صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۰:۲۵
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - 2021 April 11
کد خبر: ۸۳۳۵۷
محمدجواد حق‌شناس، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگو با راهبرد معاصر عنوان کرد:

اصلاح‌طلبان منتظر معرفی نامزد رسمی جریان اصولگرا هستند

محمدجواد حق‌شناس، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص انتخابات 1400 گفت: گزینه نهایی اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری بستگی به معرفی رسمی نامزد جریان اصولگرا دارد، چرا که اصلاح طلبان برای اجماع و پیروزی در انتخابات نیازمند به شناخت دقیق جریان رقیب هستند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ در سال جاری انتخابات مهم ریاست جمهوری برگزار خواهد شد از این رو جریان‌های سیاسی و نیروهای مردمی رفته رفته درگیر فضای سیاسی ناشی از این انتخابات سرنوشت ساز و مهم خواهند شد، با این حال تاکنون جریان‌های سیاسی موثر کشور (اصلاح‌طلبان و اصولگرایان) کاندیدای مطلوب خود را معرفی نکرده‌اند و صرفا بر اساس گمانه‌زنی‌های فعالان سیاسی و رسانه‌ای هر یک از این جریان‌ها تحلیل‌هایی از حضور برخی‌چهره‌های سیاسی عنوان شده است، هرچند برخی از چهره‌های سیاسی برجسته کشور به صورت تلویحی اعلام آمادگی خود را برای حضور در انتخابات 1400 بیان کرده‌اند اما هیچ جریان سیاسی تاکنون کاندیدای مطلوب خود را به عنوان کاندیدای رسمی جریان سیاسی خود معرفی نکرده است، در همین خصوص راهبرد معاصر  با محمدجواد حق‌شناس فعال سیاسی اصلاح‌طلب به گفتگو نشسته است. در ادامه این مطلب نظر این کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب را مرور خواهیم کرد:

 

محمدجواد حق‌شناس، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با راهبرد معاصر، درباره انتخابات پیش رو گفت: با توجه به شرایط حاکم بر انتخابات ریاست جمهوری، باید آن را به مثابه مسابقات ورزشی دانست. اگر مسابقات فوتبال یا لیگ‌های جمعی همانند والیبال و بسکتبال را دنبال کنیم معمولاً می‌بینیم که وظیفه کادر رهبری و سرمربیان و سرپرستان تیم ها برای تنظیم نهایی ترکیب در روز مسابقه و حتی انتخاب تاکتیک و راهبرد و چگونگی استفاده از نیمکت ذخیره بر اساس آنالیزی است که از گروه رقیب یا تیم های حاضر در مسابقات انجام می‌گیرد.

 

وی در ادامه افزود: در بحث انتخابات اگر بخواهیم مشابه‌سازی کنیم و یک الگوی مناسبی که قابلیت درک دقیق و درستی را برای همه مخاطبان داشته باشد، ترسیم کنیم. شاید بهترین نمادها شکل‌گیری راهبردهای عملیاتی برای تیم‌های مسابقات ورزشی و مشخصاً فوتبال است. اگر جریان اصلاح‌طلب بعنوان مجموعه‌ای که آماده برای حضور در مسابقه می‌شود و این جریان هم بر اساس آن چه که جریان رقیب پیش می‌برد و آن چه که ترکیب گروه‌های رقیب توسط نهادهای تاثیرگذار در انتخابات مثل صداوسیما و شورای نگهبان، وزارت کشور و نهادهای نظامی اثرگذار است اینها را باید ببینند و بر اساس آن ساختار تیمی خود را شکل دهند و مراقبت دقیقی از نیمکت ذخیره داشته باشند و در عین حال انتخاب کنند چه کسانی برای روز موعود در ترکیب اصلی قرار گیرند.

 

حق شناس تصریح کرد: طبیعتاً نحوه چیدمان تیم رقیب آنالیز و مطالعه می‌شود، همچنین آخرین وضعیت تیم رقیب نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. حال در نظر بگیرید که تا هفته گذشته به نظر می رسید آقای سعید محمد یکی از نامزدهای جدی است که بعنوان پدیده این دوره از مسابقات می خواهد وارد صحنه شود اما دو روز بعد معاون سیاسی سپاه درباره ایشان موضع می‌گیرد و رفتن ایشان از قرارگاه خاتم را بعنوان عزل و نهایتاً تخلف اعلام می‌کند. عملاً شانسی در این فضا برای سعید محمد در مقایسه با هفته قبل دیده نمی‌شود. طبیعی است که اگر با این پرسش در هفته گذشته مواجه می‌شدیم که کدام یک از چهره‌ها می‌توانند کاندیدای جدی جریان اصولگرا باشند، باید یکی از چهره‌ها را ایشان می‌دانستیم ولی امروز که با شما صحبت می‌کنیم طبیعتاً روی چنین نامزدی کمتر حساب باز می‌کنیم.

 

وی در پاسخ به این پرسش که، با توجه به شرایط موجود همچنان اصلاح‌طلبان بر روی کاندیداتوری ظریف اصرار خواهند داشت، گفت: من فکر می‌کنم علی‌القاعده باید افراد اعلام کاندیداتوری کنند و بعد ما بگوییم گزینه اصلاح‌طلبان هستند یا خیر. آقای ظریف را هیچگاه سراغ ندارم که در هیچ سخن و هیچ اعلام نظری اعلام کاندیداتوری کرده باشد. این ظن و گمانی از سوی برخی اصلاح‌طلبان وجود دارد کما این که ممکن است اصولگرایان هم اسم کسانی را بیاورند. ممکن است چهره‌های دیگری هم نام برده شوند ولی تا زمانی که افراد بطور رسمی و یا احزابی که افرادی را کاندیدا می‌کنند درباره نامزدها اعلام نظر نکنند به نظر من سخن گفتن در این حوزه مطلوب نیست.

 

او در پایان با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان چه گزینه‌ای برای کاندیداتوری دارند؟ پاسخ داد: اینجا باید بپرسیم جریان رقیب با چه چهره‌ای می‌آید، آن زمان اصلاح‌طلبان چهره مناسبی را برای رقابت را عرضه می‌کنند. فرض کنید اگر گزینه اصولگرایان سعید محمد یا یکی مثل آقای ضرغامی باشد طبیعتاً چهره‌ای که از این سو می‌آید متناسب با چهره طرف مقابل چینش می‌شود. باید دید طرف مقابل چهره‌ها را چطور می‌چیند. طبیعتاً به نظر می‌رسد جریان اصلاح‌طلب بخواهد رونمایی از نامزد خود را در اواخر اردیبهشت ماه انجام دهد آن زمان است که می‌توان درباره چهره نامزد اصلاح طلب صحبت دقیق‌تر کنیم.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: