صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۲:۴۹ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - 2021 May 25
کد خبر: ۸۹۳۸۸
تعداد نظرات: ۲ نظر

علت رد صلاحیت احمدی نژاد لاریجانی جهانگیری

با انتشار رسمی اسامی نامزدهای قطعی انتخابات ریاست جمهوری 1400 بسیاری به دنبال علت رد صلاحیت احمدی نژاد، لاریجانی و جهانگیری هستند.

به گزارش راهبرد معاصر امروز اسامی 7 نامزد قطعی انتخابات 1400 اعلام شد. بر این اساس سعید جلیلی، محسن رضایی، سید ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، محسن مهر علی زاده و عبدالناصر همتی تائید صلاحیت شدند. در این بین اما رد صلاحیت احمدی نژاد، لاریجانی و جهانگیری سوالات بسیاری را درباره علت رد صلاحیت آنها ایجاد کرده است.گمانه زنی های مختلفی درباره علت رد صلاحیت این سه فرد مطرح شده است. به نظر می رسد علت رد صلاحیت احمدی نژاد داشتن سابقه تحرک و تفرقه های قومیتی و استفاده از مدیران دارای مفاسد اقتصادی به صورت گسترده در مسئولیت های پیشین است. همچنین گمانه زنی ها درباره علت رد صلاحیت لاریجانی اقامت و تابعیت یکی از فرزندان او در آمریکا می دانند. در این میان اخباری درباره ابتلای او به بیماری سخت نیز شنیده می شود. گمانه زنی ها علت رد صلاحیت لاریجانی را نیز مربوط به داشتن اقوام و نزدیکان دارای مفاسد اقتصادی  و استفاده از مدیران فاسد اعلام می کنند.

 

دلایل رد صلاحیت احمدی نژاد لاریجانی جهانگیری

مواردی که می‎تواند یک کاندید را رد صلاحیت کند را می توانید در اینفوگرافیک زیر ببینید.

 

 

توضیحات کدخدایی درباره رد صلاحیت ها + فیلم

سخنگوی شورای نگهبان در مورد حضور همه سلایق در لیست منتشر شده نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: به طور طبیعی ملاک و معیار اعضای شورای نگهبان قانون اساسی است، اینگونه مسائل در طول رسیدگی‌ها به طور خودکار انجام می‌شود، یعنی ضرورتی ندارد شورای نگهبان نسبت به جناح‌ها و گروه‌های سیاسی بخواهد تصمیم گیری کند، چون از جهت قانونی نیز معیاری ندارد و ممکن است یک دوره‌ای از یک جناح افراد بیشتر باشند در دوره دیگر از جناح دیگری؛ این موضوع بستگی دارد به انطباق معیارهای قانونی که افراد ثبت نام کردند.عباسعلی کدخدایی درباره دلایل عدم احراز صلاحیت برخی نامزدها گفت:، چون احراز شرایط است، فقط می‌توانیم بگوییم آقای زید یا آقای امر این شرایط را واجد نبودند و چیز بیشتری نمی‌توانیم بگوییم.

 

 

کدخدایی درباره نحوه رسیدگی به صلاحیت‌ها و استعلام از مراجع رسمی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات از مراکز دیگر هم گزارش‌هایی ارسال می‌شود، ما برای دریافت گزارش منعی نداریم و باید از صحت گزارش‌ها اطمینان حاصل کنیم؛ چه گزارش‌هایی که مراجع رسمی ارسال می‌کنند و چه گزارش‌هایی که از سایر مراجع به دست ما می‌رسد.وی در پاسخ به سوالی مبنی بر حق اعتراض کسانی که صلاحیتشان احراز نشده گفت: چون اصولا در ریاست جمهوری بحث رد صلاحیت وجود ندارد و احراز صلاحیت است، طبق قانون، خود قانونگذار مرحله‌ای برای رسیدگی به اعتراض و شکایت و اینگونه مسائل لحاظ نکرده، در واقع وقتی ما اسامی را اعلام کردیم و وزارت کشور هم اطلاع رسانی می‌کند وارد موعد قانونی تبلیغات می‌شویم.

 

اسامی ۷ نامزد نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری + اسامی کاندیداهای رد صلاحیت شده

وزارت کشور اسامی نهایی نامزدهای تأییدصلاحیت‌شده انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد.وزارت کشور طی اطلاعیه‌ای اسامی 7 نامزد نهایی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را به‌شرح زیر اعلام کرد:

1 ـ سعید جلیلی ـ فرزند محمدحسن ـ کد نامزد 22

2 ـ محسن رضایی میرقائد ـ فرزند نجف ـ کد نامزد 33

3 ـ سیدابراهیم رئیس‌الساداتی مشهور به رئیسی ـ فرزند سیدحاجی ـ کد نامزد 44

4 ـ علیرضا زاکانی ـ فرزند حسین ـ کد نامزد 55

5 ـ سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ـ فرزند سیدحسن ـ کد نامزد 66

6 ـ محسن مهرعلی‌زاده ـ فرزند رحیم ـ کد نامزد 77

7 ـ عبدالناصر همتی ـ فرزند احمدعلی ـ کد نامزد 88.

 

از جمله چهره‌هایی که برای ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند ولی صلاحیت‌شان تأیید نشد می‌توان به علی لاریجانی، محمود احمدی‌نژاد، اسحاق جهانگیری، سیدعزت‌الله ضرغامی، محسن هاشمی‌رفسنجانی، محمد شریعتمداری، مسعود پزشکیان، سعید محمد، علی مطهری، محمود صادقی، مصطفی کواکبیان و شمس‌الدین حسینی اشاره کرد.

برخی داوطلبان مانند محمد عباسی، حسین دهقان و رستم قاسمی هم روز گذشته طی بیانیه‌های جداگانه‌ای انصراف خود را از حضور در رقابت‌های انتخاباتی اعلام کردند.در این دوره از انتخابات با مصوبه جدید شورای نگهبان درخصوص شرایط داوطلبان، 592 نفر برای راهیابی به پاستور اسم نوشتند که در نهایت صلاحیت 7 نفر تأیید شد.

تبلیغات کاندیداهای سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری از 7 الی 26 خرداد صورت خواهد گرفت و پس از یک روز منع تبلیغات، انتخابات در روز جمعه 28 خرداد با شرایط جدید و رعایت دستورالعمل بهداشتیِ مصوبِ ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار خواهد شد.

در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری (سال 1396) شاهد ثبت‌نام 1636 بودیم که نهایتاً صلاحیت 6 نفر توسط شورای نگهبان تأیید شد: حسن روحانی، سید ابراهیم رئیسی، اسحاق جهانگیری، محمدباقر قالیباف، سید مصطفی میرسلیم و سید مصطفی هاشمی‌طبا.حسن روحانی با کسب حدود 24 میلیون رأی برای دومین دوره به ریاست‌جمهوری اسلامی ایران انتخابات شد و سید ابراهیم رئیسی نیز حدود 16 میلیون رأی را به خود اختصاص داد.

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
بهنام
۰۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
کسی که همسر یا فرزندش در آمریکا و انگلیس اقامت داشته باشن رد میشه ولی در مورد سایر کشورها مشکلی نداره.
در ضمن خود داوطلب هم نباید دو یا چند تابعیتی باشه، فرقی نمیکنه انریکا و انگلیس باشن یا هر کشور دیگه‌ای
ناشناس
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
شاید فرزندی در خارج بدنیا بیایید نمیدونستم اگر فردی فرزندش در خارج زندگی کند نباید رئیس جمهور شود