صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - 2021 April 11
کد خبر: ۸۳۳۲۵
«یادداشت اختصاصی» احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه؛

تحولات برجامی و پیش بینی 3 وضعیت برای بازار سرمایه

بسیاری از سرمایه‌گذاران و علاقمندان به سرمایه‌گذاری در بورس یک بار دیگر نگران عواقب سیاسی برجام و تاثیرگذاری آن بر روند بازار سهام و سرمایه ایران هستند. اما آنچه به لحاظ سیاسی برای بازارهای مختلف و آینده بورس ایران می توان تصور کرد خالی از سه حالت نیست.

 

به گزارش راهبرد معاصر، بازار سرمایه از ابتدای سال 1400 نوسانات ضعیفی را تجربه کرده است. بسیاری از سرمایه‌گذاران و علاقمندان به سرمایه‌گذاری در بورس یک بار دیگر نگران عواقب سیاسی برجام و تاثیرگذاری آن بر روند بازار سهام و سرمایه ایران هستند اما آنچه به لحاظ سیاسی برای بازارهای مختلف و آینده بورس ایران می توان تصور کرد خالی از سه حالت نیست.

 

اولین حالتی که با برگزاری نشست وین و بازگشت ایران و آمریکا به میز مذاکره هر چند جدای از یکدیگر برای بازار سرمایه می‌توان تصور کرد بازگشت سریع و بلافاصله طرفین به برجام است. در این حالت اگر مفروض ما بازگشت دو طرفه آمریکا و ایران به برجام تا یک ماه آینده باشد در این حالت می‌توان انتظار کاهش نرخ دلار را به زیر 20هزار تومان داشت، هر چند می‌توان پیش بینی کرد دراین صورت نرخ ارز می‌تواند نزدیک به 22 هزار تومان تثبیت شود.

 

اگر نرخ ارز روی 20 هزار تومان تثبیت شود با توجه به دلار محور بودن بازار سرمایه می‌توان پیش‌بینی کرد که با تثبیت دلار روی 22 هزار تومان در انتهای سال 1400 بازار شاخص 1 میلیون و 800 هزار واحد را داشته باشد اما در صورتی که دلار به زیر 20 هزار تومان برسد چون امکان بازدهی و سودآوری از بازار گرفته شده، قطعا شاخص در بازار سهام در حوالی 1 میلیون و 200 هزار واحد سقف باقی می‌ماند، ضمن اینکه کف شاخص می تواند تا عدد 1 میلیون هم کاهش را تجربه کند، کاهش شاخص منوط به بازگشت سریع دو طرف ظرف یک ماه آینده به برجام است وقتی که آمریکا لغو کلیه تحریم‌ها و تعهد به انجام وظایف خود را حول محور مفاد برجام قبول کند و بدان پایبند بماند.

 

وضعیت دومی که متعاقب آن درباره بازار سرمایه می‌توان پیش‌بینی کرد طولانی شدن مذاکرات برجام است، هر چه قدر این موضوع زمان بر شود یعنی به نیمه دوم سال جاری موکول شود با توجه به افزایش حجم نقدینگی که در شش ماه اول سال جاری با توجه به کسری که دولت در بودجه امسال دارد قطعا دلار به زیر 20 هزار تومان سقوط نمی‌کند و روی 23 هزار تومان باقی می‌ماند، در چنین حالتی شاخص به 1 میلیون  و 800 هزار واحد می‌رسد، لذا در این صورت نمی‌توان عدد پایینی برای شاخص متصور شد.

 

حالت سوم بی‌عملی در مذاکرات و عدم نتیجه‌گیری قطعی در روند بازگشت آمریکا به برجام است؛ این حالت قطعا منجر به مسموم شدن فضای اقتصادی کشور و به تبع آن بازار سرمایه می‌شود چرا که ابهامات حول مسائل اقتصادی و شفافیت اقتصاد را افزایش می‌دهد. ورود کشورهای اروپایی به بحث بازگشت ایران و آمریکا به برجام که از دید فعالین بازار موضوع خوبی بود در وضعیت به نتیجه نرسیدن برجام احتمال تشدید تحریم‌ها را افزایش می‌دهد، لذا امیدواری به فعالیت‌های اقتصادی بین‌المللی کاهش می‌یابد. در چنین شرایطی با توجه به تشدید تحریم‌ها و کاهش تولید و فروش و فشارهای تورمی بر جامعه، نمی‌توان عدد خاصی را برای شاخص بورس تعیین کرد، بنابراین دراین زمان فعالان اقتصادی منتظر نتیجه مجموعه عوامل کلان اقتصاد خواهند بود، لذا آن زمان است که می‌توان دورنمایی برای وضعیت بورس متصور شد.

 

به هر حال اکثر تحلیلگران بازار سرمایه بر این باور هستند، یعنی محاسبات آنها نشان می دهد که دلار زیر 22 هزار تومان تثبیت نمی‌شود، در چنین شرایطی شاخص رو به بالا خواهد بود، بنابراین تا پایان سال می‌توان بازدهی 40 درصدی را برای بازار سرمایه پیش‌بینی کرد، اما به  تدریج و گام به گام که فشار فروش از ناحیه سهام عدالت یا فروش سهام دولت به صورت خرده فروشی صورت نگیرد یعنی بین عرضه و تقاضا تعادل وجود داشته باشد، بازار از نظر بنیادی و  P برE که در حال حاضر بر روی عدد 6 است مشکلی نخواهد داشت؛ مشروط بر اینکه با توجه به شرایط کلان اقتصاد عدد ارز روی 22 هزار تومان باقی بماند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: