صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۶:۱۶
  • دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 13 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 May 15
کد خبر: ۸۷۷۳۳
همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با راهبرد معاصر پاسخ می‌دهد:

سناریوهای پیش‌روی بازار سهام در روزهای آینده کدام است؟

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص رشد بازار در روزهای گذشته و احتمال ادامه این روند گفت: رشد شاخص در بازار سرمایه دارای یک تعریف مشخص است، لذا با هر تکانه کوتاه‌مدت در بورس نمی توان گفت که بازار دچار رشد شده است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ بازار سهام در روزهای گذشته تحت تاثیر دو عامل تصویب بسته حمایتی از بورس در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا و همچنین پیشرفت مذاکرات وین دچار نوسان شده است. شاخص کل در هفته گذشته 10 هزار واحد رشد را ثبت کرد و امیدواری برای بازگشت بازار به روند صعودی را افزایش داد. برای تحلیل وضعیت بورس و نشانه‌های رشد بازار؛ و همچنین تاثیر عوامل بیرونی و سیاسی بر آینده اقتصاد کشور و بازار سهام با همایون داربی کارشناس و فعال بازار سرمایه گفت‌وگو کردیم. وی معتقد است که رشد بازار سهام در گروی رشد اقتصاد کشور است و مدیران باید برای آینده اقتصادی کشور در دو حالت رفع تحریم‌ها و ادامه وضع موجود، برنامه تدوین‌شده داشته باشند.

 

همایون دارابی کارشناس بورس و بازار سرمایه با رد این موضوع که رشد محدود روزهای گذشته شاخص کل به معنای گذر بورس از روند نزولی چندماهه نیست، گفت: رشد شاخص در بازار سرمایه دارای یک تعریف مشخص است، لذا با هر تکانه کوتاه‌مدت در بورس نمی توان گفت که بازار دچار رشد شده است. بازار زمانی وارد یک رشد پایدار میشود که شاخص از کف قبلی خود بالاتر بیاید، تا در واقع بتوان اعلام کرد که بورس روند رشد داشته است، زمانی که کف‌های جدید همچنان زیر کف قبلی ایجاد میشود، روند شاخص نزولی است. وقتی روند صعودی است که سقف‌های جدید بالاتر از سقف قبلی تشکیل شود، بنابراین باید چند روزی صبر کرد تا مشخص شود که سقف و کف جدید کانال بر روی چه شاخصی می‌ایسند و آن زمان است که میشود درباره روند بازار سهام اظهارنظر کرد.

 

وی درباره نشانه‌ صعود بازار اضافه کرد: اگر شاخص به بالای 1 میلیون و 230 واحد برسد آن زمان می توان گفت که بازار درحال بازگشت به روند صعودی است؛ اما در حال حاضر تنها یک دوره بازگشت را تجربه می‌کنیم.

 

دارابی با اشاره به عوامل موثر در رشد شاخص بورس بیان داشت: بعد از افت‌های شدید چند هفته گذشته و تصمیم شورای هماهنگی سران قوا برای تصویب بسته حمایت از بورس، به نظر می رسد با  تزریق نقدینگی کافی به بازار شاخص کل بتواند به بالای 1 میلیون و 200 هزار واحد برسد که البته کار سختی است. اگر شاخص بتواند خود را در این کانال تثبیت کند و سپس رشد خود را ادامه دهد، آن زمان می توان با قاطعیت می‌توان گفت که دوره رشد بورس و بازار سرمایه آغاز شده است.

 

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که روند مذاکرات وین و احتمال رفع تحریم‌ها چه تاثیری بر روی بورس خواهد داشت، گفت: واقعیت این است که نسبت به تاثیر برجام نباید خیلی خوش‌بین باشیم، چرا که نتایج حاصل برجام تاثیر محسوسی بر روی شاخص‌های بنیادی اقتصاد کشور نمی‌گذارد. وضعیت فعلی اقتصادی کشور محصول مدیریت اشتباه داخلی و بی‌برنامه‌گی‌ها و عدم استفادها از ظرفیت‌های بالقوه تولید و تجارت است. ما عملا نتوانسته‌ایم سهم خودمان را در تجارت منظقه‌ای – به‌ویژه در بازار کشورهای همسایه- به دست بیاوریم.

 

وی دراین باره اضافه کرد: بنده معتقدم حتی اگر برجام امضاء شود و آمریا تمام تحریم‌های اعمالی علیه ایران را به یکباره هم لغو کند، شاید 20 تا 30 درصد مشکلات اقتصادی کشور حل شود. چراکه بخش مهمی از مسائل جاری کشور ریشه در تصمیات داخلی دارد. پایه رشد و احیای اقتصاد کشور و در کنار آن تقویت بازار سرمایه، افزایش تولید و خلق ارزش افزوده است. بنابراین برای تحقق آن باید برنامه‌ریزی داشته باشیم و خودمان را معطل مذاکرات برجامی نکنیم. درحال حاضر باید برای هر دو احتمال ادامه شرایط موجود و یا لغو تحریم‌ها سناریوی تدوین‌شده داشته باشیم تا اقتصاد دچار شوک مضاعف نشود.

 

همایون دارابی درباره این سناریو‌ها توضیح داد: اگر تحریم ها لغو شود باید برای محل هزینه ارزهای آزادشده برنامه‌ریزی کنیم و مانند سال 95 بخش زیادی از منابع محدود ارزی کشور صرف واردات کالاهای مصرفی و غیرضروری نشود. بخش تولید در سال‌های پیش‌رو باید سهم اصلی را در بازتوزیع این منابع داشته باشد تا این سرمایه‌ها صرف رشد تولید ناخالص داخلی و بهبود وضعیت معیشتی مردم شود. از سوی دیگر باید انتظار داشته باشیم که احتمال ادامه شرایط تحریمی فعلی به همان اندازه لغو آنها، محتمل است و این موضوع برای کشور حیاتی است که باید با تقویت تمام پتانسیل‌های داخلی، بخش تولید را برای تامین نیازهای ضروری کشور فعال کنیم . این نکته بسیار مهم است که اقتصاد کشور نباید گروگان مذاکرات برجامی شود و باید به وظیفه خودمان عمل کنیم. در حقیقت توسعه کشور تنها از مسیر تقویت تولید داخلی و ازایش ظرفیت‌های تجاری با همسایه‌ها و شرکای منطقه‌ای ایران می‌گذرد. اگر این موارد مد نظر قرار بگیرد بازار سهام هم در کنار سایر بخش‌های اقتصادی کشور وارد یک روند رشد بلند مدت خواهد شد و همه بخش‌های اقتصادی از آن منتفع خواهند شد.

نظر شما