صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۹:۰۴
  • چهارشنبه ۰۲ شهريور ۱۴۰۱
  • Wednesday 24 August 2022
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۶ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 April 30
کد خبر: ۸۶۰۰۱

قیمت دلار و یورو و ارز امروز ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ + جدول

قیمت دلار و یورو و ارز امروز ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ اعلام شد و یک تومان نسبت به روز گذشته کاهش داشت.

به گزارش راهبرد معاصر قیمت دلار و یورو و ارز امروز ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ نسبت به روز گذشته روند کاهش را طی کرد و به رقم 23 هزار و 237 تومان رسید. گفتنی است بانک مرکزی قیمت دلار دولتی را 4 هزار و 200 تومان تعیین کرده است. فروش دلار به صرافی ها با قیمت 22 هزار و 777 تومان صوت می گیرد.

 

قیمت دلار و یورو و ارز امروز

قیمت دلار در بازار آزاد امروز ‌پنج‌شنبه ۹ اردیبهشت ساعت ۱۸، با ۱ تومان کاهش نسبت به روز گذشته ۲۳،۲۳۸ هزار تومان‌ معامله شد.

همچنین، بانک مرکزی قیمت دلار رسمی را ۴،۲۰۰ تومان اعلام کرده است.

صرافی‌های بانک‌ها امروز ‌پنج‌شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم ۲۳ هزار و ۲۳۷ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۲ هزار و ۷۷۷ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت یورو در بازار آزاد امروز پنج‌شنبه ۹ اردیبهشت ساعت ۱۸، با ۷ تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۲۷،۹۷۴ تومان معامله شد.

همچنین، قیمت یورو در بانک مرکزی ۴،۶۸۵ تومان تعیین شد.

بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۲۷ هزار و ۹۷۷ تومان‌ اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۲۷ هزار و ۴۲۳ تومان است.

 

روند کاهشی قیمت دلار در هفته‌ای که گذشت

تحولات بازار ارز در هفته‌ای که گذشت، با نگاه به مذاکرات وین پیرامون احیای برجام، امیدواری‌ها به تداوم کاهش قیمت ارز را تقویت کرد و نوسانگیران را به سمت ترک این بازار سوق داد.

روز شنبه بازار ارز در حال معاملات خود را آغاز کرده بود که در آخرین روز معاملات هفته پیشین، بهای دلار با ورود به کانال ۲۳ هزار تومانی در مرز ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی و یورو در محدوده ۲۸ هزار و ۸۰۰ بازار متوقف شده بود. سابقه مقاومت بازار در این کف حمایتی موجب شد تا در معاملات شنبه و به ویژه روز یکشنبه، روند معاملات به سمتی پیش برود که معامله گران کاهشی T حضور کمرنگی در بازار داشته باشند و قیمت دلار و یورو در این سطوح متوقف بماند.

روند کاهشی در بازار ارز پس از انتشار اخبار مثبت از دومین دور مذاکرات وین برای احیای برجام تشدید شده بود، اما پس از توقف این روند نزولی در دو روز ابتدایی هفته برخی فعالان بازار از پایان روند کاهشی خبر می دادند. از سوی دیگر برخی از تحلیلگران فنی این توقف را به اصلاح بازار بعد از نزدیک به دو هفته کاهش قیمت‌ها نسبت دادند. تحلیلی که از ساعات پایانی روز یکشنبه صحت خود را نشان داد و روز دوشنبه قیمت دلار توانست از مرز حمایتی ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی پایین‌تر رفته و تا ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان نیز کاهش پیدا کند.

معاملات ابتدایی روز سه شنبه، تحت تاثیر تحولات سیاسی و نگرانی فعالان بازار از تاثیر منفی این اتفاقات بر روند مذاکرات برجام، برای ساعاتی دچار شوک شد، اما مجددا توانست به موقعیت پیشین خود بازگردد و تا انتهای هفته ادامه پیدا کرد. بنابراین معاملات بازار آزاد این هفته در شرایطی کار خود را تمام کرد که قیمت دلار به بهای ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان و یورو نیز در محدوده ۲۸ هزار و ۶۵۰ تومان معامله شد.

افت قیمت دلار از کف قیمتی قیمتی ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان در حالی اتفاق افتاد که طی شش ماه گذشته بهای دلار طی سه نوبت به این سطح رسید، اما پس از آن با افزایش قیمت مواجه شد، بنابراین شکسته شدن گام به گام کف های حمایتی بازار ارز برای دلار در سطوح ۲۳ هزار و ۸۰۰ در روز دوشنبه و سپس ۲۳ هزار و ۶۰۰ در روز پنجشنبه، برای برخی از فعالان بازار ارز احتمال سقوط شدید قیمت دلار تا محدوده کانال ۲۰ هزار تومان در روزهای آتی را نیز ایجاد کرد.

البته انتظار کاهش قیمت دلار با برآوردهای برخی دیگر از تحلیلگران بازار همخوانی ندارد و این گروه با اشاره به تاثیر کاهشی موفقیت مذاکرات وین بر بهای ارز در بازار داخلی، تاکید دارند که نباید انتظار شوک‌های کاهشی در بازار را داشت.


شاخص دلار افت کرد

کارشناسان ارزی هشدار داده اند که برنامه دولت بایدن برای اجرایی کردن یک بسته محرک بزرگ ۱.۸ تریلیون دلار دیگر به منظور حمایت از اقتصاد در برابر پیامدهای کرونا می تواند ریسک افزایش کسری بودجه دولت، افزایش کسری حساب تجاری و بدهی های عمومی را به شدت افزایش دهد که این مسایل می توانند به پاشنه آشیل دلار در مقابل سایر ارزهای مهم جهانی در نیمه دوم امسال تبدیل شود.

دولت آمریکا از زمان آغاز بحران کرونا تاکنون چیزی در حدود ۲.۷ تریلیون دلار نقدینگی به اشکال مختلف به بازارهای مالی تزریق کرده ولی دولت به دنبال حمایت های بیشتر است.

با کاهش مجدد شدت شیوع کرونا در آلمان، اکنون بزرگ ترین اقتصاد منطقه یورو و اتحادیه اروپا نسبت به چشم انداز اقتصادی خود امیدوارتر شده است. پتر آلتمایر- وزیر اقتصاد آلمان- در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه انتظار دارد باتوجه به کاهش محدودیت ها و پیش رفتن برنامه واکسیناسیون، خانوارها به تدریج از نیمه دوم امسال بخش بیشتری از پس انداز خود را وارد چرخه اقتصادی کنند، از برآورد دولت برای رشد ۳.۵ درصد امسال اقتصاد کشورش خبر داد که این رقم نسبت به برآورد قبلی صورت گرفته، ۰.۵ درصد بیشتر شده است.  

هر چند انتظار نمی رود در کوتاه مدت بانک مرکزی آمریکا تمایلی به تغییر نرخ بهره داشته باشد، وضعیت بازار کار و رشد اقتصادی آمریکا نسبت به سال گذشته آشکارا بهبود یافته است. از سوی دیگر اما کند بودن توزیع واکسن در سطح کشورهای اروپایی تا جایی پیش رفته که اتحادیه اروپا از شرکت استرا زنکا به دلیل عمل نکردن به تعهداتش شکایت کرده است. با توجه به شیوع موج سوم کرونا در اروپا، شاخص خوش بینی به اقتصاد آلمان به عنوان بزرگ ترین اقتصاد اروپایی، در ماه آوریل رشد کمتر از حد انتظار داشت.  

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۵ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۶۴۵ واحد بسته شد.

نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۹ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۲ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۴۹۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۲۳ درصد بالا رفت و با ورود به کانال ۱.۲۰ به ۱.۲۱۱ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۰۴ درصد افزایش به ۱۰۸.۸۷۶ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۲۸۷ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۷۲ یوان چین اعلام شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: