلمانبد بوی از اسلام وانسانیت برده آید فکر نکنم
هیلی
۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
شما به فقیر فقر کمک نمیکنید گور به گور شده ها
ناشناس
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
اینم مثل عیدی که قرار بود بده دروغه دل خودتونو خوش نکنید
طاها
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
طبق معمول به کمیته امداد و بهزیستی تعلق میگیره وبه ما تعلق نمیگیره
مرتضی
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
کدوم یارانه همچی گرون شده ولی یارانه همون هست جریمه راهنمایی رانندگی طبق الان گرون میکنند ولی یارانه مردم طبق همون ۴۵۵۰۰هست این ظلم نیست این بی عدالتی نیست اون هم تو این بیماری و گرونی مگه نگفتند ما یارانه میدیم کسی که از منابع کم استفاده میکنه ما صادر میکنیم یارانه رو به مردم میدیم و اون کسی که بیشتر استفاده میکنه باید پول بیشتری پرداخت کند پس چی شد این قانون یارانه فقط تنبون هست که پایین میاد تو این مملکت