صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۹:۳۴ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 May 06
کد خبر: ۸۶۶۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ می دهد:

شرط موفقیت مصوبه سران قوا برای رونق بورس چیست؟

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه و بورس در گفتگویی با اشاره به مصوبه سران قوا در خصوص حمایت مالی از بازار سرمایه گفت: مصوبه سران قوا در صورتی که بانک مرکزی نیز در این موضوع همکاری کند، گشایش خوبی برای بورس و بازار سرمایه است چرا که این بازار در حال حاضر از نبود نقدینگی به شدت رنج می برد.

 

به گزارش راهبرد معاصر، مصوبه سران قوا در خصوص حمایت مالی از بازار سرمایه به تصویب رسید و از این پس بانک ها ضمن اینکه می توانند در بورس سرمایه گذاری کنند، در کنار موسسات مالی باید با اعطای تسهیلات به اهالی بازار سرمایه از این بازار به خوبی حمایت کنند. احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه و بورس در گفتگو با راهبرد معاصر به بررسی دلایل ریزش های اخیر بورس و تاثیر مصوبه هفت بندی سران قوا بر شرایط این بازار پرداخت.

 

اشتیاقی درخصوص ویژگی های مصوبه بورسی سران قوا گفت: تصویب مصوبات بورسی توسط سران قوا حتما به روند بازار سرمایه کمک می کند، آنچه قبلا در هیات دولت توسط دولت عنوان شده بود که بانک ها می توانند به خریداران سهام تسهیلات بدهند، یک مشوق برای رویکرد دوباره سرمایه گذاری وسهامداری به بورس است. به نوعی می توان گفت مصوبه سران قوا یارانه ای است که به اهالی بازار سرمایه داده شده، چرا که تا پیش از این اهالی بازار سرمایه از بانکها گله مند بودند که به آنها تسهیلات نمی‌دهند.

 

وی با تاکید بر اثرات مثبت این مصوبه بر بازار بورس گفت: مصوبه سران قوا درصورتی که بانک مرکزی نیز دراین موضوع همکاری کند به هر حال گشایش خوبی برای بورس و بازار سرمایه است، چرا که بازار سرمایه در حال حاضر از نبود نقدینگی به شدت رنج می برد. به عبارت دیگر، نبود نقدینگی کافی باعث شده سهام ها زیر ارزش ذاتی خود، به خصوص سهام های بزرگ و بنیادی زیر ارزش ذاتی خود معامله ‌شوند و دست برتر به دست فروشنده افتاده است یعنی خریدار به دلیل نداشتن نقدینگی در برابر این حجم از فروش قدرت کافی ندارد.

 

این کارشناس بازار سرمایه علت اصلی ریزش ها را اینگونه توضیح داد: نبود نقدینگی و سیاست گذاری های غلط اصلی ترین دلایل ریزش بازار به شمار می رود، ضمن اینکه اگر دلار را روی 22 هزار تومان محاسبه کنیم، اکثر شرکت‌های بزرگ بنیادی در گروه‌های فلزی، پتروشیمی، معدنی ، بانک ها و سیمانی ها با افزایش قیمتی که گرفته‌اند، پتانسیلی که در داروها وجود دارد به دلیل برداشتن ارز ۴۲۰۰ تومانی و در سایر گروه ها و اینکه اکثراً p بر bها مناسب خرید هستند، نبود نقدینگی کافی باعث شده که حال و روز بازار سرمایه خوب نباشد، بنابراین انتظار می رود که با تزریق نقدینگی بعد از مصوبه سران قوا بازار سرمایه روزهای خوبی را به خود ببینند چرا که به نظر بنده این مصوبه برای بورس بسیار مهم و حیاتی است.

 

اشتیاقی درباره تاثیر گذاری برخی سیاست ها روی بورس و تامین نقدینگی بازار سرمایه گفت: وقتی گفته می شد که هلدینگ ها می توانند 24 هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کنند و پول آن صرف سهام شود، تا نقد شوندگی اوراق زمان زیادی ازدست می رود، چرا که باید اوراق منتشر شود، به فروش برسد،تامین سرمایه صورت بگیرد و بازارگردانی به عهده گرفته شود، طی کردن همه این فرآیندها زمان براست، اما اگر همین ۲۴ هزار میلیارد تومان از سیستم بانکی تقاضا شود، تسهیلات در کمتر از یک هفته به بورسی ها پرداخت می شود و سازمان های مختلف مثل شستا یا صندوق بازنشستگی سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری به بانک مراجعه می کنند و تسهیلات می گیرند، بنابراین تحقق ای موضوع فقط نیازمند اراده نظام بانکی و دولت است تا این موضوع به عنوان یک آیتم از بحران سرمایه گذاری ونبود نقدینگی در بورس جلوگیری کند.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: تمام مدیران عامل بانک‌ها تقاضاهایی که از طریق شرکت‌های سرمایه گذاری و هلدینگ‌های که روانه بانک‌ها می‌شود را اگر جواب دهند و عملیاتی کنند کمبود نقدینگی به عنوان یک مشکل اساسی از بازار سرمایه رخت بر می بندد، به نوعی تامین مالی بازار سرمایه می تواند انگیزه و جان دوباره ای به بازار سرمایه و بورس دهد و منجر به سرمایه گذاری در بورس و رونق وجهش تولید و حمایت از شرکت های تولیدی شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
اگر قرار بود حمایت کنن که این بدبختی سرمردم نمیوردن