صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۳۱ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 May 03
کد خبر: ۸۶۴۳۰

آخرین اخبار افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی + زمان اجرای مرحله دوم همسان سازی

افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با صدور احکام جدید بازنشستگان در اجرای مرحله دوم‌ همسان سازی اعلام شد.

به گزارش راهبرد معاصر افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان محل سوال بازنشستگان است اما با این حال مسئولان تامین اجتماعی اعلام کرده اند که احکام جدید حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با اجرای مرحله دوم همسان سازی حقوق بازنشستگان صادر شده است و خواسته های این قشر تا حدود زیادی محقق می شود. بر اساس مرحله دوم متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی حقوق بازنشستگان در مقایسه با اسفند ماه سال ۱۳۹۹ حداقل ۵۰ درصد افزایش دارد و هیچ بازنشسته تامین اجتماعی در کشور حقوقش کمتر از ۱.۵ برابر اسفند ماه سال ۱۳۹۹ نخواهد بود.

به گفته مسئولان تامین اجتماعی با اجرای همسانسازی حقوق بازنشستگان  منابع ریالی پرداخت مستمری‌ها از حدود ۹۵۰۰ میلیارد تومان  در سال گذشته به ۱۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ خواهد رسید.

افزایش ۱۰۰درصدی حقوق برخی بازنشستگان تأمین اجتماعی

علی دهقان‌کیا  در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به صدور احکام جدید حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی برای سایر سطوح اظهار کرد: پیش از این احکام حقوق بازنشستگان برای حداقل‌بگیران در فروردین‌ماه صادر شده بود اما باتوجه به مشکلاتی که برای احکام بازنشستگان سایر سطوح پیش آمده بود این مسئله به بعد موکول شد.

 

وی تصریح کرد: پس از اعتراضاتی که نسبت به احکام بازنشستگان سایر سطوح پیش آمد جلساتی برگزار شد و در نهایت این احکام مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفت و در ادامه احکام جدید برای بازنشستگان سایر سطوح صادر شد.

 

دهقان‌کیا خاطرنشان کرد: بر همین اساس بازنشستگان می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان احکام جدید خود را رؤیت کنند.

 

رئیس کانون بازنشستگان تهران با بیان اینکه از 3 میلیون و 600 هزار بازنشسته تأمین اجتماعی؛ 40 درصد بازنشسته سایر سطوح هستند گفت: با توجه به برنامه‌ریزی انجام‌شده حقوق این افراد برمبنای حقوق اسفندماه 99 حداقل 50 درصد و حداکثر 100درصد در سال 1400 افزایش خواهد یافت.

 

وی در این باره توضیح داد: برخی از بازنشستگان زمانی که حقوق بازنشستگی خود را دریافت کردند سقف حقوق را داشتند و هم‌اکنون حقوق آنها به 3 برابر حداقل دستمزد رسیده است که حقوق این افراد در سال 1400 احتمالاً صددرصد نسبت به دستمزد سال 99 افزایش خواهد یافت.

 

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تکمیل شود

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از سازمان تأمین اجتماعی به دلیل اقدام صحیح، دقیق و به‌ موقع جهت افزایش حقوق بازنشستگان گفت: امیدوارم این اقدام تکمیل شود و بازنشستگان دغدغه معیشتی نداشته باشند.

 

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از سازمان تأمین اجتماعی، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا سلیمی اظهار داشت: خواست اصلی ما متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان است تا حقوق این جمعیت با شاغلان و همچنین حقوق بازنشستگان دستگاه‌های مختلف و صندوق‌های بازنشستگی مختلف متناسب سازی شود.

 

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از بازنشستگان با مشکلات مالی مواجه هستند، گفت: بازنشستگان کرامت دارند و هزینه زندگی و درمان بازنشستگان از دوران اشتغال بیشتر است، بنابراین سازمان تأمین اجتماعی باید از تمامی امکانات و ظرفیت موجود برای افزایش حقوق، بهبود معیشت و ارتقاء خدمات به این عزیزان استفاده کند.

 

سلیمی مصوبه مجلس شورای اسلامی برای پرداخت ۸۹ هزار میلیارد تومان از دیون دولت به تأمین اجتماعی را نشان دهنده دغدغه نمایندگان نسبت به وضعیت بیمه شدگان و بازنشستگان عنوان و اظهار کرد: سازمان تأمین اجتماعی نیز با توجه به آمادگی که از قبل ایجاد کرده است افزایش ۳۹ درصدی حقوق بازنشستگان را از ابتدای سال انجام داد.

 

به گزارش ایرنا، قرار بود سازمان تامین اجتماعی از روز جمعه بیستم فروردین ماه، پرداخت مستمری‌ها و متناسب‌سازی مرحله دوم را اجرایی کند که همزمان با این پرداخت‌ها و مطرح شدن اشکالاتی در پرداختی‌ها به سایر سطوح، با دستور مدیرعامل این سازمان، این اقدام به منظور بازبینی موضوع و اطمینان از صحت محاسبات به تعویق افتاد.

 

 

۱۰ اردیبهشت ماه اطلاعیه‌ای از سازمان تامین اجتماعی در حضور رئیس کانون عالی بازنشستگان و رئیس اتحادیه پیشکسوتان بازنشستگان تامین اجتماعی و دیگر اعضای کانون های بازنشستگی اعلام شد که براساس آن: اعمال ماده۹۶ (افزایش سنواتی) بر مجموع مبالغ مستمری و متناسب سازی اسفند سال۱۳۹۹ مستمری بگیران صورت پذیرفت. ۷۵ درصد عقب ماندگی  مستمری سال برقراری به نسبت حداقل مستمری جبران شد و با توجه به انتظارات و مطالبات همه سطوح مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی، پس از اعمال ماده  ۹۶(افزایش سنواتی) و اجرای متناسب سازی حقوق مستمری بگیران و افزایش مزایای جانبی، دریافتی هیچ مستمری بگیری کمتر از ۱.۵ برابر مجموع پرداختی اسفند سال۱۳۹۹ نخواهد بود.

 

مرحله اول متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در مرداد سال ۹۹ اجرایی و حقوق ماهانه مستمری‌بگیران این سازمان از ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافت. مرحله دوم این متناسب‌سازی نیز در پرداخت حقوق فروردین ماه این جمعیت لحاظ خواهد شد.

 

به گفته مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، براساس این متناسب‌سازی، بازنشستگان با ٣٠ سال سابقه از فروردین ١۴٠٠، ۴ میلیون و ۲۰۰ تا ۴میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

 

بازنشستگان با بیش از ٣٠ سال سابقه نیز باتوجه به سنوات بیش از این مبلغ و بازنشستگان کمتر از ٣٠ سال سابقه هم کمتر از این میزان را (باتوجه به سنوات) دریافت خواهند کرد.

 

در این راستا همچنین ۲۸ اسفندماه ۹۹ مبلغ یک ‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به‌صورت علی‌الحساب به حساب بازنشستگان واریز شد.

 

واریز مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ۲۰ اردیبهشت ماه

برخی بازنشستگان در مرحله جدید اجرای همسان‌سازی، مبلغ کمتری از رقم پیش‌بینی‌شده دریافت کردند که پیگیری‌ها نشان داد این مشکل فقط برای تعدادی از بازنشستگان تأمین اجتماعی به‌علت مشکلات فنی سامانه رخ داده و در اردیبهشت‌ماه قرار است مابه‌التفاوت حقوق آن‌ها پرداخت شود.

براساس قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی، اولین مرحله متناسب‌سازی در مردادماه ۹۹ اجرا شد و حقوق ماهانه مستمری‌بگیران این سازمان بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافت؛ به این صورت که بازنشستگان با ۳۰ سال خدمت، ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و با ۳۵ سال خدمت، ۳ میلیون تومان دریافت می‌کنند.

مرحله دوم متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در آخرین روز‌های اسفندماه با واریز مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به‌صورت علی‌الحساب به حساب ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته اجرا شد.

در فروردین‌ماه پس از آنکه واریزی‌های تأمین اجتماعی آغاز شد، بازنشسته‌ها که انتظار داشتند رقم حقوقشان باتوجه‌به افزایش دستمزد و لحاظ‌کردن قانون همسان‌سازی رشد چشمگیری کند، شوکه شدند و اعتراضاتی دراین‌باره در رسانه‌ها منتشر شد.

بااین‌حال، شب گذشته خبر صدور احکام افزایش دستمزد سال ۱۴۰۰ بازنشستگان تأمین اجتماعی در رسانه‌ها پیچید و برخی مستمری‌بگیران سایر سطوح (غیرحداقلی‌بگیران) منتظر واریزی حقوق جدیدشان هستند تا ببینند درنهایت چقدر حقوق می‌گیرند.

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان‌رضوی دراین‌باره گفت: طبق اعلام تأمین اجتماعی، مابه‌التفاوت و رقم قطعی این بخش از معدود بازنشستگان متوسط‌بگیر دریافت‌کننده، که سقف پرداختی آن‌ها به رقمی که انتظار داشتند، نرسیده است، در اردیبهشت‌ماه پرداخت خواهد شد.

نظام خیرآبادی با بیان اینکه احکام جدید صادر شده است و مابه‌التفاوت حکم در پرداخت حقوق اردیبهشت‌ماه لحاظ می‌شود، افزود: واریز مابه‌التفاوت حقوق از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه به‌ترتیب حروف الفبا پرداخت می‌شود؛ به‌عبارتی برخی مستمری‌بگیران غیرحداقل‌بگیر، هم حقوق اردیبهشت‌ماه را دریافت می‌کنند و هم مابه‌اتفاوت حقوق فروردین‌ماه را.

 

از افزایش حقوق بازنشستگان بیشتر بدانید

پس از بررسی پیشنهاد‌ها و سناریو‌های متعدد، سناریویی که با کانون عالی بازنشستگان توافق شد، به تأیید دست‌اندرکاران و هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی رسید که نکات مهم سناریو تأییدشده به شرح زیر است:

 

۱. مقرر شد اعمال ماده ۹۶ (افزایش سنواتی) براساس مبلغ مستمری حقوق اسفندماه ۱۳۹۹ برای همه مستمری‌بگیران صورت پذیرد.

 

۲. علاوه بر اعمال ماده ۹۶ برای افزایش حقوق سایر سطوح، ضریب ترمیمی درباره متناسب‌سازی حقوق افرادی که در سال‌های گذشته ضریب زمان برقراری مستمری آنان به نسبت حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار افت کرده و کم شده است، (با جبران ۷۵ درصد از نسبت ازدست‌رفته) اعمال می‌شود.

 

۳. باتوجه‌به انتظارات و مطالبه همه سطوح مستمری‌بگیر از سازمان تأمین اجتماعی و شرایط سخت اقتصادی بازنشستگان، مقرر شد پس از اعمال ماده ۹۶ و اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ و افزایش مزایای جانبی، افزایش دریافتی هیچ بازنشسته‌ای نسبت به دریافتی اسفندماه ۱۳۹۹ کمتر از ۵۰ درصد نباشد.

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: