صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۰:۴۸
  • چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
  • Wednesday 22 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۶ - ۱۴ دی ۱۳۹۶ - 2018 January 04
کد خبر: ۸۹

شیعیان و محاصره توسط تکفیری‌ها

از شروع بحران های منطقه غرب آسیا، فوران گروه های تروریستی وهابی و تکفیری، پیش از هر جمعیت دیگری، شیعیان را مورد تهدید قرار داده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ به نقل از "سانا"، نیروهای سوری پس از 2 سال، وارد مرزهای اداری استان ادلب شده اند و در حالی پیشروی بدون عقب نشینی هستند. این عملیات باعث شده که افق آزادسازی دو شهر شیعه نشین فوعه و کفریا پس از دو سال روشن تر شود.


رشد تفکرات وهابی در میان اهل تسنن، باعث در گرفتن درگیری های خوینی در غرب آسیا شده و نزدیک به دویست سال است که گروهی را بوجود آورده که خود را مسلمان می داند ولی همزمان، دشمن اصلی خود را گروهی دیگر از مسلمانان، یعنی شیعیان می داند. تفکرات سلفی افراط گرای منبعث از وهابیت، در قرن حاضر بیش از هر زمان دیگری، به شیعیان هجمه آورده است. از همین رو شاهد بوده ایم که به ویژه پس از بی ثباتی ها سال 2011، چندین بار شهرهای شیعه نشین توسط نیروهای وهابی تحت محاصره قرار گرفته اند. برجسته ترین این موارد را در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم.


آمرلی: شهرستانی کوچک در نواحی مرکزی عراق که با فوران داعش، تحت محاصره قرار گرفت. از آن جا که داعش به شدت علیه شیعیان است، بر همگان مسلم بود که در صورت سقوط شهر، کشتاری بزرگ به راه خواهد افتاد. این شهر دو ماه تحت محاصره بود ولی با این وجود، هرگز بدست داعش نیفتاد و نیروهای شیعه مستقر در آن با تمام توان به مقاومت خود ادامه دادند تا آن که پس از نزدیک به 3 ماه، محاصره با ورود نیروهای نظامی عراق از بیرون حلقه محاصره شکسته شد.


نبل و الزهرا: این دو شهر نسبتا کوچک در شمال حلب، نزدیک به 4 سال تحت محاصره نیروهای نزدیک به القاعده بودند و مدام مورد حمله قرار می گرفتند. با این حال، هرگز نبل و الزهرا سقوط نکرد و پس از 4 سال، با انجام عملیات گسترده نیروهای سوری-لبنانی-افغانی و ایرانی، آزاد شد.


فوعه و کفریا: در سال 2015، تمام استان ادلب به جز دو شهرک نسبتا کوچک شیعه نشین فوعه و کفریا سقوط کرد. عناصر جبهظ النصرة تلاشی گسترده به خرج دادند تا این دو شهر را هم اشغال کنند ولی موفق نشدند. اکنون و با گذشت نزدیک به 3 سال از محاصره شدید، همچنان فوعه و کفریا تحت کنترل نیروهای شیعی است.

نظر شما