صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۳۵ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 April 24
کد خبر: ۸۵۰۴۶
محمدعلی خطیبی، مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در گفت‌وگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

دولت آتی و ضرورت حرکت به سمت اقتصاد بدون نفت

محمدعلی خطیبی، مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در خصوص مسیر راه اقتصادی دولت آینده گفت: مهمترین برنامه اقتصادی دولت در چهار سال پیش‌رو برای رشد و شکوفایی اقتصاد ایران و تحقق جهش تولید، باید جدا کردن بودجه از درآمدهای نفتی باشد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»، دولت سیزدهم در شرایطی به روی‌ کار خواهد آمد که اقتصاد کشور در سال‌های اخیر مسیر متفاوتی را با برنامه‌ها بالادستی اقتصاد مقاوتی و چشم‌انداز توسعه 20 ساله پیموده است. از این رو این دولت باید از همان ابتدا برنامه‌ای منسجم و عملیاتی برای بازگشت اقتصاد به ریل توسعه در دست داشته باشد. محمدعلی خطیبی معاون اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت و کارشناس حوزه نفت و انرژی، اولویتهای اقتصادی دولت آینده را در محل مصرف درآمدهای نفتی که ارتباط تنگاتنگی با سایر بخش‌های اقتصادی منجمله تولید و تورم دارد را با راهبرد معاصر مطرح کرده است که در ادامه می‌خوانید.

 

خطیبی کارشناس بین‌الملل حوزه نفت و انرژی گفت: به نظر بنده آنچه برای دولت آینده در زمینه توسعه انرژی کشور حائز اهمیت است، تکمیل پروژه‌هایی است که تا کنون بدون نتیجه و دست نخورده باقی مانده است.

 

وی دراین‌باره تصریح کرد: در حال حاضر پروژه‌های نیمه‌کاره زیادی برای انجام داریم؛ لذا به نظر نمی‌رسد نیازمند تعریف پروژه‌های جدیدی باشیم. چراکه برنامه‌های بالادستی قابل توجه و تاثیر‌گذاری در روند رشد اقتصادی داریم؛ مثل برنامه اقتصاد مقاومتی که متاسفانه دولت در اجرای آن موفق عمل نکرده است.

 

 وی خاطرنشان کرد: معمولاً دولت‌ها دنبال راه‌های ساده، آسان و کوتاه‌مدت هستند. به این دلیل به سراغ تحقق برنامه‌های بالادستی، میان‌مدت و بلند‌مدت مثل اقتصاد مقاومتی نمی‌روند. طبیعتاً اگر دولت آینده به‌سمت اجرای برنامه ها و سندهای راهبردی اقتصادی مثل  اقتصاد مقاومتی طراحی، تدوین و اجرا کند، راه‌های زیادی پیش‌روی توسعه کشور باز می‌شود.

 

 خطیبی یکی از بهترین برنامه های اقتصادی دولت آینده را اینگونه توضیح داد: مهمترین برنامه اقتصادی دولت در چهار سال پیش‌رو برای رشد و شکوفایی اقتصاد ایران و تحقق جهش تولید، باید جدا کردن بودجه از درآمدهای نفتی باشد.

 

وی درخصوص تبعات عدم اجرای این موضوع بر اقتصاد ایران گفت: یکی از مهمترین پیامدهای گره‌خوردن درآمدهای کشور به فروش نفت را در مساله تحریم نفتی به عینه شاهد هستیم که اگر نفت ما خریداری نشود، اقتصاد با چالش‌های بزرگی مواجه خواهد شد. لذا انتظار داریم تا دولت بعدی این مساله را یک بار برای همیشه حل کند.

 

خطیبی با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری از طریق فروش نفت برای توسعه زیرساخت‌های کشور گفت: درصورت لغو تحریم‌ها و بازگشت نفت ایران به بازارهای نفتی، قطعا این درآمد باید خرج تامین زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها پربازده با هدف افزایش تولید و شکوفایی کشور و پاسخ به نیازهای عمومی مردم شود. بنابراین جداکردن بودجه عمومی دولت از درآمدهای نفتی باید در اهم برنامه‌های دولت آینده قرار بگیرد.

 

محمدعلی خطیبی دراین‌باره خاطرنشان کرد: جدا کردن بودجه های سالیانه از درآمدهای نفتی نیاز مهم کشور است. دولت باید شجاعت، شهامت لازم را  برای تحقق این موضوع پایدار داشته باشد. چراکه برای رشد و توسعه اقتصاد ایران یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

 

 این کارشناس نفت و انرژی گفت: اگر دولت‌ها در طول چهل سال گذشته و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، سالانه 3 درصد وابستگی بودجه های سالیانه رابه نفت کاهش می دادند، قطعا در دولت سیزدهم شاهد قطع کامل  وابستگی بودجه به درآمد نفتی بودیم؛ اما اگر دولت بعدی همت و حمیت لازم را به‌خرج دهد و سالی 15 درصد وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی را با برنامه ریزی های درست و تدابیر مالیاتی و جلوگیری از هر گونه رانت و سوء‌استفاده‌های اقتصادی بگیرد، قطعا در چهار سال آینده گام بزرگی در تحقق این موضوع مهم برداشته خواهد شد.

 

وی در پایان گفت: اگر دولت سیزدهم چنین کاری را کلید بزند؛ در پایان چهار سال دوره خود می تواند کارنامه موفقی از عملکرد خود را به مردم ارائه کند و این موضوع برای مردم ایران از ارزش بالایی برخورددار خواهد بود. لذا امیدوارم دولتی روی کار بیایند که همت انجام چنین کار مهم و ویژه‌ای را در اقتصاد ایران داشته باشند تا اقتصاد ایران به سمت توسعه و شکوفایی حرکت کند.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: