صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۰:۳۲
  • دوشنبه ۰۷ شهريور ۱۴۰۱
  • Monday 29 August 2022
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 April 30
کد خبر: ۸۵۸۹۴
بشیر اسماعیلی، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ می دهد:

آیا چرخشی در دیدگاه عربستان نسبت به ایران ایجاد شده است؟

بشیر اسماعیلی، کارشناس مسائل بین الملل در خصوص نرمش لفظی در اظهارات اخیر بن سلمان گفت: اذعان مقامات عربستانی به اشتیاق به عادی سازی روابط با جمهوری اسلامی ایران را می توان در راستای مایوس شدن عربستان از تقابل فراگیر قدرت های بزرگ با ایران و همچنین خستگی و هراس نسبت به ادامه جنگ یمن دانست.

 

به گزارش راهبرد معاصر، ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان دریک نطق تلویزیونی نسبت به ایجاد روابط خوب با ایران به عنوان همسایه عربستان اظهار امیدواری کرد. وی با تاکید براین موضوع که نمی خواهیم ایران در شرایط سختی قرار داشته باشد، بلکه می‌خواهیم ایران کشوری شکوفا باشد و توسعه یابد، چون اگر روابط خوبی داشته باشیم این موضوع به نفع هر دو کشور در منطقه  و جهان است و به سوی رشد و شکوفایی حرکت می کنیم، موضوع آتش بس با حوثی ها و نشستن سر میز مذاکره با یمنی ها را مطرح کرد. بشیر اسماعیلی کارشناس سیاست خارجی و تحلیلگر روابط بین الملل چرایی بازگشت حکام سعودی و تغییر سیاست خارجی آنها نسبت به جمهوری اسلامی ایران و مسائل تاثیر گذار در این موضوع را با راهبرد معاصر مطرح کرده است که جمع بندی آن در ادامه آمده است.

 

بشیر اسماعیلی کارشناس سیاست خارجی و مسائل بین الملل در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص چرایی تمایل بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به برقراری ارتباط با جمهوری اسلامی ایران گفت: به نظر می رسد عربستان به این نکته واقف باشد که مسایل مهم منطقه ای غرب آسیا را نمی توان بدون لحاظ داشتن نقش تاثیر گذار ایران در منطقه حل و فصل کرد . 

 

وی دراین باره خاطر نشان کرد: پیش از این عربستان امیدوار بود با نزدیکی به آمریکا و رژیم صهیونیستی ، یک نبرد نیابتی با جمهوری اسلامی ایران را هدایت کند. اما با تحرکات سال های گذشته، نشان داده شد که تقابل با ایران حتی برای قدرت های بزرگ هم ریسک نظامی بسیار بالایی دارد ، به علاوه اینکه ایران با در اختیار داشتن عمده سواحل شمالی خلیج فارس قادر است امنیت انتقال انرژی را به خطر اندازد . 

 

کارشناس سیاست خارجی دراین باره خاطر نشان کرد: بنابراین سعودی ها به تدریج به این نتیجه رسیده اند که تعامل با ایران ، احتمالا کم هزینه ترین راهکار ممکن باشد و نمی توان برای مهار قدرت منطقه ای جمهوری اسلامی ایران به آمریکا و رژیم صهیونیستی امیدوار بود . 

 

اسماعیلی درخصوص تاکید بین سلمان برای صلح و آتش بس بین عربستان و یمن خاطر نشان کرد: در ارتباط با مسأله یمن هم  هر چند جنبش شیعیان این منطقه به سال ها قبل بر می گردد و جدا از اراده ایران شکل گرفته است، اما همسویی این حرکت با انقلاب اسلامی و تفکرات شیعی ، موجب گردیده تا در همجواری عربستان سعودی ، یک نیروی هم پیمان با ایران شکل بگیرد. حوثی ها به خاطر ماهیت شبه نظامی خود و تسلط در نبردهای غیرمتقارن، در سال های اخیر بر حملات عربستان فایق‌ گشته و جنگ را به فرسایش کشانده اند، در عین حال پاسخ حوثی ها در قالب حملات پهپادی و موشکی به تاسیسات حیاتی عربستان، موجب تمایل فزاینده سعودی ها به آتش بس پایدار با یمن گردیده است . 

 

 وی در ادامه خاطر نشان کرد: در مجموع اذعان مقامات عربستانی به اشتیاق به عادی سازی روابط با جمهوری اسلامی ایران را می توان در راستای مایوس شدن عربستان از تقابل فراگیر قدرت های بزرگ با ایران و همچنین خستگی و هراس نسبت به ادامه جنگ یمن دانست .

 

کارشناس و تحلیلگر روابط بین الملل بیان داشت: تغییر و تحول در هیات حاکمه آمریکا هم به تسریع تغییر موضع عربستان در قبال مسایل منطقه ای و نگاه محتاط تر آن به خصومت با همسایگان کمک کرده است. به همین خاط، رادیکالیسم پدید آمده در هیات حاکمه سعودی که از اعتماد به نفس ناشی از حمایت بی چون و چرایی آمریکا، تجمیع ثروت و احساس امنیت مطلق حاصل شده بود ، اینک دچار خلل شده و مواضع این کشور را تعدیل نموده است .

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: