صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 May 09
کد خبر: ۸۶۹۷۲
یادداشت اختصاصی «علی‌اکبر لبافی» معاون سابق وزارت کار و رفاه اجتماعی؛

چرا امنیت اقتصادی مکمل سایر مولفه‌های امنیتی کشور است؟

علی‌اکبر لبافی معاون سابق وزارت کار و رفاه اجتماعی با اشاره به لزوم توجه به اقتصاد کشور از منظر امنیتی، گفت: با اینکه مسوولین براین موضوع تاکید می‌‎کنند که در موضوعات امنیتی چالشی کشور را تهدید نمی‌کند، اما نبود امنیت در بخش اقتصاد نمی‌تواند امنیت کشور را برای بلند مدت تضمین کند، چرا که امنیت اقتصادی تکمیل کننده پازل سایر مولفه‌های امنیتی در کشور است.

 

به گزارش راهبرد معاصر، علی‌اکبر لبافی معاون سابق وزارت کار و رفاه اجتماعی در یادداشت اختصاصی خود برای «راهبرد معاصر» نوشت: مقام معظم رهبری در دیدار تلویزیونی هفته گذشته خود با مردم به مناسبت پاسداشت روز معلم و کارگر به نکات مهمی برای رشد و شکوفایی اقتصاد پرداختند، که از مهمترین آنها اشاره به فسادزایی بیکاری بود که از نظر معظم‌له، بیکاری بستر لازم برای ایجاد انحرافات مختلف حتی امنیتی را نیز ایجاد می‌کند، لذا توجه به اشتغال، کارگر و ارتقای مهارت‌های شغلی برای دور شدن از انحرافات در جامعه از سوی ایشان به شدت مورد تاکید قرار گرفت.

 

رهبر معظم انقلاب دراین بین به مساله مهم تعطیلی کارخانه‌ها اشاره کردند. ایشان با اظهار تاسف به این موضوع پرداختند که برخی به دلیل منفعت‌های شخصی، کارخانه‌ها را به تعطیلی می‌کشاند تا از زمین کارخانه، ارزش افزوده باطل و حرام برای خود کسب کنند، موضوعی که از نظر مقام معظم رهبری به عنوان یک فقیه عالیقدر حرام و خیانتی آشکار به اقتصاد، معیشت مردم و ضربه‌ای مهلک به اقتصاد کشور است.

 

بی‌تردید مقام معظم رهبری به درستی به این موضوع اشاره داشتند که فروختن کارخانه‌هایی که از نظر صاحب آن دارای زمین‌های مرغوب است، خیانت به استقلال کشور، تولید و مردم است.

 

 رهبر معظم انقلاب این اقدام برخی از سودجویان را از این جهت خیانت و امر حرامی قلمداد کردند که جلوگیری از فرسایش و تعطیلی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها علاوه بر تثبیت شغل پایدار، رونق و شکوفایی اقتصادی را نیز حادث می‌گردد و موجب می‌شود بنگاه‌های اقتصادی‌قوی حضور مستمر و پایداری را در عرصه اقتصادی کشور داشته باشند. لذا وقتی بنگاه‌های قوی در اقتصاد وجود داشته باشند،تولید ایران می تواند در بازارهای داخلی و خارجی و رقابت در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد.

 

با اینکه مسوولین براین موضوع تاکید می‌‎کنند که؛ در موضوعات امنیتی چالشی کشور را تهدید نمی‌کند، اما نبود امنیت در بخش اقتصاد نمی‌تواند امنیت کشور را برای بلند مدت تضمین کند، چرا که امنیت اقتصادی تکمیل کننده پازل سایرمولفه های امنیتی در کشور است.

 

امنیت کشور از امنیت اقتصادی تامین می‌شود، لذا برای تقویت امنیت اقتصادی نیازمند تقویت بنیه اقتصاد کشور هستیم که فقط و فقط از راه  تولید امکان ‌پذیر است. طبیعتا اگر در کشور بنگاه‌های اقتصادی قوی داشته باشیم که محصولات با کیفیتی تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه کنیم، در همه ابعاد کارآمد و قوی می‌شویم، این زمان است که امکان رقابت با بسیاری از کشورها را خواهیم داشت.

 

متاسفانه برخی از کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی که از امتیازاتی برخوردار شده‌اند، هنگامی که معمولا زمین آنها در حوزه شهری یا در فضای مرغوبی قرار می‌گیرند که می‌تواند در قالب تجاری سازی و مسکونی استفاده بیشتری از آن داشته باشند، معمولاً از بین بردن بنگاه اقتصادی کلید می‌خورد، لذا تاکید مقام معظم رهبری نیز بر این بود که اگر چنان که فرد یا افرادی بنگاه اقتصادی را ایجاد کرده باشند و این بنگاه اقتصادی بدون در نظر گرفتن نیاز جامعه، نیروی کار، تولید، بهره‌وری و اشتقال کشور را با هدف سود شخصی به تعطیلی بکشاند و بعضا به کاری غیر از تولید بپردازد این کار به مثابه فعل حرام، ضربه به استقلال و خیانت به کشور محسوب می‌شود.

 

بی‌تردید همه ملت و مسوولین در فضایی که دشمن از فرود آوردن هر گونه ضربه‌ای به اقتصاد و امنیت ما کوتاهی نمی‌کند، بر یکایک ما واجب است که از منافع شخصی بگذریم و برای اعتلای کشور فقط و فقط منافع ملی اقتصاد کشور، تقویت بنیه درآمدی نیروی کار، اشتغال  و امنیت اقتصادی کشور را مد نظر قرار دهیم، ضمن اینکه ورود قوه قضاییه به موارد تخلفی از این دست برای حمایت از تولید و اقتصاد کشور الزامی است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: