صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۳:۱۴
  • يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 19 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۴ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - 2021 June 02
کد خبر: ۸۹۹۵۶
رامین پولادرگ، عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت و گو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

دست های نامرئی دولت در شاخص سازی بورس

رامین پولادرگ، عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق و فعال اقتصادی پیرامون تحولات حاکم بر بازار سرمایه گفت: در سال گذشته شاهد این موضوع عجیب بودیم که دولت برای تامین بودجه مورد نیاز خود شاخص ها را به صورت غیر طبیعی بالا برد.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ موضوع برجام که قرار بود تحریم های اقتصادی آمریکا را از گردن مردم ایران باز کند، متاسفانه خود تبدیل به مساله ای برای اقتصاد، تجارت و معیشت مردم ایران شده، به نحوی که باز کردن این کلاف تو در تو طاقت فرسا شده است، اما بخش مهم ماجرا عدم صداقت و شفافیت دولت با مردم در موضوع لغو تحریم ها و زیان های وارده به اقتصاد به خاطر بی عملی دولت و چشم انتظار لغو تحریم ها ماندن است. رامین پولادرگ عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق و فعال اقتصادی در گفت و گو با راهبرد معاصر به چند نکته ذیل این موضوع اشاره کرده است.

 

رامین پولادرگ عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق و فعال اقتصادی در گفت و گو با راهبرد معاصر درخصوص تاثیر نگاه سیاسی به موضوعات اقتصادی کشور و عدم رفع مشکلات اقتصادی گفت: متاسفانه اقتصاد ما چون سیاسی شده و نگاه دولت به اقتصاد سیاسی است تا اقتصادی، امروز شاهد فشارهای متعددی هستیم که یک به یک بر صادرکنندگان و تجار ما وارد می شود. به عبارت دیگر هنگامی که اقتصاد بازیچه دست سیاسیون می شود و برای گرفتن هر نوع امتیازی یا پیشبرد اهداف خود ماهیت اقتصاد از بین می رود یا کنار گذاشته می شود نمی توان به رشد و توسعه و تجارت اقتصادی مطلوب فکر کرد چه برسد به انجام آن.

 

وی با انتقاد از بی توجهی دولت به گذشت زمان و از دست دادن وقت در سالی که باید تولید بیش از گذشته جهش بیابد گفت: دو ماه از سال را پشت سر گذاشتیم و وارد ماه سوم سال شدیم، دولت در این سه ماه برای جهش تولید و کمک به رشد اقتصاد چه برنامه های عملیاتی را به منصه ظهور رسانده است؟ آیا در داخل دولت کسی به فکر حل دغدغه ها و مسائل تجار و تولید کنندگان و صادر کنندگان بوده و هست که بتوان به رفع مشکلات اقتصادی امیدوار ماند؟

 

وی در این باره بیان داشت: هر آنچه به اسم اقتصاد انجام می شود کار سیاسی است و به اقتصاد برای پیشبرد امور تبلیغی خود نگاه می کنند نه چیز دیگری. به عنوان مثال اگر دولت بورس را به درستی مدیریت می کرد و طرح  و برنامه ها و سیاست گذاری های بورس درست و عملیاتی و قابل اجرا بود آیا همین بورس و بازار سرمایه نمی توانست کمک شایان توجهی به تولید کشور باشد؟

 

پولاد رگ دراین باره خاطر نشان کرد: در حالی که همه جای دنیا بورس کمک‌کننده تولید است. فعالان اقتصادی و تولید کنندگان دیر زمانی است که امیدوار هستند بورس در کنار سایر نهادهای کمک کننده وتسهیل کننده سرمایه ای به داد تولید برسد و بخش قابل توجهی از سرمایه های بورسی به تولید تزریق شود اما هنگامی که دولت زیرساخت های لازم در امر هدایت نقدینگی را برای کمک به تولید فراهم نمی کند چگونه می توان به رشد اقتصادی با افزایش تولید و به تبع آن صادرات امیدوار بود؟

 

رامین پولادرگ در این باره تصریح کرد: در سال گذشته شاهد این موضوع عجیب و غریب بودیم که دولت برای تامین بودجه مورد نیاز خود شاخص ها را به صورت غیر طبیعی بالا برد، بدون اینکه زیرساخت‌های این موضوع آن هم به صورت اقتصای از قبل انجام شده باشد، ضمن اینکه مردم از این موضوع گلایه مند هستند که چرا قوه قضاییه دراین موضوع ورود نکرد؛ درپاسخ باید گفت: هر ارگانی مسئولیت کاری خود را دارد قوه قضاییه در آن زمان نمی توانست وقتی هنوز خطایی رخ نداده و اتفاقی به ضرر همه مردم پیش نیامده بود به این موضوع ورود کند.

 

 عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی دراین زمینه خاطر نشان کرد: هر چند به یاد دارم قوه قضائیه و حاکمیت در همان زمان از روند غیر مشخصی که دولت در بورس دنبال می کرد انتقاد به عمل آورد، یعنی حاکمیت تذکرات خود را در زمینه بورس، در زمینه برجام و در زمینه اقتصاد بارها و بارها به دولت داده است، اما متاسفانه دولت کار خود را انجام داده و می دهد بدون اینکه به تبعات و پیامدهای مادی و معنوی آن برای کشور و ملت فکر کند.

 

 رامین پولادرگ درپاسخ به این سوال که به نظر شما تحریم ها لغو می شود و آیا دولت دراین زمینه با مردم صادق است گفت:  اولین موضوع مهمی که دولت یک بار برای همیشه باید آن را به کار بگیرد شفاف بودن با مردم در همه زمینه ها اعم از سیاست خارجی یا اقتصاد است. هر چند که متاسفانه رسانه ها به صورت کامل تحت اختیار دولت است، بنابراین نمی توان چندان از شفافیت سخن گفت یا به آنچه گفته می شود اعتماد کرد اما آنچه دولت درباره رفع کامل تحریم ها و باقی ماندن تحریم های جزیی تا کنون مطرح کرده قابل اتکا نیست، به این دلیل که امکان لغو تحریمها به صورت کامل وجود ندارد و آمریکا در حال بازی دادن ماست تا اینکه تمایلی برای لغو کلیه تحریم ها داشته باشد.

 

وی دراین باره خاطر  نشان کرد: رسانه های دولتی که بلندگوی دولت هستند اگر واقعا تحریم ها برداشته شده یا اینکه جزیی از تحریم ها مانده که آن هم به زودی لغو می شود باید به درستی توضیح دهند که با چه جزییاتی تحریم ها برداشته شده است؟ آثار رفع تحریم ها از چه زمانی در اقتصاد مشخص می شود، هنگامی که تجار، وارد کننده و صادر کننده چنین آثاری را در بازار نمی بینند؟

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: با گفتن لغو تحریم ها هیچ مشکلی از کشور حل نمی شود، بر فرض لغو تحریم ها تا زمانی که زیر ساخت های اقتصادی کشور ترمیم نشده باشد، تورم، گرانی مسکن، گرانی خودرو، تورم کالاهای اساسی به خودی خود دچار تغییرات چندانی نمی شود.

 

نظر شما